Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til elbil for familie


trym177

Anbefalte innlegg

Vi skal på våren kjøpe vår første elbil. Har lest mange review og sett mye på YouTube. 
 

Alle har sine positive og negative sider. 
 

Den vi egentlig hadde sett oss ut er Tesla Model Y Performance, men er litt småskeptisk til Tesla vision og ingen sensorer, samt en del kritikk på knirking og andre ulyder samt panelgap! 
 

Noen her som har den og kan fortelle deres erfaring fra denne bilen? 
 

Samtidig ønsker jeg tips om gode alternativer som har; god plass, kjapp akselerasjon, har det meste av teknologi som autopark, autopilot osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, trym177 said:

Tesla vision

Jeg synes det er dårligere enn sensorer, bruker for det meste kamera til parkering og lydene fra vision har jeg bare tunet ut.

20 minutes ago, trym177 said:

samt en del kritikk på knirking og andre ulyder samt panelgap! 

Ikke lagt merke til noe av dette. Har nå ikke sett etter, men har ikke vært nok til å fange min oppmerksomhet.

Min Y er forøvrig laget i Tyskland.

20 minutes ago, trym177 said:

autopilot

Kunne vært bedre på Y'en. Spesielt med tanke på avstand (føler den er litt frem og tilbake) også fungerer det dårlig i saktegående kø. Jeg liker heller ikke at jeg ikke kan slå av adaptive når jeg har CC på, jeg kan heller ikke slå av vindusviskerne med ACC på, det er litt dumt når den tror det regner og det ikke gjør det.

Endret av Emsal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trym177 skrev (21 minutter siden):

men er litt småskeptisk til Tesla vision og ingen sensorer

Det er en reell "utfordring". Det er rett og slett dårlig, og det er noe som de direkte konkurrentene gjør bedre. Hvis du kommer fra en bil uten særlige hjelpefunksjoner (360-kamera, ryggekamera) så er det ikke sikkert du kommer til å tenke på det. Det er jo noe som kan bli bedre med software-oppdateringer før dere kjøper, men aldri kjøp med håp om at det skal bli veldig bra i fremtiden. Du må innstille deg på å leve med det sånn det fungerer nå.

trym177 skrev (23 minutter siden):

samt en del kritikk på knirking og andre ulyder samt panelgap! 

Dette vil jeg påstå ikke er noe problem lenger. Det var mest barnesykdommer når bilen var ny og er ikke noe folk klager på lenger.

trym177 skrev (25 minutter siden):

Samtidig ønsker jeg tips om gode alternativer som har; god plass, kjapp akselerasjon, har det meste av teknologi som autopark, autopilot osv. 

Lag deg en oversikt i excel og gi bilene score selv og gang det opp med hvor mye du bryr deg om de enkelte egenskapene. Jeg sammenlignet med Nissan Ariya, Hyundai Ioniq 5, VW id.4, Skoda Enyaq og Kia EV6. For min bruk var kanskje EV6 den argeste konkurrenten, med flere kjekke ting som CarPlay, ventilerte seter, V2L og noe andre småting. Men den ble mye dyrere når alt kom til stykket (150-200 tusen mer enn Y Long Range i januar da vi sjekket), og den hadde også flere områder den scoret dårligere enn Teslaen (bagasjeplass som den viktigste).

Hvis du ikke er skeptisk til Kinesiske bilmerker, så kan du ta en titt på Nio EL7. Forstår at de har en slags kampanje gående så du kan få ganske ålreit rabatt. Den har det aller meste, men den er kinesisk(med alt det innebærer).

trym177 skrev (36 minutter siden):

Den vi egentlig hadde sett oss ut er Tesla Model Y Performance

Du har ikke heller vurdert Long Range? Long Range er KJAPP, spesielt hvis du ikke har hatt så sterk bil før. Vi snakker vel tilsvarende 400 hestekrefter. Performance kommer med større felger som betyr mindre gummi som forsterker en allerede stiv bil, altså noe lavere komfort. Den har også derfor kortere rekkevidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trym177 skrev (38 minutter siden):

 

Den vi egentlig hadde sett oss ut er Tesla Model Y Performance, men er litt småskeptisk til Tesla vision og ingen sensorer, samt en del kritikk på knirking og andre ulyder samt panelgap! 

