Gå til innhold

Hjelp, trukket over 50 000 i skatt!


Gjest 5280f...22f

Anbefalte innlegg

Gjest 5280f...22f

Jeg startet en ny jobb nå i september, og i dag fikk jeg sluttoppgjøret fra tidligere arbeidsgiver. Jeg fikk utbetalt årets feriepenger, penger for resterende/ubenyttet feriedager og overtid for august.

Er det riktig at sluttoppgjør telles som annen inntekt og trekkes etter: 43 %? Jeg føler det er noe som ikke stemmer her, det er jo penger for tidligere periode så det bør ikke bli sett på som annen inntekt.

Om dette stemmer så betyr det at jeg ikke har rå til å ta ferie i 2024 da jeg ble trukket 43 % av feriepengene, og jeg kommer ikke til å få feriepenger av nåværende arbeidsgiver (eller veldig lite)

Anonymous poster hash: 5280f...22f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok riktig. Prosenten følger nok av at du har tabelltrekk og da skal all ekstraordinær inntekt beskattes med en relativt høy prosentsats. Det er også slik at feriepenger beskattes det året de utbetales. Til slutt ender du opp med å betale like mye skatt, for feriepengene måtte du fortsatt skattet av om de ble betalt ut neste år, men du trekkes høyere skatt resten av året for å sikre at de kan utbetales uten at det trekkes skatt av utbetalingen. Det betyr at du får disse pengene tilbake ved skatteoppgjøret for 2024 (altså i 2025), evt. kan du justere skattetrekket ditt i 2024 for å hensynta dette og spare resten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Det er vel bare sant om han ender opp i samme trinnskatt? Potensielt må han betale mer skatt enn han ville gjort om de ble utbetalt neste år siden det kommer på toppen av alt og skattlegges til marginalsats.

Sant nok, hvis marginalskatten hans er høyere i år enn i fjor taper han penger og motsatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...