Gå til innhold

Reklamasjon ørepropper


Abigor

Anbefalte innlegg

Har Sony trådløse ørepropper hvor batterier nå er helt ustabilt og dør uansett prosent igjen. Kjøpt sommeren for 2 år siden hos elkjøp til 2 eller 3000kr. Elkøp sier batteriet bare har reklamasjon på 2 år. Det synes jeg var dyrt for noe som i utgangspunktet er et kvalitetsprodukt. Når noe til den prisen kan dø rett etter 2 år så er det i beste fall gambling eller helst en årspris på over 1000kr?

Er det noe håp her? Har elkjøp rett at det bare er 2 årnpå slike? Og hva skal man kjøpe da hvis alt kan bli redusert til søppel etter 2 år? Frister ikke mye å kjøpe neste generasjon akkurat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker. Ser også at det er en sak fra 2019 i min favør:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/jdMpn9/mange-airpods-doer-etter-to-tre-aar-boer-vare-fem-aar-sier-forbrukerraadet

Jeg mistenkte at de ville prøve seg. Problemet var at jeg hadde ikke tid til å gjøre research på forhånd (glemte først id som de krever for å få ut kviteringen av systemet sitt og måtte tilbake noen timer senere).  Så sjangset på at det ville gå greit. Fikk svar at batteri har reklamasjon på 2 år og dette var allment kjent? Jeg visst det ikke! Standard svar fra den unge elkjøpmannen bak skranken, så regner med de har drillet på dette for å snike seg unne så mye som mulig.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Maskinfører said:

Er det ikke også 5 års reklamasjonsrett ? 😀

Elkjøp har også denne:

https://www.elkjop.no/kundeservice/hjelp-support/garanti-reklamasjon-service

"I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år"

Det tolker jeg som at de lener seg mot 2 år som normalt (det vil si det de tjener mest på, skal jo selge trygghetsavtaler tross alt).

Lenke til kommentar

Det er heilt klart 5 års reklamasjon sjølv om Elkjøp prøver seg:

Sitat

§ 27.Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Utskiftbare batteri kan nok isolert sett ha berre 2 års reklamasjon, men som ein del av eit produkt som skal være vesentleg lengre enn 2 år så er det 5 års reklamasjon på heile produktet. 

 

At Elkjøp gjer seg vanskelige er ikkje så rart, ein skal huske på at dette er firmaet som ei stund praktiserte ein policy på at alle produkt som kunne leggast i pose hadde berre 2 års reklamasjon og at det berre var store ting som hadde 5 års reklamasjonsrett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt å høre. For ordensskyld, dette er snakk om et produkt som ligner alle andre i konstruksjon, så ingen utskiftbare batterier. Det er propper som lades i etui. Proppene i seg selv er god kvalitet og dyre.

Når det er sagt, og får å være helt ærlig, hvordan kan noen forvente at så små batterier i det hele tatt skal tåle 2 år? De er jo på størrelse med de minste klokkebatterier. Er vel ingen batterier av slik størrelse som tåler å bli ladet ukentlig i flere år? For ikke å snakke om 5. Såklart ikke et argument mot reklamasjon, men bare ren fysikk.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 timer siden):

Godt å høre. For ordensskyld, dette er snakk om et produkt som ligner alle andre i konstruksjon, så ingen utskiftbare batterier. Det er propper som lades i etui. Proppene i seg selv er god kvalitet og dyre.

Når det er sagt, og får å være helt ærlig, hvordan kan noen forvente at så små batterier i det hele tatt skal tåle 2 år? De er jo på størrelse med de minste klokkebatterier. Er vel ingen batterier av slik størrelse som tåler å bli ladet ukentlig i flere år? For ikke å snakke om 5. Såklart ikke et argument mot reklamasjon, men bare ren fysikk.

Det er i praksis en argumentasjon mot reklamasjon. 