Hvis man ender opp å gå for Model Y så vær oppmerksom på at 3 og Y kommer med facelift versjon nå straks. Bedre lyddemping virker det som kommer. Det store minuset er at de også får det oppgraderte rattet hvor de har fjernet blinklys styringen og satt det til knapper på rattet. Det gjør det veldig vanskelig å blinke ut av rundkjøringer. Det er laget for USA hvor det nesten ikke finnes rundkjøringer. Sjekk videoene til Bjørn Nyland både første gangs test, og etter ca 1 måned i bruk. Han satt også på nylig i en liten testrunde med den nye facelift versjonen av Model 3.

Etter det jeg har hørt, så er det for det meste bilene produsert i USA som knirker og har panelgap. De som er bygd i Kina og Tyskland sliter langt mindre med det.

 

Ikke tenk på auto park osv. Ingen som gidder å bruke 5 minutter på å parkere, når man gjør det selv på 20 sekunder.

Ta en kikke på Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6. Det er samme bilen i bunn og grunn. Har I5 selv, og skulle jeg kjøpt i dag så hadde jeg nok tatt EV6, pga bakruten. De har autopark funksjon. Men eneste nyttige er at jeg kan kjøre bilen ut av en parkeringsplass fra nøkkelen i trange parkeringshus. Ellers så er resten bortkastet.

Selvstyring funker ikke så bra.

Veldig god plass i kabinen, men har man barnevogn så syntes jeg bagasjen nok kan bli litt liten. Man kan heldigvis flytte baksete fremover for bedre plass, både sete og rygg.

AWD versjonen er mer enn kjapp nok.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 minutter siden):

Hvis man ender opp å gå for Model Y så vær oppmerksom på at 3 og Y kommer med facelift versjon nå straks. Bedre lyddemping virker det som kommer.

Verken du eller noen andre vet noe om når det kommer facelift av Model Y, så vær nå litt forsiktig med å spre rykter. Model 3 er jo kommet, og det er naturlig at Model Y er neste, men det kan ta alt fra et halvt år til 2 år før det kommer for alt vi vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Naa er ikke jeg saa inne paa utstyret til ID-BUZZ'en, men den, hadde jeg gaatt for, i din situasjon.

GTX pakken kommer vel snart, som du kan faa i tillegg, ( 4 hjuls drift, ekstra motor, 150 hk, 20cm lengre )

Det eneste den tikker av er jo god plass. Så og si alt annet er jo "verre" med den enn konkurrentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Det eneste den tikker av er jo god plass. Så og si alt annet er jo "verre" med den enn konkurrentene.

Naa er vel jeg litt gammeldags, blir ikke saa imponert av alt det nyteknologiske greiene. Har nesten nok med aa laere meg aa bruke alt det der, ekstrautstyret jeg betaler tusenvis av kroner for, naar jeg kjoeper bil. 

Tenk paa foelelsen, jeg faar, naar jeg kjoerer en elektrisk bil, i forhold, til alt det gamle ruklet, jeg har kjoert paa, opp i gjennom.

Kjenner meg tryggere, med Wolkswagen, enn en foerstemodell, av en nyoppstartet kinesisk/koreans bilfabrikk eller lignende.

Men sevfoelelig, det er mye mellom der, av andre serioese merker. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Naa er vel jeg litt gammeldags, blir ikke saa imponert av alt det nyteknologiske greiene. Har nesten nok med aa laere meg aa bruke alt det der, ekstrautstyret jeg betaler tusenvis av kroner for, naar jeg kjoeper bil. 

