Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokumentasjon på avløpsanlegg

Gjest 37dad...1b7

Anbefalte innlegg

Gjest 37dad...1b7

Hei,

Jeg har en (tidligere) enebolig som nå er registrert som fritidsbolig. Tidligere i sommer fikk jeg beskjed om at kommunen ville sende en representant for befaring av privat avløpsanlegg som ikke var tilkoblet det kommunale avløpsnettet. Her ville de gjøre et tilsyn. En representant møtte opp og tok litt bilder av anlegget. 

Etter dette dukker det opp et brev i Altinn hvor Kommunen refererer til følgende:

"Stor-Elvdal kommune har vedtatt en lokal forskrift som omhandler utslipp av sanitært 
avløpsvann fra mindre avløpsanlegg. §15 i denne forskrift omhandler utslipp fra eldre anlegg og sier at: «Alle private avløpsanlegg som omfattes av denne forskrift har en forventet levealder på 20-30 år. Når anlegg er eldre enn 25 år, må anleggseier etter kommunens anmodning dokumentere anleggets dimensjonering og at oppbyggingen tilfredsstiller dagens krav jf. § 7 Dersom dokumentasjonen viser at anlegget ikke tilfredsstiller dagens krav vil kommunen gi pålegg om utbedring av anlegget eller trekke tillatelsen tilbake i henhold til 
forurensningsloven §18.»

Under lister kommunen opp en liste med 6 firmaer som utfører denne typen dokumentasjon. Jeg har i etterkant av dette tatt kontakt med det firmaet som ikke har 3 timers reisevei og har fått en pris på denne ''dokumentasjonen'' som Kommunen ønsker. Prisen på dette ligger på min 15.000 eks mva.

Så til spørsmålet mitt; Kan kommunen pålegge sånne kostnader på denne måten? Har de lov til å opprette forskrifter med tilbakevirkende kraft? Antar jo at de har sitt på stell, men jeg får vondt i magen av å tenke på hvor mange de nå da tvinger til å ta sånne kostnader. 

Anonymous poster hash: 37dad...1b7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de har nok lov til det.   Det er en mulig utgiftsbombe for alle boliger som ikke er tilkoblet offentlig vann/avløp.

I hvilken grad kommunen kontrollerer og krever endringer for fritidsboliger vil nok variere i stor grad.

Muligens spiller det inn at det er tidligere enebolig med formodentlig litt mer avløp etc enn en liten hytte som brukes sjelden.

Men for å si det sånn, "Offentlig vann/avløp" er en stor fordel når jeg kikker i boligannonser.  "Ukjent utløp for gråvann" "Kommunen kan gi pålegg..." etc  er ikke uvanlig i boligannonser.  Røde flagg for meg, så da er det videre til neste.  

Lenke til kommentar

Dette er enkelte steder reneste mafiavirksomheten. I forbindelse med anskaffelse av nytt renseanlegg fikk jeg førstehånds erfaring med avløpsavdelingen i kommunen, tidligere kommunalt ansatte som jobbet som konsulenter, og produsenter av renseanlegg som alle kjenner hverandre og åpenbart får bonus for å foreslå hverandre.

Sånn i utgansgspunktet så er det også noe galt med lover og regler da det ikke er et problem å spre hundrevis av tonn med  kumøkk på jordet 20 meter unna avløpsanlegget uten å pløye det ned, mens det å ha et gammeldags fungerende infiltrasjonsanlegg for 2 personer ikke lenger er lov.

For å gjøre galskapen total så forhørte jeg meg med produsenten av et minirenseanlegg som har en filtertank. Filtermassen må byttes ut med jevne mellomrom, men jeg fikk høre at jeg var heldig nok til å ha et jorde så da kunne jeg bare leie en pumpebil og spre det der. Dette var ifølge dem helt lovlig.

Så nå har jeg kostet på 200 000 på et minirenseanlegg, der jeg ender opp med å spre det anlegget skal filtrere bort på jordet.

Lenge leve byråkratiet!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan jo kontakte firmaet med tre timers reisevei også, eller også andre firmaer. 

Men ja, kommunen kan pålegge dette. Naboen her måtte ut med nesten en halv million for et par hundre meter med graving og litt sprengning. Den reelle kostnaden var større, for firmaet hadde underbydd seg selv på fastprisen. 

Lenke til kommentar
Gjest 37dad...1b7 skrev (18 timer siden):

Så til spørsmålet mitt; Kan kommunen pålegge sånne kostnader på denne måten? Har de lov til å opprette forskrifter med tilbakevirkende kraft? Antar jo at de har sitt på stell, men jeg får vondt i magen av å tenke på hvor mange de nå da tvinger til å ta sånne kostnader. 

Anonymous poster hash: 37dad...1b7

Du har misforstått hva tilbakevirkende kraft betyr. Forskriften gjelder fra den bli vedtatt, og du kan ikke pålegges kostnader eller straff for å ikke ha fulgt forskriften før den ble vedtatt. At du nå må oppgradere anlegget eller kunne vise til at det du har er ihht. dagens regelverk er ikke tilbakevirkende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...