Altså det at batteriet er laget for å f.eks tåle 500 ladesykluser kan være ett argument mot reklamasjon, hvertfall hvis det ikke er informert om på forhånd.  har selvsagt også litt og si hva 500 ladsykluser tilsvarer i brukstimer, hvis dette tilsvarer 2500 brukstimer så kan det argumenters for at ett par trådløse ørepropper er ment å vare 2500 timer, og ved bruk utover dette er de rett og slett utslitt. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, HW1 said:

Det er i praksis en argumentasjon mot reklamasjon. 

Altså det at batteriet er laget for å f.eks tåle 500 ladesykluser kan være ett argument mot reklamasjon, hvertfall hvis det ikke er informert om på forhånd.  har selvsagt også litt og si hva 500 ladsykluser tilsvarer i brukstimer, hvis dette tilsvarer 2500 brukstimer så kan det argumenters for at ett par trådløse ørepropper er ment å vare 2500 timer, og ved bruk utover dette er de rett og slett utslitt. 

Isåfall må de drastisk ned I pris. Eventuelt trygghetsavtale på 3 år så får man nye gratis.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Fantomtegningen said:

Hadde Bose SoundSport Free (Første gen.) som var 4 år da venstre pluggs batteri bare varte 20-30 min.
Gikk til Elkjøp og forklarte problemet, de tok pluggene inn for "reperasjon", tok gjerne 4-5 dager før jeg fikk beskjed at de ikke kunne fikses så jeg fikk beløpet jeg betalte tilbake.

Det er ok så lenge du fikk mer enn det ville kostet deg å kjøpe nye. Hvis ikke skulle du hatt det du måtte betalt for ny tilsvarende vare. Det er bare kunden som har lov til å kreve kjøpet hevet når pengene først er betalt. Butikken kan ikke kreve det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Aetius said:

Det er ok så lenge du fikk mer enn det ville kostet deg å kjøpe nye. Hvis ikke skulle du hatt det du måtte betalt for ny tilsvarende vare. Det er bare kunden som har lov til å kreve kjøpet hevet når pengene først er betalt. Butikken kan ikke kreve det.

Nå var de ikke tilgjengelige i butikk lengre, så jeg fikk tilbake det jeg betalte. :) 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Aetius said:

Tja, jeg hadde en  elektrisk tannbørste som stod mer eller mindre konstant på lading og ble brukt to-tre ganger hver dag, for det meste. Den varte i 11 år før batteriet var så dårlig at jeg valgte å bytte den ut. Jeg kunne nok fortsatt brukt den i noen år.

Og batteriet er 10 ganger større, så da er det jo naturlig at det varer lenger. Batteriet i en ørepropp er av denne typen:

spacer.png

 

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (13 timer siden):

Når det er sagt, og får å være helt ærlig, hvordan kan noen forvente at så små batterier i det hele tatt skal tåle 2 år? De er jo på størrelse med de minste klokkebatterier. Er vel ingen batterier av slik størrelse som tåler å bli ladet ukentlig i flere år? For ikke å snakke om 5. Såklart ikke et argument mot reklamasjon, men bare ren fysikk.

Min meining er at det kjem heilt ann på korleis produsenten designer utstyret sitt.
Dersom batteriet kan skiftast av kunden så kan batteria være definert som ein forbruksvare, men om batteriet er innebygd så må produsenten forhalda seg til at ein då har gitt 2 års reklamasjon også på batteria fordi batteria er ein intergret del av heile produktet.
Eit batteri som er definert som forbruksvare vil ein då berre kunne reklamere på om batteriet ikkje oppfyller dei spesifikasjonane som produsenten har satt, som kan være X timars bruk eller Y ladesyklusar.

Kva ei forbruksvare skal være er også litt dårleg definert, men vanlegvis så er ei forbruksvare ei vare som ein forventar skal bli gradvis oppbrukt, til motsetning av ein ting som ein kjøper for å ha ei stund.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...