 

Absolutt, men trådstarter ber spesifikt om "alt det nyteknologiske greiene".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Du har ikke heller vurdert Long Range? Long Range er KJAPP, spesielt hvis du ikke har hatt så sterk bil før. Vi snakker vel tilsvarende 400 hestekrefter. Performance kommer med større felger som betyr mindre gummi som forsterker en allerede stiv bil, altså noe lavere komfort. Den har også derfor kortere rekkevidde

Jo, vi har vurdert den også, men ut i fra flere var forskjellene små. Vi vil nok kanskje bytte ut dekkene og sette på litt mindre, men er usikker. Snakket med Tesla som mente at det er kun ca 5 mil i forskjell på rekkevidde. Jeg vil nok uansett prøve begge hos Tesla, men med så liten prisforskjell på de frister det med P. 

Lenke til kommentar
Emsal skrev (2 timer siden):

Kunne vært bedre på Y'en. Spesielt med tanke på avstand (føler den er litt frem og tilbake) også fungerer det dårlig i saktegående kø. Jeg liker heller ikke at jeg ikke kan slå av adaptive når jeg har CC på, jeg kan heller ikke slå av vindusviskerne med ACC på, det er litt dumt når den tror det regner og det ikke gjør det

Det høres tungvint ut, men det må vel bli fikset i en oppdatering?

Lenke til kommentar
trym177 skrev (1 minutt siden):

Jo, vi har vurdert den også, men ut i fra flere var forskjellene små. Vi vil nok kanskje bytte ut dekkene og sette på litt mindre, men er usikker. Snakket med Tesla som mente at det er kun ca 5 mil i forskjell på rekkevidde. Jeg vil nok uansett prøve begge hos Tesla, men med så liten prisforskjell på de frister det med P. 

5 mil er en del da spør du meg. Det er 5 praktiske mil som kommer på toppen i ren effektivitetsgevinst. Så lading vil også gå (bittelitt) raskere i antall kilometer per minutt. Du kan ikke automatisk sette på mindre dekk, så sjekk det. For meg er det absolutt ikke verdt 40 tusen kroner å få en mindre komfortabel bil med lavere rekkevidde for å spare et sekund fra 0-100 på en bil som allerede i klassen sportsbil hva gjelder akselerasjon. Du kan for øvrig kjøpe "Acceleration Boost" på Long Range som gir den 0-100 på 4,4 sek vs 3,7 på Performance.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er en reell "utfordring". Det er rett og slett dårlig, og det er noe som de direkte konkurrentene gjør bedre. Hvis du kommer fra en bil uten særlige hjelpefunksjoner (360-kamera, ryggekamera) så er det ikke sikkert du kommer til å tenke på det. Det er jo noe som kan bli bedre med software-oppdateringer før dere kjøper, men aldri kjøp med håp om at det skal bli veldig bra i fremtiden.

Jeg kommer fra en V70 2010 mod med sensorer som aldri har fungert så for meg er nesten alt en oppgradering. Bare ryggekamera er kjempebra. 

AndersT2 skrev (1 time siden):

Hvis man ender opp å gå for Model Y så vær oppmerksom på at 3 og Y kommer med facelift versjon nå straks. Bedre lyddemping virker det som kommer. Det store minuset er at de også får det oppgraderte rattet hvor de har fjernet blinklys styringen og satt det til knapper på rattet. Det gjør det veldig vanskelig å blinke ut av rundkjøringer. Det er laget for USA hvor det nesten ikke finnes rundkjøringer. Sjekk videoene til Bjørn Nyland både første gangs test, og etter ca 1 måned i bruk. Han satt også på nylig i en liten testrunde med den nye facelift versjonen av Model 3.

