Rune_says Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Fikk varsel fra Fremtind som sikkert mange at nå blir det 5kr/måneden i abonnement. https://e24.no/naeringsliv/i/gEeM6q/vil-dra-inn-millioner-paa-nytt-autopass-gebyr-ser-ikke-noe-annet-alternativ I artikkelen står det noe som jeg mener er feil gitt at alle P-hus og private bomselskap for div små hyttefelt og private veilag osv allerede er gått over til helautomatisk foto-avlesning/prosessering av regnr (Norgesbom, YouPark) Sitat Fremtind Service melder også at de nå vurderer å ta ekstra betalt for bompasseringer uten brikke. Grunnen er at dette – ifølge selskapet – fører til manuell behandling som videre gir merkostnader. – Dette er et generelt bransjeproblem, skriver selskapet. De eneste som må ha problem med det er vel Fremtind og andre som henger etter i utviklingen ! Regnr ligger allerede inne i en database med rabatt-sats, og helautomatisk avlesning er god nok for P-hus og div private små veilag, så hvorfor ikke kutte ut hele bombrikken? Da vil en gå over til kun foto-avlesning og veldig mye utdatert elektronikk vil kunne resirkuleres. Samtidig unngår en å produsere mer som blir til søppel - Vinn-vinn i forhold til å spare kostnader på utdatert teknologi og for miljøet 👍 2 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Største ulempen med reg.nr. er, sånn jeg ser det, snø eller skitt på skiltet. Jeg har i alle fall blitt rammet av at parkeringshus ikke har klart å gjenkjenne skiltnummer etter kjøring i snøvær. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 (endret) De 5 kronene kommer til å utgjøre ca. 10% av mine utgifter til bom. Synd at man må tilbake teknologimessig på bekostning av kundene. Eller; "kunde" blir kanskje et begrep som ikke akkurat dekker hvordan jeg som betaler føler meg... Endret 25. september 2023 av 1Dr.E Lenke til kommentar
GA Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Håper mange velger å vise misnøye ved å bruke lommeboken, ellers blir dette standard fra alle snart! Her ble mail fra Fremtid mottatt Tirsdag, bestilling sendt Skyttelpass Onsdag og 2 abonnement hos Fremtind sagt opp Torsdag(nye brikker ankom Mandag)... Meget spesielt å kreve månedlig betalt for noe man allerede har betalt depositum for, og argumentasjonen om at de synes brikkene er så kostnadsdrivende holder ikke når de automatisk ber bruker om å kaste brikken ved oppsigelse. At det i det hele tatt er bruk for brikke er en annen diskusjon, antar de selv hadde anbefalt å kutte det ut dersom det ikke medførte andre utfordringer for dem. Kameraløsninger i P-hus osv er i hvert fall ikke perfekte på vinteren, så antar det har en del med saken å gjøre. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 De er "nødvendige" fordi noen tjener enorme summer på det. Se bare på et selskap som Q-free. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Hvilke alternativer finnes det, som gjør at man slipper å betale denne leien? Jeg har brikke derfra, men jeg kjenner jeg har lyst til å vise min avsky ved å bytte til en annen aktør, dersom det er mulig 1 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Baranladion skrev (17 minutter siden): Hvilke alternativer finnes det, som gjør at man slipper å betale denne leien? Jeg har brikke derfra, men jeg kjenner jeg har lyst til å vise min avsky ved å bytte til en annen aktør, dersom det er mulig Den ene et allerede nevnt her - https://skyttelpass.no/ og den andre er https://flytpass.no/autopass-avtale Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 (endret) Jalla21 skrev (13 minutter siden): Den ene et allerede nevnt her - https://skyttelpass.no/ og den andre er https://flytpass.no/autopass-avtale Takk. På skyttelpass må jeg betale 200,- for en ny brikke, det er det samme som 3.3 år med fremtind, men man er jo ikke garantert at ikke de gjør noen tilsvarende endringer på 3.3 år... Flyt har månedsgebyr på 5,- de og, i tillegg til et miljøgebyr på 45,-, hva nå enn det betyr. GA skrev (1 time siden): Meget spesielt å kreve månedlig betalt for noe man allerede har betalt depositum for, og argumentasjonen om at de synes brikkene er så kostnadsdrivende holder ikke når de automatisk ber bruker om å kaste brikken ved oppsigelse. Får man dette depositumet tilbake dersom man sender inn brikken? Altså nå eller etter at endringen trer i kraft? glem det, de trekker fra månedsgebyret med depositumet, så jeg er vel forsåvidt bundet til fremtind i 40 måneder hvis jeg ikke vil tape de pengene. Endret 