Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bilbatteri


BbK

Anbefalte innlegg

Var på service og byttet bilbatteri etter varsler om dette (ikke lampen, men på skjermen). Ble ikke målt noe feil på batteriet, men verksted sa at mtp alderen på bilen var dette på tide (2016 modell) 

Allerede dagen etter service får jeg opp batteri varsel, denne gangen lampen. Går bort når jeg starter og kjører. En dag noe lyd og treig motor ved oppstart. Er det da dynamoen??? 
Takk for alle svar, veldig lite peiling på bil 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett en batterilader til å lade batteriet over natten og sjekk igjen. Evt. mål spenningen på batteriet med motoren i gang. Du skal ha ca. 14,4V.

Fullt batteri skal måle ca. 12,7V Må måles før du skrur på tenningen etter bilen har stått lenge.

Under 12,0V så må batteriet lades. Da er det ikke så mye igjen.

Lenke til kommentar
BbK skrev (2 timer siden):

Var på service og byttet bilbatteri etter varsler om dette (ikke lampen, men på skjermen). Ble ikke målt noe feil på batteriet, men verksted sa at mtp alderen på bilen var dette på tide (2016 modell) 

Allerede dagen etter service får jeg opp batteri varsel, denne gangen lampen. Går bort når jeg starter og kjører. En dag noe lyd og treig motor ved oppstart. Er det da dynamoen??? 
Takk for alle svar, veldig lite peiling på bil 

Du har trolig diverse batteristyringsmoduler i bilen, så du bør gå tilbake til verkstedet og få de til å sjekke dette ut. Batteri er (dessverre) blitt en temmelig komplisert greie som ikke lenger nødvendigvis er noe en kan fikse på selv enkelt. 

Lenke til kommentar

Det er normalt at batterilampen lyser når du setter på tenningen, og slukker når motoren blir startet. Det er koblet sånn fordi lyspæren regulerer strømmen i viklingene på generatoren, og når motoren går, lager generatoren egen strøm. 

Pæren får pluss i begge ender av glødetråden i stedet for pluss og minus. Uten spenningsforskjell lyser den såklart ikke lengre når motoren går.

Dermed har man lampetest og test av generatoren i ett, til prisen av en enkel lyspære. Hatten av for den som kom på dette geniale opplegget.

Tenk etter. Var det ikke alltid sånn?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slukker den skal alt i teorien være i orden. Rull innom verkstedet og spør om de kan sjekke ladespenninga. Det tar de et par minutter. Er du heldig gidder de ikke ta betalt for det engang.

Men om du kan så prøv å få ladet det over natten med en batterilader. Det tar veldig lang tid å lade et batteri bare ved å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...