Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Potensielt problem vedr salg av hus?


Gjest 14fda...9fe

Anbefalte innlegg

Gjest 14fda...9fe

Broren min solgte huset sitt i sommer, han pyntet litt på sannheten til den nye huseieren før de hadde gitt bud om at han hadde sendt en søknad til kommunen om bruksendring av kjeller. Dog så stod det i prospekt at det ikke er søkt, men eier har sendt søknad.

Broren min sendte aldri en søknad, mest pga en misforståelse i systemet, men så fikk han jo solgt. Og ny eier spurte nå hvordan søknaden lå an.

Broren min vet at det foreligger et gebyr på rundt 30.000 hvis han sender den inn resten av søknaden..Og det er jo ikke sikkert det blir godkjent..Så han føler det vil være bortkastet penger å bruke så mye for å få en søknad på bruksendring av bod til soverom.

Men har ny eier noe å stå på mtp erstatning?


Broren min kan jo bare si at kommunen etterspurte flere tegninger e.l  og at han ikke kommer til å ettersende dette feks.

Anonymous poster hash: 14fda...9fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny eier/kjøper har det sort på hvit at det skal være sendt søknad noe det ikke er gjort.
Broren/prospektet har løyet om hva som er gjort så vil tro at kjøper har en god sak.

Temmelig håpløst å si/skrive at det er sendt søknad når det ikke er gjort.
Enda mer håpløst å eventuelt fortsette å lyve/grave hullet dypere ved å fortsette
løgnen om at det er søkt og etterkrevd mer dokumentasjon.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 14fda...9fe

Men hva er eventuell rettstvist som vil være tapt? Jeg antar dere er jurister ettersom man svarer sikkert.

Det opplyses om at det ikke er søkt godkjent, MEN søknad er innsendt. Forutsatt bruk er på kjøpers ansvar bla blabla.

Det tilsier jo ikke at det vil bli godkjent uansett tenker nå jeg.

Han kan jo bare la vær å sende inn god nok dokumentasjon til kommunen, kommunen avslår søknad. Og sånn gikk det med den søknaden.

Nå har jeg riktignok også sagt det samme at det er jo bare å sende inn søknaden og få enten et ja eller nei, for han har god nok dokumentasjon, men siden det var noe tekniske problemer, så ble aldre søknaden sendt fra Ebyggesøk til kommunen.
 

Men ja, siden flere her er sikre i en sak, hva er eventuelt tvisten som kan oppstå?  Det ville jo vært for evt gebyrene det koster for å søke da eller?

Anonymous poster hash: 14fda...9fe

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 14fda...9fe said:


Broren min kan jo bare si at kommunen etterspurte flere tegninger e.l  og at han ikke kommer til å ettersende dette feks.

Anonymous poster hash: 14fda...9fe


Det ville vært galskap å si noe slikt i mine øyne. Jeg som ny eier ville jo da umidelbart kontaktet kommunen, forklart at jeg er ny eier og spurt hvilke tegninger++ som mangler slik at jeg kan fullføre. Da blir jo hele løgnen avslørt på en svært ubehagelig måte.

 

1 hour ago, Guest 14fda...9fe said:

Har kanskje ikke noe å si..Men de fikk kjøpe 500.000 under takst

Anonymous poster hash: 14fda...9fe

Har ingen ting å si.

Ps. ikke jurist

Endret av WiiBoy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 14fda...9fe
WiiBoy skrev (2 timer siden):


Det ville vært galskap å si noe slikt i mine øyne. Jeg som ny eier ville jo da umidelbart kontaktet kommunen, forklart at jeg er ny eier og spurt hvilke tegninger++ som mangler slik at jeg kan fullføre. Da blir jo hele løgnen avslørt på en svært ubehagelig måte.

 

Har ingen ting å si.

Ps. ikke jurist

Jeg hadde misforstått broren min litt, han tok like gjerne å ringte forsikringsselskapet sitt som har boligselgerforsikring.
De kunne bekrefte at ordlyden i prospektet var til selgers favør og kjøper ikke vil ha en sak,

Jeg ordla meg ikke 100% korrekt visstnok..For det var ikke skrevet at søknad er sendt, men planlagt sendt.

Så det var nok til at det ikke er noe sak rundt det uansett.

@Administrator kan slette tråden da den i og for seg er besvart.

Takk for svar uansett :)

 

Anonymous poster hash: 14fda...9fe

Lenke til kommentar
Gjest 14fda...9fe skrev (5 timer siden):

Det opplyses om at det ikke er søkt godkjent, MEN søknad er innsendt. Forutsatt bruk er på kjøpers ansvar bla blabla.

Det tilsier jo ikke at det vil bli godkjent uansett tenker nå jeg.

Tapet for ny eigar er der uansett, og er knytt til søknadsgebyret og ikkje om søknaden blir godkjent eller ikkje. For sjølv om søknaden blir avslått så betyr berre det at ny eigar slepp å bruke 30 000 på å søke sjølv (og få same svaret). 

For ny eigar så kan det være av stor betydning at muligheita for å bruksendre kjellaren er kartlagt. Og blir søknaden avslått så vil det være av stor interesse å vite detaljane rundt avslaget. Manglande teikningar er ein smal sak å ordne, særleg om det er dette som manglar for ei bruksendring. Er avslaget begrunna i f.eks. låg takhøgde så er det verre, men fortsatt realistisk moglegheit for å senke golvet om ein vil ha ei bruksendring. Men om slik bruksendring strid mot reguleringsplanen for området så kan det fort bli være at det uansett ikkje er mogleg å få bruksendra kjellaren. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...