25. september 2023 av Baranladion Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Baranladion skrev (17 minutter siden): Takk. På skyttelpass må jeg betale 200,- for en ny brikke, det er det samme som 3.3 år med fremtind, men man er jo ikke garantert at ikke de gjør noen tilsvarende endringer på 3.3 år... Flyt har månedsgebyr på 5,- de og, i tillegg til et miljøgebyr på 45,-, hva nå enn det betyr. Får man dette depositumet tilbake dersom man sender inn brikken? Altså nå eller etter at endringen trer i kraft? glem det, de trekker fra månedsgebyret med depositumet, så jeg er vel forsåvidt bundet til fremtind i 40 måneder hvis jeg ikke vil tape de pengene. Neida, du kan avslutte. Merk, at hvis du allerede har betalt depositum, vil kostnaden for brikkeabonnementet bli trukket fra dette beløpet, inntil depositumet er brukt opp. Brikkeabonnementet ditt vises på fakturaen fra oss. Skulle du velge å avslutte abonnementet ditt før depositumet er brukt opp, vil du få refundert det gjenstående beløpet. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Baranladion skrev (18 minutter siden): Takk. På skyttelpass må jeg betale 200,- for en ny brikke, det er det samme som 3.3 år med fremtind, men man er jo ikke garantert at ikke de gjør noen tilsvarende endringer på 3.3 år... Flyt har månedsgebyr på 5,- de og, i tillegg til et miljøgebyr på 45,-, hva nå enn det betyr. Får man dette depositumet tilbake dersom man sender inn brikken? Altså nå eller etter at endringen trer i kraft? glem det, de trekker fra månedsgebyret med depositumet, så jeg er vel forsåvidt bundet til fremtind i 40 måneder hvis jeg ikke vil tape de pengene. Ja, du har selvsagt rett. Hadde ikke fått med meg at flyt har innført samme månedsbeløp, og som du er inne på så er det sikkert også et spørsmål om tid før skyttelpass gjør det samme. Alle vil tjene penger. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 ^fmj skrev (4 minutter siden): Neida, du kan avslutte. Merk, at hvis du allerede har betalt depositum, vil kostnaden for brikkeabonnementet bli trukket fra dette beløpet, inntil depositumet er brukt opp. Brikkeabonnementet ditt vises på fakturaen fra oss. Skulle du velge å avslutte abonnementet ditt før depositumet er brukt opp, vil du få refundert det gjenstående beløpet. Takk, greit å vite. Vurderer å si opp sånn at jeg får igjen en femmer. Jalla21 skrev (2 minutter siden): Ja, du har selvsagt rett. Hadde ikke fått med meg at flyt har innført samme månedsbeløp, og som du er inne på så er det sikkert også et spørsmål om tid før skyttelpass gjør det samme. Alle vil tjene penge Litt kjedelig, da blir det nytteløst å protestere, sånn egentlig. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Er ikke helt urimelig at de tar betalt for brikke på den måten. Det som derimot er fullstendig urimelig er at det ikke er mulig å kjøpe en brikke direkte fra en brikkeprodusent og bruke den, uavhengig av hvilken bomleverandør en bruker. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. september 2023 Del Skrevet 25. september 2023 Minnar om korleis TV-leverandørar fungerer for tida. Før kjøpte du gjerne boksen når du bestilte eit abonnement, mens du no betalar leige som blir ganske dyr for ein liten boks etter nokre år. I eit land med vinter vil ikkje skiltavlesing fungere i mange tilfelle, så me blir nok ikkje kvitt brikka med det første. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 25. september 2023 Forfatter Del Skrevet 25. september 2023 Snø og søle er nevnt men det virker ikke å være noe problem for de nye automatiske foto-bommene over Blefjell og andre steder som er typiske for vintersport. Hadde jo vært artig å gjøre en kost/nytte analyse på de få prosentene som ikke kan leses av kontra bombrikke/Qfree driftskostnader av en ganske omfattende teknologi plattform. Merker meg at nye foto-bommer gjerne har kamera i begge retninger så de får med både forfra og bakfra - skal litt til at skiltet er fokket igjen av snø både foran og bak. Men da er man jo også i samme situasjon som en bil uten bombrikke i bomringen er... ingen forskjell der. Regner med P-hus har gjort lignende kost/nytte betraktninger med automatisk foto-avlesning ved inn-/ut-passering kontra gamle bommer (som noen stadig kjører ned) og gamle billett-automater med papirbilletter osv. Gammel teknologi er vanligvis mye dyrere å drifte enn ny - og det vi vet helt sikkert er at P-husene driver ikke med veldedighet 😄 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå