Gå til innhold

The Elder Scrolls VI kommer ikke til PlayStation 5 og slippes tidligst 2026


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gringorilla said:

Den eneste historikken Elder Scrolls har med Xbox er at Oblivion ble sluppet nøyaktig et år tidligere på Xbox 360 enn Playstation 3 (lukter eksklusivitetsavtale lang vei der og). Utover dette så vet jeg ikke hva du sikter til?

Han sikter vel til Morrowind, som bare ble utviklet og utgitt på Xbox og PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 21.9.2023 at 12:30 PM, Gringorilla said:

Det jeg egentlig sier her er at jeg liker ikke eksklusivitetspraksisen, men jeg føler Xbox har noen hakk mer luguber praksis enn Sony.

Det kan virke som at du hovedsakelig spiller PS og da føles det sikkert slik når spill holdes unna den plattformen. For meg, som hovedsakelig spiller på Xbox, så er det kjipt når spill skipper der. 

Synes i bunn og grunn at PS og Xbox har like luguber praksis.

Hvordan eksklusiviteten kommer i stand spiller egentlig ikke så stor rolle, om det er oppkjøp av utvikler, utgiver eller en engangsavtale. Eksklusivitet er eksklusivitet og like kjipt hver gang det rammer plattformen du foretrekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (3 timer siden):

Virker slik. Mener å huske det var noe greier angående hovedspillet også. En oppdatering eller noe som ble utsatt på PS3. Finner ingenting om det på nett dog. Men i min søken oppdaget jeg i alle fall at Final Fantasy 16 visstnok bare er en timed exclusive på et halvår. Så man kan nok forvente å se FF16 på XSX om noen måneder.
 

Final Fantasy VII Remake var ment å være "timed exclusive" også. Dette begrepet kan bety mye rart. Som f. eks at det kommer til Steam når perioden er over. 

Det er tegn på at den nye presidenten av S-E ikke er så hypp på å inngå eksklusivitetsavtaler, men vi får se hva som skjer der.

Gringorilla skrev (3 timer siden):

Var det en greie? Hvilke andre maskiner skulle det bli utgitt på? Xbox eksisterte jo ikke og Sega Saturn gikk ad undas. Det første spillet ble jo gitt ut på både Saturn (før Playstation) , PC og Mac også. Nummer 2 og 3 kom på PC og Mac også (regner med Saturn var opphørt innen da). 

Ja, den avtalen var en greie.

Nintendo 64 fantes også. Det stemmer at Saturn ikke solgte så godt, men her kan motivasjonen til Sony ha vært å unngå at serien i det hele tatt fikk mulighet til å etablere seg på Segas platformer. Ikke helt ulikt Sonys nåværende strategi med Final Fantasy.

Du kan lese pressemeldingen om eksklusivitetsavtalen på den originale hjemmesiden til Core Design: 
Core Design (core-design.com)
 

Gringorilla skrev (3 timer siden):

Den eneste historikken Elder Scrolls har med Xbox er at Oblivion ble sluppet nøyaktig et år tidligere på Xbox 360 enn Playstation 3 (lukter eksklusivitetsavtale lang vei der og). Utover dette så vet jeg ikke hva du sikter til?

Morrowind kom kun til Xbox og PC. Microsoft var for øvrig delaktig i å få TES III til konsoll til å begynne med.

Todd Howard On Joining Xbox (bethesda.net)

Og Oblivion var tidseksklusivt, som du påpeker.
 

Gringorilla skrev (3 timer siden):

Kunne vært interessant. Men er det ikke positivt at de også konkurrerer på hardware-fronten?

Det er godt mulig. Kanskje det er noe for en fremtid der grafikken har blitt så god at det ikke lenger har så mye å si om konsollene har 1GB ekstra RAM eller 3 flere Teraflops?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (På 22.9.2023 den 14.00):

Han sikter vel til Morrowind, som bare ble utviklet og utgitt på Xbox og PC.

Aha. Har ikke fått med meg det. Men uansett ville jeg ikke kalt det "en lang historie". Insomniac Games kom ut med hele 16 titler eksklusivt til Playstation, uten noen form for avtale, men heller som et samarbeid, før de engang startet å se på andre konsoller. Og selv etter det fortsatte de i hovedsak på Playstation med de største titlene. Da var det rimelig naturlig at de ble kjøpt opp av Sony midt under utviklingen av Marvel's Spider-Man. Og det ble regnet som et STORT oppkjøp av Sony, selv om det bare var en enslig utvikler.

