Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til elbil for familie


trym177

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla-eiere, hvordan er det med fantombremsing i dag? Bor i Nordland hvor veiene er svært varierende men ønsker å kunne ha mulighet til å slå på en helt vanlig cruisecontrol hvor bilen holder samme fart, uten å måtte være redd for at den skal nødbremse. Er ikke dette mulig?

Lenke til kommentar

Bruker mye cruisecontrol selv, det som kan være problem noen ganger er:

- nye veier som ikke er inne i kartgrunnlaget ennå, spesielt der det har gått tidligere veier med lavere fartsgrense.

- motgående biler som snyter på svinger eller av andre grunner passerer midtlinjen, bilen forventer ikke at disse skal tilbake  igjen slik vi gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Syns bilen ble merkbart bedre med den siste oppdateringen som kom for noen få dager siden. Helgeturen gikk helt uten fantombremsinger eller umotiverte fartsreduksjoner av noe slag.

Skal bli spennende å teste ut litt mer. Den skal fortsatt ligge midt i når det kommer påkjørsler inn på motorveien ser jeg. Og den har fortsatt en 100 meters lang strekning i 90-sonen her hvor den påstår det plutselig er 50.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Nimrad said:

Og den har fortsatt en 100 meters lang strekning i 90-sonen her hvor den påstår det plutselig er 50.

Dette og andre effekter som gjentas på samme sted hver gang må være noe dårlige data i en eller annen database. Kjenne mange slike eksempler. Det eneste (*) Tesla kunne gjøre er å mase på de som er ansvarlig for databasen.

(*) Vel, når bilen ser et skilt om fartsreduksjon, men databasen sier dette skal først skje om ytterlige 100 meter så burde Tesla overstyre databasen. Det er skiltet som gjelder for bilisten. Var vel i sin tid den som satte opp skiltet som gjorde en egen vurdering der og da hvor skiltet skulle plasseres presis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (24 minutter siden):

Dette og andre effekter som gjentas på samme sted hver gang må være noe dårlige data i en eller annen database. Kjenne mange slike eksempler. Det eneste (*) Tesla kunne gjøre er å mase på de som er ansvarlig for databasen.

(*) Vel, når bilen ser et skilt om fartsreduksjon, men databasen sier dette skal først skje om ytterlige 100 meter så burde Tesla overstyre databasen. Det er skiltet som gjelder for bilisten. Var vel i sin tid den som satte opp skiltet som gjorde en egen vurdering der og da hvor skiltet skulle plasseres presis.

Tja, greit nok at det er feil i noe database noe sted. Men vi har allerede et system som fungerer, nemlig fysiske skilt. Eneste gangen Tesla bryr seg om å lese de fysiske skiltene er når de stemmer overens med databasen. Jeg vil derfor skylde på Tesla og ikke databasen, for det er ofte feil. Og det er fryktelig irriterende når jeg ikke kan overstyre i autopilot. Få på plass ordentlig skiltavlesing heller. Den klarer jo heller ingen midlertidige fartsgrenser pga dette.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 timer siden):

Skal bli spennende å teste ut litt mer. Den skal fortsatt ligge midt i når det kommer påkjørsler inn på motorveien ser jeg. Og den har fortsatt en 100 meters lang strekning i 90-sonen her hvor den påstår det plutselig er 50.

For all del, den er langt fra perfekt, men det går rette veien i hvertfall.

Lite motorvei her jeg bor, så den biten er det ikke så ofte jeg får testet.

Lenke til kommentar

Var hos Tesla en snartur forleden, fikk ikke tid til prøvekjøring men fikk sett på utstillingsmodellen som var en Performance med 21 Überturbine dekk, midnight cherry rød med hvitt interiør. 
Vanvittig fin farge. Flott inni også. 
Ikke helt bestemt enda, men om det blir MY er sjansen stor for at det blir Performance. 
Ut fra diverse YouTube videoer og forum tror jeg Ionic 5 utgår. Polestar 2 har jeg sett litt på, og Kia EV 6, men synes de er vel dyre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2.10.2023 at 10:08 AM, Hanhijnn said:

Syns bilen ble merkbart bedre med den siste oppdateringen som kom for noen få dager siden. Helgeturen gikk helt uten fantombremsinger eller umotiverte fartsreduksjoner av noe slag.

Enig i den. De har gjort noe store endringer i det siste for har omtrent ikke merket noe fantombremsing i det siste.
Men det jeg og har merket er at bilen er litt mere "nervøs" når det kommer til hastigheter med autopilot. Knappe svinger som den før tok i bortimot 60km\t tar den nå i rundt 40km\t.

Performance Y har noen ulemper. Den er enda stivere enn vanlig Y (som er i overkant stiv for å være en SUV), den har staggered hjul (breiere bakdekk enn fremdekk så man får ikke rullert dem - og man sliter bakdekk mye raskere enn fremdekk med litt aktiv kjøring) og forsikring er vel en del dyrere siden den har performance i navnet.

