Gå til innhold

Beregne belåningsgrad av odelsgård

Gjest f9a83...572

Anbefalte innlegg

Gjest f9a83...572

Det er snakk om mulig overtakelse av familiegården i fremtiden, og jeg forsøker å se for meg hvordan den økonomiske situasjonen kan bli. Odelsgården selges til egen pris på 25 % under takst for at foreldrene mine skal få salget skattefritt. Men hvordan regner banken belåningsgrad på boligen? Jeg ønsker et rammelån på enten 60 % eller 50 % av boligens verdi.

Si for eksempel at gården er verdt 5 millioner, jeg overtar for 3 750 000 (25 % under takst). Kan jeg få lån for hele denne verdien og da ha 25 % egenkapital? Vil et rammelån på 2 500 000 kr være 50 % av boligens verdi?

Anonymous poster hash: f9a83...572

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banken bryr seg ikke om hva du betaler men hva taksten er. - Vær oppmerksom på at de fleste banker ikke tilbyr boliglån for overtagelse av konsesjonspliktige gårder, som i prinsippet er næringseiendom  - så da er du avhengig av å finne en lokalbank som godtar dette eller leve med en del høyere rente.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Kan vel få fritak for konsesjonsplikt dersom det er under 100 dekar areal og 35 dekar dyrket mark.

Dersom TS faktisk korrekt bruker ordet odel, så er nok størrelsen på gården så stor at man ikke får fritak fra konsesjonsplikt.

Eiendommer som kan odles må ha

• mer enn 35 dekar fulldyrka og/eller overflatedyrka jord, eller
  • mer enn 500 dekar produktiv skog

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...