Grimbeorn skrev (På 22.9.2023 den 14.13):

Det kan virke som at du hovedsakelig spiller PS og da føles det sikkert slik når spill holdes unna den plattformen. For meg, som hovedsakelig spiller på Xbox, så er det kjipt når spill skipper der. 

Jeg spiller i hovedsak på Playstation, men det er ikke et direkte bevisst valg. Jeg har eid samtlige av Nintendo-konsollene, hatt nye gaming-PCer med jevne mellomrom siden slutten av 90-tallet og har liggende en Quest 2. Xbox er egentlig den eneste konsollen som ikke har fristet nok til å kjøpes. Hver generasjon der har et knippe spill jeg kunne tenkt meg, men verken mengden spill eller annet de kan skilte med har vært nok. Grunnen til at jeg alltid går tilbake til Playstation er at de absolutt aldri har skuffet meg (selv PS3 hentet seg kraftig inn etter en særdeles turbulent start). De kommer alltid med noe nytt å glede seg over, i tillegg til å videreføre spillserier som alltid har vært bra. Det at de har det VR-utstyret som gir suverent mest for pengene hjelper også på i disse dager, og spesielt siden jeg har ønsket meg skikkelig VR siden jeg prøvde det på Tusenfryd i 1994 (altså før Playstation engang kom hit).

Om du har fulgt med på diskusjonen, så gjør det meg ikke om enkelte spill og serier er eksklusive. Det er nærmest naturlig. Men det har noe med MÅTEN Xbox skaffer seg eksklusiver på. De kjøper opp gigantiske studioer som alltid har gitt ut spill på alle maskiner og selv spill som er planlagt gitt ut på andre blir deretter fjernet. Om de hadde STARTET nye spill som så ble eksklusive på konsollen, så hadde jeg ikke reagert like kraftig. Om Starfield ikke var påbegynt og nærmest ferdig allerede før oppkjøpet, så hadde jeg ikke brydd meg like mye. Da ville det i det minste virket som det var oppkjøpet som hjalp spillet å realiseres. Men som jeg sa, Starfield hadde blitt laget uavhengig av om MS hadde kjøpt dem. Det er litt prinsippet. For om det bare handler om å SPILLE Starfield, så gjør jeg bare det på PCen min.

Men det jeg virkelig håper på er at Xbox faktisk begynner å BIDRA til spillbransjen, i stedet for å bare eksistere i den og karre til seg penger. Både Sony og Nintendo har f.eks. egne R&D-avdelinger som prøver å utvikle ny hardware og nye måter å spille på, i tillegg til at de støtter opp om interne ideer i selskapet sitt som virker å fremme kreativitet i spill fremfor å fungere som pengemaskiner. Et selskap som Media Molecule ville ikke hatt livets rett hos Microsoft f.eks. Og de har allerede vist sin manglende interesse for VR. Det er derfor Sony sine studioer klarer på nytt og på nytt å skape nye spillserier og at Nintendo sine faste serier faktisk kan komme med nye spill hele tiden som faktisk føles NY og ikke bare som enda en oppfølger i disse seriene.

Men det er nå bare slik jeg føler det da. Poenget er at jeg velger ikke bort Xbox fordi jeg liksom er så fan av de andre, men fordi Xbox ikke gir meg spesielt mye å være fan av. Jeg har litt samme forhold til dem som jeg har til knekkebrød. Joda, av og til er knekkebrød godt, men det er ikke noe jeg går rundt og har LYST på.
 

Mr. Pants skrev (22 timer siden):

Det er godt mulig. Kanskje det er noe for en fremtid der grafikken har blitt så god at det ikke lenger har så mye å si om konsollene har 1GB ekstra RAM eller 3 flere Teraflops?