Om man ikke trenger den ekstra ytelsen eller track mode ville jeg bare kjøpt en Long Range istedefor. Er ellers akkurat samme bilen. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ytelsen i LR er mer enn hva de fleste trenger. Track mode mode trenger jeg ikke. Men når man først skal ha forholdsvis dyr bil synes jeg prisforskjellen på LR og P er såpass liten at jeg like gjerne kan ta P. Litt moro med den er det nok, men om comfort er dårligere vet jeg ikke noe om. Leste den har fått «comfort suspension». 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 7.10.2023 den 11:20 AM):

Om man ikke trenger den ekstra ytelsen eller track mode ville jeg bare kjøpt en Long Range istedefor. Er ellers akkurat samme bilen. 

Var sånn jeg tenkte også når jeg bestilte min TMY LR i 2020, og sånn tenker jeg fortsatt. Skulle jeg bestilt en ny bil nå, så hadde det definitivt blitt en Tesla Model Y LR.

Syns ikke at det skal være et "økonomisk løft" å kjøpe et sett med nye dekk til bilen. Blir litt feil i mitt hode.

Lenke til kommentar
trym177 skrev (På 7.10.2023 den 6:23 PM):

men om comfort er dårligere vet jeg ikke noe om. Leste den har fått «comfort suspension». 

Komforten er dårligere på Performance fordi det er betraktelig minde gummi. Det betyr mer støy og stivere bil på en bil som allerede har litt mye støy og er litt vel stiv hvis det er familiebil du skal ha. Så mister du også 5 mil rekkevidde versus 18" LR, eller nesten 10%. Jeg personlig hadde gått for LR over P selv til samme pris, men vi er alle forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (50 minutter siden):

Komforten er dårligere på Performance fordi det er betraktelig minde gummi. Det betyr mer støy og stivere bil på en bil som allerede har litt mye støy og er litt vel stiv hvis det er familiebil du skal ha. Så mister du også 5 mil rekkevidde versus 18" LR, eller nesten 10%. Jeg personlig hadde gått for LR over P selv til samme pris, men vi er alle forskjellige.

Enig. Overraskende hvor stor forskjell det er på komfort på 1 tomme faktisk.. Tåler ujevnheter mere og blir lettere på rattet.. 

Jeg gikk ned en tomme på min Model 3 og det ble helt konge. 

Lenke til kommentar
V8Climber skrev (På 26.9.2023 den 9:48 AM):

Jeg syns ID.4 virker som en fin all-round elbil og man får den nå brukt med mye utstyr for ~400-450k, likevel ser jeg den sjeldent nevnt, er det noe jeg ikke har fått med meg her? 

Vurderte Id.4 selv, men kom fram til at jeg ikke tør. Har fulgt med på diverse forum for Id.4 og ser det er ganske mye rart som oppleves av eierne der. Det som går igjen er skjevslitte dekk, sannsynligvis pga skjev hjulstilling. Dette er noe Møller visstnok ikke dekker (ut over 6 måneder). En eier hadde fått beskjed om at han måtte regne med å kjøpe nye dekk hver sjette måned, visstnok. Ellers har det visst vært byttet en del bærearmer, og jeg har sett bytte av bremsekraftforsterker og bremseskiver rundt baut på biler som ikke er ett år gamle. Synes det virker som det er generelt mye omtale av problemer med de bilene, så jeg er skeptisk.

Når det er sagt så har jeg snakket med 2 eiere av Id.4, og begge disse var strålende fornøyde (begge hadde eid bilen et års tid). Jaggu ikke lett å bli klok på bil-greier 🙂

Finnes forøvrig et norsk forum for Id.4 på Facebook som kan være greit å melde seg på hvis man er interessert i bilen ("Volkswagen ID.4 Elektrisk Norge") 

Endret av SteelyD
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hvis man følger bilforum eller grupper nesten uansett merke vil man få inntrykk at det er bare feil. Dette stemmer selvsagt ikke. Hvis du vil ha bil med særdeles lite, eller ingen feil, er trolig Nissan Leaf 2018 og nyere det beste tipset. Men det er en litt gammeldags bil i forhold til noen standarder.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Hvis man følger bilforum eller grupper nesten uansett merke vil man få inntrykk at det er bare feil. Dette stemmer selvsagt ikke. Hvis du vil ha bil med særdeles lite, eller ingen feil, er trolig Nissan Leaf 2018 og nyere det beste tipset. Men det er en litt gammeldags bil i forhold til noen standarder.

Ingen biler/merker har bare fornøyde eiere, selvsagt, men jeg følger ganske mange slike forum for diverse biler (både el-biler og annet), og jeg synes ihvertfall forum for Id.4 skiller seg ut i så måte. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...