Akkurat dette har jeg tenkt litt på også, men som noen andre sa på Facebook; ikke sitt for lenge på gjerdet for man kan falle ned… Jeg tror at HVIS det kommer en facelift neste år, blir den nok med et frontkamera i bumper, smalere lykter, ratt uten hendler osv. Men året etter kommer det sikkert noe mer nytt, som kanskje er enda bedre. Så det blir nesten som å vente på årets iPhone modell, hvert år er den bedre enn forrige, men å kjøpe en Tesla hvert år blir for dyrt 😂 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

5 mil er en del da spør du meg. Det er 5 praktiske mil som kommer på toppen i ren effektivitetsgevinst. Så lading vil også gå (bittelitt) raskere i antall kilometer per minutt. Du kan ikke automatisk sette på mindre dekk, så sjekk det. For meg er det absolutt ikke verdt 40 tusen kroner å få en mindre komfortabel bil med lavere rekkevidde for å spare et sekund fra 0-100 på en bil som allerede i klassen sportsbil hva gjelder akselerasjon. Du kan for øvrig kjøpe "Acceleration Boost" på Long Range som gir den 0-100 på 4,4 sek vs 3,7 på Performance.

Ja, jeg leste at den boosten kunne kjøpes. Det kan også være aktuelt også. Jeg må sjekke ut dette med dekkene. 

 

Nimrad skrev (1 minutt siden):

Da kommer du til å forbli lykkelig uviten, men konkurrenter er bedre der :)

Ja jeg vet det er mye bedre hos konkurrenter der, men ut i fra Tesla selv er mange av funksjonene i dag deaktivert mens vision forbedres, som feks autopark. Disse vil komme tilbake i følge hjemmesiden, og da bør det være noe bedre. 
 

Men jeg kommer uansett fra en gammel V70, så bare det å ha kamera er flott. Er egentlig alt det andre med Tesla som lokker. Kraft og masse plass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange fine tips her! EV6 er også en jeg har sett på men jeg synes prisen var veldig høy. 
Jeg ønsker uansett å ha en bil med mye plass, både til 2 barneseter og barnevogn, og mye mer. Sånn er Model Y perfekt. 
Og siden vi er i 2023 og jeg skal ha en splitter ny bil ønsker jeg å ha en som er veldig bra utstyrt, helst med alle de moderne tingene som park assistent, autopilot og alt det der, gjerne uten masse brytere og knapper. Stor skjerm er flott, og jeg ønsker en bil som er sprek. Det blir lenge til neste gang jeg skal ha ny bil. BYD Tang er også flott men jeg synes den er alt for stor og klumpete. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, trym177 said:

Det høres tungvint ut, men det må vel bli fikset i en oppdatering?

Godt mulig det kommer en oppdatering ja. Men jeg ville ikke kjøpt bil basert på at det kanskje blir fikset i fremtiden.

Jeg er forøvrig strålende fornøyd med bilen ellers. Mye plass både i bagasje og i baksetene. Det er en gøy bil med mye kraft og du får mye utstyr med bilen som standard hvor andre merker selger det som ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
trym177 skrev (1 time siden):

Mange fine tips her! EV6 er også en jeg har sett på men jeg synes prisen var veldig høy. 
Jeg ønsker uansett å ha en bil med mye plass, både til 2 barneseter og barnevogn, og mye mer. Sånn er Model Y perfekt. 
Og siden vi er i 2023 og jeg skal ha en splitter ny bil ønsker jeg å ha en som er veldig bra utstyrt, helst med alle de moderne tingene som park assistent, autopilot og alt det der, gjerne uten masse brytere og knapper. Stor skjerm er flott, og jeg ønsker en bil som er sprek. Det blir lenge til neste gang jeg skal ha ny bil. BYD Tang er også flott men jeg synes den er alt for stor og klumpete. 

Jeg tenker at hvis det er viktig med mye utstyr må du velge noe annet enn Tesla. Konkurrente tilbyr mye mer utstyr som oftest. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...