lue Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Det er vel slik at jeg vil gå for en scooter grunnet prisen. Det koster jo bare noen tusen kroner og det er raskere enn elektrisk sykkel og samtidig kan jeg bruke det på riksveier i Oslo. Men er det egentlig på sin plass? For all del jeg vil høre noe annet enn "Vær deg selv" Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Kva meiner du med "på sin plass"? Kjøp gjerne ein gamal scooter, men vurder kjøpskostnaden opp mot kostnaden med drift og vedlikehald, og gjer ei vurdering på om dette er rett investering for deg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Kjøp en brukt scooter, 3-4 tusen fins det masse utvalg. De er geniale til kjøring i byområder, veldig kjappe, kan kjøre snarveier, parkere "overalt" gratis, går kanskje 100 kroner uka i bensin. Absolutt bedre og kjappere enn bussen. Jeg tror faktisk en scooter som går på bensin kan være rimeligere i drift enn en dyr elsykkel med kort levetid. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Når jeg tenker meg om så er det svært sjeldent jeg ser voksne på cross-moped i bybildet. Oftere noen kommer på scooter. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Moped er for 16-åringer som har tatt mopedlappen og skal kjøre til skolen. Scooter er for voksne. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Lk8eL7iw Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Det er fin øving med moped skulle du finne på å ta motorsykkel lappen. Ser du ikke for deg noe sånt i fremtiden ville jeg gått for en scooter Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Er vell mange voksne verden rundt som kjører scooter eller lignende i byer etc. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 50cc scooter ja fint for byen. Men kan få mye større scooter og da blir det fint på landeveier, langtur og motorvei. Fordelen er at man aldri bruker et sekund på giring eller smøre kjede. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Knallert er for alle. Har selv en suzuki tsx, selv om jeg nærmer meg 50. 2 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 (endret) Kjøpte meg selv 50cc scooter (Aprilia SR 50) da jeg var rundt 40. Varte 2 år før jeg bytta den ut med 600cc, men savner innimellom tida med scooter. Lettere å bare slenge seg på scooteren og plukke opp mat eller andre småting som går ned i setet. Med stor sykkel må alt få plass i en bag/sekk... Fikk fjernet variator ringen hos leverandøren og fikk gjort noe andre greier hos Oslo Scooter Central. Gjorde gode 90 på flata og var mye mindre trafikkfarlig enn den var som original. Endret 23. september 2023 av RookieNO Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Det kommer veldig an på bruken om det er for deg. Det er jo en del dyrere å bruke enn en elsykkel også, inkludert vedlikehold og forsikring. Når det er sagt så er det et fint fremkomstmiddel, og passer veldig bra til kortere turer hvis man bor i en by. Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Kjør på, sier nå jeg. Livet er for kort til å bry seg om hva andre mener er "kult". 4 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Vurdert motorsykkelsertifikat? Jeg tok det for noen år siden, og har kjøpt meg Honda PCX. Pålitelig, billig, slipper den livsfarlige 45-grensa. Den nyeste modellen har plass til hjelmen under setet, kontaktløs tenningsnøkkel og masse andre forbedringer. 1 Lenke til kommentar
lue Skrevet 24. september 2023 Forfatter Del Skrevet 24. september 2023 Mannen med ljåen skrev (3 timer siden): Vurdert motorsykkelsertifikat? Jeg tok det for noen år siden, og har kjøpt meg Honda PCX. Pålitelig, billig, slipper den livsfarlige 45-grensa. Den nyeste modellen har plass til hjelmen under setet, kontaktløs tenningsnøkkel og masse andre forbedringer. hva er den livsfarlige 45 - grensa? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Fartsgrensen for mopeder. De er sabotert fra fabrikken for å være lovlige. Det er forbudt å "trimme" (reparere) mopeden så den klarer å følge fartsgrensen. Dermed blir de stadig forbikjørt av irriterte bilister, gjerne på steder hvor forbikjøring ikke er lurt. Unngå dette. Ta motorsykkelsertifikat, så kjøper du en lett motorsykkel som er ganske lik en moped, men klarer å følge trafikken lovlig. 4 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Jeg hadde valgt elsykkel selv, med sykkel kan du sykle på vei og fortau. Ved å fjerne fartssperren på en elsykkel går den 40 km/t. Du får brukte OK elsykler for 15000,-. Jeg er ikke sikker på om du får en moped som er i orden og vedlikeholdt for under 10, og den må du betale veiavgift og dyrere forsikring, fylle bensin, og det er mer vedlikehold. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Powertrainer skrev (8 timer siden): Knallert er for alle. Har selv en suzuki tsx, selv om jeg nærmer meg 50. TSX 🛵 🤪😝 MTX 🏍️ FTW Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Mannen med ljåen skrev (4 timer siden): Vurdert motorsykkelsertifikat? Jeg tok det for noen år siden, og har kjøpt meg Honda PCX. Pålitelig, billig, slipper den livsfarlige 45-grensa. Den nyeste modellen har plass til hjelmen under setet, kontaktløs tenningsnøkkel og masse andre forbedringer. Problemet er at lett-lappen i disse dager koster minimum 20000, enkelte steder i landet over 30000. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 (endret) Jeg har kjørt mopeder som Peugeot Speedfight og Honda Vision. Anbefaler Vision. Men ta helst steget til motorsykkel. Honda PCX er i praksis storebroren til Vision. Veldig lik, bare raskere uten å bryte loven. Det er praktisk å kunne legge hjelmen og bagasje under setet når du parkerer, det kan den nyeste modellen PCX. Jeg vet lappen er dyrt, men det er en investering som jeg ikke angrer på. Du sparer det inn på bomregninger, bilforsikring, busskort osv. ved aktiv bruk. Jeg kjører min PCX mesteparten av året, og bor i et område med flere bomstasjoner enn jeg kan telle. Bilen er alternativet, for kollektivt dekket ikke mine behov. Endret 24. september 2023 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 (endret) Jeg kjører min datters GPR Nude 50cc innimellom, den er langt kulere enn en scooter når den står parkert. Men, når du er i trafikken med en slik og ikke kjører raskere enn 45 så føler du deg ikke så kul noe mer. En annen fordel med scooter er at designet gjør at du er mindre utsatt for vann i veibanen etc. Endret 24. september 2023 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå