Sovna Skrevet 26. september 2023 Del Skrevet 26. september 2023 UÆÆÆ... knuste favoritt-kaffekoppen min i keramikk. Nå har jeg sett på nett en håndlaget kul kopp i stein. Hva om den ikke holder like godt på varmen? Da blir jeg dritsur. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Terrassebord Skrevet 26. september 2023 Del Skrevet 26. september 2023 Varmekapasitet og termisk ledeevne. Både stein og keramikk har lav termisk ledeevne så det tar tid før de "stjeler" varme fra drikken oppi. De har begge dog høy varmekapasitet så de kan "stjele" mye varmeenergi fra drikken oppi. Her tror jeg ikke det vil være særlig store forskjeller men hvis du vet hvilken stein det er snakk om kan du se om det er store avvik mellom varmekapasiteten og termisk ledeevne mot keramikk. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 26. september 2023 Forfatter Del Skrevet 26. september 2023 Terrassebord skrev (1 time siden): Varmekapasitet og termisk ledeevne. Både stein og keramikk har lav termisk ledeevne så det tar tid før de "stjeler" varme fra drikken oppi. De har begge dog høy varmekapasitet så de kan "stjele" mye varmeenergi fra drikken oppi. Her tror jeg ikke det vil være særlig store forskjeller men hvis du vet hvilken stein det er snakk om kan du se om det er store avvik mellom varmekapasiteten og termisk ledeevne mot keramikk. Takker for et grundig kurs.😀 Vet ikke om jeg tør å legge frem denne problemstillingen like analytisk overfor en butikkansatt som selger kopper og krus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå