BbK Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Var på service og byttet bilbatteri etter varsler om dette (ikke lampen, men på skjermen). Ble ikke målt noe feil på batteriet, men verksted sa at mtp alderen på bilen var dette på tide (2016 modell) Allerede dagen etter service får jeg opp batteri varsel, denne gangen lampen. Går bort når jeg starter og kjører. En dag noe lyd og treig motor ved oppstart. Er det da dynamoen??? Takk for alle svar, veldig lite peiling på bil Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Sett en batterilader til å lade batteriet over natten og sjekk igjen. Evt. mål spenningen på batteriet med motoren i gang. Du skal ha ca. 14,4V. Fullt batteri skal måle ca. 12,7V Må måles før du skrur på tenningen etter bilen har stått lenge. Under 12,0V så må batteriet lades. Da er det ikke så mye igjen. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Lampene skal lyse når du har tenningen på før du starter bilen, det er lampetesten til bilen. Hvis ikke batteriet var toppladet når det ble satt i kan startmotoren virke noe treg på de første startene. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 BbK skrev (2 timer siden): Var på service og byttet bilbatteri etter varsler om dette (ikke lampen, men på skjermen). Ble ikke målt noe feil på batteriet, men verksted sa at mtp alderen på bilen var dette på tide (2016 modell) Allerede dagen etter service får jeg opp batteri varsel, denne gangen lampen. Går bort når jeg starter og kjører. En dag noe lyd og treig motor ved oppstart. Er det da dynamoen??? Takk for alle svar, veldig lite peiling på bil Du har trolig diverse batteristyringsmoduler i bilen, så du bør gå tilbake til verkstedet og få de til å sjekke dette ut. Batteri er (dessverre) blitt en temmelig komplisert greie som ikke lenger nødvendigvis er noe en kan fikse på selv enkelt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 (endret) Det er normalt at batterilampen lyser når du setter på tenningen, og slukker når motoren blir startet. Det er koblet sånn fordi lyspæren regulerer strømmen i viklingene på generatoren, og når motoren går, lager generatoren egen strøm. Pæren får pluss i begge ender av glødetråden i stedet for pluss og minus. Uten spenningsforskjell lyser den såklart ikke lengre når motoren går. Dermed har man lampetest og test av generatoren i ett, til prisen av en enkel lyspære. Hatten av for den som kom på dette geniale opplegget. Tenk etter. Var det ikke alltid sånn? Endret 27. september 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Ja, eller det var sånn på skikkelige gamle biler. I dag er alt styrt av ECU-er. Lenke til kommentar
BbK Skrevet 27. september 2023 Forfatter Del Skrevet 27. september 2023 Mente altså at lampen ikke går bort når jeg har startet men har kjørt noen meter. Er vanlig på bilen at lampen lyser når jeg setter i tenningen- det vet jeg faktisk selv med lite peiling på bil😂 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Slukker den skal alt i teorien være i orden. Rull innom verkstedet og spør om de kan sjekke ladespenninga. Det tar de et par minutter. Er du heldig gidder de ikke ta betalt for det engang. Men om du kan så prøv å få ladet det over natten med en batterilader. Det tar veldig lang tid å lade et batteri bare ved å kjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå