Batigol Skrevet 22. september 2023 Del Skrevet 22. september 2023 Hei, Jeg har i en periode nå hatt det slik at når jeg slår på PC så går det noen minutter og så begynner den å lage en høy stygg durelyd. Det jeg da gjør er at jeg slår av PC. Når jeg så slår PC på igjen, så er lyden borte. Denne lyden kommer altså kort tid etter at PC er slått på. Lyden kommer aldri når PC har stått på lenge. Jeg tror ikke det har med viften å gjøre, for lyden er høyere enn det. Min PC er HP 15-da. Er det noen som har en teori om hva lyden kan komme av? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 (endret) Om det er harddisk i maskinen så kan det være vibrasjoner i den som lager lyd. Jeg regner med det ikke er fra en dvd spiller. Ellers så er viften en mulighet, både at det er støv i den eller at viften begynner å lage lyd. Jeg antar dette er en laptop. En kan åpne den og blåse med trykkluft på boks. Endret 23. september 2023 av Svein M 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Når lyden kommer, legg en hånd på kabinettet og kjenn om det er vibrasjoner. Har hatt nok slike durelyder til å vite at enkelte viftefrekvenser kan få hele kabinettet til å vibrere. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Tipper vifte. De burer ekstremt når glidelagrene er tørre. Når de har gått en stund og blitt varme blir friksjonen redusert og de slutter å bure. Hva slags PC er det? Stasjonær? De har ofte flere vifter. 1 Lenke til kommentar
Batigol Skrevet 23. september 2023 Forfatter Del Skrevet 23. september 2023 4 hours ago, sedsberg said: Tipper vifte. De burer ekstremt når glidelagrene er tørre. Når de har gått en stund og blitt varme blir friksjonen redusert og de slutter å bure. Hva slags PC er det? Stasjonær? De har ofte flere vifter. Takk for tips! Det er en laptop av merke HP 15-da0803. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. september 2023 Del Skrevet 23. september 2023 Så vidt jeg kan se så har denne ikke HDD. Dermed er det kun vifte som kan lage lyder. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Batigol skrev (18 timer siden): Takk for tips! Det er en laptop av merke HP 15-da0803. Da er det godt mulig at lyden forsvinner hvis du åpner maskinen og renser støv bort, bruker å samle seg mye i vifter. 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Støtter teorien om vifte. Om lyden kommer litt etter å ha slått på, er fordi vifte slår inn når tempen stiger til en satt grense. Sjekk støv, og smøring i navet. 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 24. september 2023 Del Skrevet 24. september 2023 Hvor mange bevegelige deler er det egentlig i en moderne laptop? Det må være viften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå