Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det teit for en 32 år gammel å kjøpe scooter? eller bør jeg gå for en moped?


lue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lue skrev (12 timer siden):

Men blir man ofte tatt hvis man trimmer scooter og bruker den i oslo?

Vet ikke i Oslo men her nordpå har politiet fått blod på tann når det gjelder å ta trimmede mopeder. Merkelig at de ikke har bedre ting å gjøre enn å bruke skattepengene våre til å plage livet av 16-17 åringer. Noen blir jo behandlet som kjeltringer bare fordi de har et uoriginalt eksosanlegg..det blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Labelle said:

Trodde nesten det var helt slutt å "ta" trimmet mopeder. De må jo stå der fysisk med en egen tralle. Er jo ingen som kjører opp til moped lengre. Ungdommer er knapt ute å skrur. Elsparkesykkelen har tatt over der. 

Her liker de å stille seg opp ved skoler. Og de tar fremdeles veldig mange.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (30 minutter siden):

Trodde nesten det var helt slutt å "ta" trimmet mopeder. De må jo stå der fysisk med en egen tralle. Er jo ingen som kjører opp til moped lengre. Ungdommer er knapt ute å skrur. Elsparkesykkelen har tatt over der. 

Her er de ofte ute med tralla. Problemet er at de er så firkantet at de har til og med tatt originale mopeder. Er ikke så lenge siden det sto 16åringer fram i avisen og hadde blitt tatt for trimming med nyinnkjøpte mopeder fordi de såvidt bikket 45km/t. De foresatte skulle ta det opp med leverandørene/produsentene.

Lenke til kommentar
lue skrev (På 27.9.2023 den 9:22 AM):

Kanskje? Det ER ulovlig! hvor bodde du egentlig? Og du ble aldri tatt av politiet? 

Han skriver jo at det er ulovlig...? 

Gjorde det samme i Bergen og jeg ble aldri stoppet. Så lenge man overholder trafikkreglene blir man sjeldent stoppet. Dersom politiet ser en scooter som holder fartsgrensen i byen, ikke skaper kø og overholder trafikkreglene er det liten grunn til å stoppe deg. Blir du mot formodning tatt får du en bot, jeg betaler heller den enn å skape kaos i trafikken og sette meg selv i utallige farlige situasjoner fordi noen skal forbi. I tillegg har motoren det betydelig bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ihavequestions skrev (23 timer siden):

Han skriver jo at det er ulovlig...? 

Gjorde det samme i Bergen og jeg ble aldri stoppet. Så lenge man overholder trafikkreglene blir man sjeldent stoppet. Dersom politiet ser en scooter som holder fartsgrensen i byen, ikke skaper kø og overholder trafikkreglene er det liten grunn til å stoppe deg. Blir du mot formodning tatt får du en bot, jeg betaler heller den enn å skape kaos i trafikken og sette meg selv i utallige farlige situasjoner fordi noen skal forbi. I tillegg har motoren det betydelig bedre. 

Samme her :) Fjerna plomba ganske så kjapt på min Aprilia Mx 50 cc, og det gjorde virkelig underverker. Før det kjørte den i stakkarslige 45, etter å ha fjerna plomba gikk den fint opp i 70-80 km/t. Tok ikke sjansen på trimpotte da, kunne vel fort gått i 90-110 km/t da :D 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Iterion said:

Samme her :) Fjerna plomba ganske så kjapt på min Aprilia Mx 50 cc, og det gjorde virkelig underverker. Før det kjørte den i stakkarslige 45, etter å ha fjerna plomba gikk den fint opp i 70-80 km/t. Tok ikke sjansen på trimpotte da, kunne vel fort gått i 90-110 km/t da :D 

Det er samme bota så det er ikke så mye poeng å holde igjen. 😛

Eneste er hvis trimpotta bråker mye så får du en del uønska oppmerksomhet. Samt fartsbot da. Men 110 er nok i overkant optimistisk. 90-95 er mer realistisk.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Det er samme bota så det er ikke så mye poeng å holde igjen. 😛

Eneste er hvis trimpotta bråker mye så får du en del uønska oppmerksomhet. Samt fartsbot da. Men 110 er nok i overkant optimistisk. 90-95 er mer realistisk.

Hehe det kan være, tenkte mer på uønsket lyd ja og utseendet i tilfelle kontroll. Men er jo ikke værre en å bare bytte tilbake til original potta før "inspeksjon". Husker det var mange som blodtrimma mopene sine på vgs, var noen vanvittige lyder som kom ut når de dro på for å si det sånn. Moro med moped, men nå har jeg mer lyst på firehjuling egentlig til terringkjøring. Mopeden ble ikke brukt nok etter at jeg kjøpte bil. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Atv er trasige greier å kjøre. Veldig lite moro i forhold til 2-hjuling. Trege og lite manøvrerbare. Gir mening kun for jakt nesten.

Trasig og trasig, de er jo egna til terrengkjøring! Synes de er veldige moro å kjøre, så kommer man seg frem så og si hvor som helst ;) Men ja hadde jeg vært TS, hadde jeg heller gått for moped enn scooter. Ser tøffere ut og er morsommere å kjøre. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 timer siden):

Samme her :) Fjerna plomba ganske så kjapt på min Aprilia Mx 50 cc, og det gjorde virkelig underverker. Før det kjørte den i stakkarslige 45, etter å ha fjerna plomba gikk den fint opp i 70-80 km/t. Tok ikke sjansen på trimpotte da, kunne vel fort gått i 90-110 km/t da :D 

Min Yamaha Jog-R klarte fint 80-85 kmt på speedometeret med meg på 90 kg, men hvor fort det faktisk gikk er jo en annen sak:D Det var noe mer lyd, men faktisk ikke så ille. Trimpotten ga egentlig ikke så mye mer toppfart, men akselerasjonen ble en annen verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
sedsberg skrev (4 timer siden):

Det er samme bota så det er ikke så mye poeng å holde igjen. 😛

Eneste er hvis trimpotta bråker mye så får du en del uønska oppmerksomhet. Samt fartsbot da. Men 110 er nok i overkant optimistisk. 90-95 er mer realistisk.

Min Rieju Spike 50cc gikk faktisk opp i 95-100 bare ved å fjerne plomberinga. Hadde den en ukes tid før verkstedet/butikken jeg kjøpte den ny av fjernet plomberingen, så jeg fikk testet den ut da også. Den klarte ikke 45 i en liten bakke, nærmere 40, og den var ikke mye gøy å kjøre. Kjørte den i 3 år, ble aldri stoppet. Kjenner ikke til andre som ble stoppet heller. Men dette var riktignok på tidlig 2000-tallet. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Spike, var det forgjengeren til modellen som het RR? Det var mye av de syklene på den tiden med AM6 motor. MH Furia, Aprilia MX (eller noe), Rieju RR og MRX. Lånte en helt ny RR av en i klassen på den tiden, uten plombe. Gikk lett 80 på flata og skulle ikke mye til for å få den på bakhjulet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
kremt skrev (2 minutter siden):

Spike, var det forgjengeren til modellen som het RR? Det var mye av de syklene på den tiden med AM6 motor. MH Furia, Aprilia MX (eller noe), Rieju RR og MRX. Lånte en helt ny RR av en i klassen på den tiden, uten plombe. Gikk lett 80 på flata og skulle ikke mye til for å få den på bakhjulet. 

Ja, mener på det. Det var denne saken her jeg hadde; https://www.oemmotorparts.com/nl/genuine-oem/rieju/motorcycle/spike-50-blue/2000/.model-color 2000 modell. RR kom vel i 2002.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...