Gå til innhold

Hvordan koble u-jordet taklampe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kurt Atle skrev (5 minutter siden):

Hei,

Jeg har en taklampe som er dobbeltisolert med inngang til kun N/L. Mens fra taket foreligger det en hengende ledning for N/L og jording. Spørsmålet mitt er da hva jeg skal gjorde med jord-kabalen?

Sette koblingsklemme, sukkerbit eller lignende på den. Du trenger ikke koble den noe sted fordi lampen er dobbelt isoler.

Koblingsklemmen blir for å sikre at tuppen ikke kna komme i kontakt med en av fasene når man monterer opp lampen etter kobling

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, og for at dere tar tid for å svare! 

Sukkerbit har jeg skjønt ikke er greit mtp. nye regler, så alternativt bli det da wago? 

Kan jeg da brukte to slike: https://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/p/36-6520

Hvor den ene vil ha jord-kabel fra taket og ingen uttak. Mens den andre kobles til N/L også videre til lampen?

Da skal det være sikkert nok siden det er kun wago som kommer bort i hverandre?

Alternativt teip som også nevnes

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

. Og du kan også bruke sukekrbit på den siden den ikke er i bruk.

Skjønner, takk for forklaringen. Men er det da sånn at tape vil være sikkert og holde seg uendelig? eller er wago da bedre? eller er de likegyldige for å isoloere jord-lederen?

Lenke til kommentar

Takk, så det vil da egentlig se slik ut, bade sukkerbit i stedet for wago?
Og da er det isloert godt når den henger slik i en sukkerbit, og kommer bort i de andre ledningene/lampen? 

Beklager for repeterende spørsmål her, men ønsker gjerne å være på den sikre siden for å unngå noe elektriske problemer. 

d3792ea6af174f47addd1ff979b879ac.thumb.jpg.77c6cacab712d44e7cf82d7d29dcc0bb.jpg

Lenke til kommentar
Kurt Atle skrev (1 time siden):

Kan jeg da brukte to slike: https://www.clasohlson.com/no/Wago-221-koblingsklemme/p/36-6520

Hvor den ene vil ha jord-kabel fra taket og ingen uttak. Mens den andre kobles til N/L også videre til lampen?

Bare får å være helt sikker, da altfor mange har missforstått de Wago klemmene av en eller annen grunn.

Det må aldri blandes farger på Wago klemmen. Kun blå mot blå, brun mot brun, og jord mot jord (eller alene som her. Kun 1 kabel i hvert hull. Har opplevd at folk har brukt 3 hullsversjonen som en 3hullet sukkerbit, og kjørt L, N og Jord inn på samme Wago.

Slik som illustrasjonsbildet du viste senere er korrekt.

Ikke noe problem å bruke teip i stedet for Wago klemme å jorden. Men liker selv ikke å bruke elektriker teip der hvor det skal ligger permanent. Limet blir så seigt og fælt over tid, så ved fremtidig omgjøring så blir alt limete og klissete. Blir da møkkete fingrene, som igjen litt for kjapt blir merket på hvite tak og vegger som må males over. (Aldri populært hos kunder)

• Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AndersT2 said:

Bare får å være helt sikker, da altfor mange har missforstått de Wago klemmene av en eller annen grunn.

Det må aldri blandes farger på Wago klemmen. Kun blå mot blå, brun mot brun, og jord mot jord (eller alene som her. Kun 1 kabel i hvert hull. Har opplevd at folk har brukt 3 hullsversjonen som en 3hullet sukkerbit, og kjørt L, N og Jord inn på samme Wago.

Har også sett det et par ganger. Hvordan tenker de å få strømmen videre da egentlig?

Men vi har jo nå endelig fått disse:

ProductImage68421041.jpg.ba16973957d4ec50e6d6cca77fd984ec.jpg

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 minutter siden):

Har også sett det et par ganger. Hvordan tenker de å få strømmen videre da egentlig?

Men vi har jo nå endelig fått disse:

ProductImage68421041.jpg.ba16973957d4ec50e6d6cca77fd984ec.jpg

Det er de som ikke burte gjort noe med slike koblinger i det hele tatt. Den gode gamle sukker biten var egentlig nesten idiotsikker når de får lov å koble slikt.

Har så vidt vært borti de på bilde, bra til slitt bruk, mens yntes de blir for lange mange steder når kabel er med. Kom lenge etter at jeg sluttet å jobbe ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kurt Atle skrev (5 timer siden):

Tusen takk for alle svar, og for at dere tar tid for å svare! 

Sukkerbit har jeg skjønt ikke er greit mtp. nye regler, så alternativt bli det da wago? 

Da skal det være sikkert nok siden det er kun wago som kommer bort i hverandre?

Alternativt teip som også nevnes

Du skal montere dette selv (noe som ikke er lov) også bryr du deg om lover og regler? Spesielt.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 timer siden):

Slik som illustrasjonsbildet du viste senere er korrekt.

Ikke noe problem å bruke teip i stedet for Wago klemme å jorden. Men liker selv ikke å bruke elektriker teip der hvor det skal ligger permanent. Limet blir så seigt og fælt over tid, så ved fremtidig omgjøring så blir alt limete og klissete. Blir da møkkete fingrene, som igjen litt for kjapt blir merket på hvite tak og vegger som må males over. (Aldri populært hos kunder)

Takk for god forklaring! Var klar over dette, men selvfølgelig er det lett for mange å tenke "feil" her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...