Forutsatt at man føler grafikk er det eneste nye som hardware kan tilby. Men man kan fortsatt konkurrere i kontrollere, VR, nye måter å spille på, enkelhet i bruk, osv. Hardware er så mye mer enn bare specs. Xbox må bare få øynene opp for det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gringorilla said:

Men det er nå bare slik jeg føler det da. Poenget er at jeg velger ikke bort Xbox fordi jeg liksom er så fan av de andre, men fordi Xbox ikke gir meg spesielt mye å være fan av. Jeg har litt samme forhold til dem som jeg har til knekkebrød. Joda, av og til er knekkebrød godt, men det er ikke noe jeg går rundt og har LYST på.

Omtrent det samme som jeg føler for PlayStation altså. Bare et knippe spill der også som jeg kunne tenkt meg å spille, har tilgang på mer enn nok spill ellers .

For øvrig synes jeg de store selskapene opererer ganske likt, og tror ikke det har så mye for seg å demonisere en eller flere av dem. Alle driver de med utvikling og alle har bidratt til å forme dagens konsollmarked, på hver sin måte. Som sluttbruker har det heller ingenting å si hvordan et spill har blitt eksklusivt til en eller noen få plattformer.

Selv om jeg foretrekker Xbox går jeg ikke rundt og hater PS. Ikke en gang når de hindrer spill å komme til plattformen jeg vil spille på, slik som Deathloop som jeg gledet meg til. Da kan jeg bare bruke pengene på noe annet🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo Sony/Jim Ryan sin handlerunde på eksklusivitet hos utviklere av tredjepart spill, som førte til at Microsoft måtte gå drastisk til verks og kjøpe opp Zenimax. Sony prøvde å skvise ut all konkurranse.

De hadde betalt Bethesda for eksklusivitet på Ghostwire Tokyo og Deathloop, også fikk Microsoft nyss i at det var snakk om det samme for Starfield på PS5.

Og når det er snakk om brukerfiendtlig praksis, så er det greit å nevne Sony sin begrensing for bruk av PS4 kontrollere på PS5. Man kan koble de til konsollen for å spille PS4 spill, men får bare en feilmelding på PS5 spill. Sony sin forklaring på det var at man må oppleve PS5 spill med de nyeste funksjonene som Dualsense har, funksjoner som man enkelt kan skru av.

Så en sitter med en del kontrollere en ikke får brukt lenger hvis en f.eks skal ha en FIFA kveld med kompiser. Og det morsomme er at hvis man spiller PS5 spill via remote play, da kan man fint koble opp og bruke DS4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Xbox 100%. Playstation har dominert, spesielt når det gjelder eksklusiver, i en årrekke nå. At MS stepper opp gamet skulle bare mangle. Noen fanboys vil alltid klage mens vanlige folk skjønner at dette er forretninger. Dette kommer fra en primært Xbox-spiller som så seg nødt til kjøpe en Playstation for å få med alle godtitlene der. I en ideell verden kommer alt på alt, men dengang ei. En ekstra konsoll koster jo heller ikke all verden tatt andre ting i betrakning. Nå viser MS at de har ambisjoner så forhåpentligvis vil det motivere Sony til å satse mer også, så på et vis kan det gagne gamere om vi får et kvalitetskappløp gående fremover.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (4 timer siden):

Aha. Har ikke fått med meg det. Men uansett ville jeg ikke kalt det "en lang historie". Insomniac Games kom ut med hele 16 titler eksklusivt til Playstation, uten noen form for avtale, men heller som et samarbeid, før de engang startet å se på andre konsoller. Og selv etter det fortsatte de i hovedsak på Playstation med de største titlene. Da var det rimelig naturlig at de ble kjøpt opp av Sony midt under utviklingen av Marvel's Spider-Man. Og det ble regnet som et STORT oppkjøp av Sony, selv om det bare var en enslig utvikler.

Jeg sammenlignet historikken til TES på Xbox med historikken til FF på PS. Nå mener jeg nødvendigvis ikke at historikk i seg selv rettferdiggjør oppkjøp eller eksklusivitetsavtaler. Jeg ville bare poengtere at det var en historikk mellom Xbox/Microsoft og Bethesda.

Insomniac blir en separat diskusjon.

Gringorilla skrev (4 timer siden):

Men det jeg virkelig håper på er at Xbox faktisk begynner å BIDRA til spillbransjen, i stedet for å bare eksistere i den og karre til seg penger. Både Sony og Nintendo har f.eks. egne R&D-avdelinger som prøver å utvikle ny hardware og nye måter å spille på, i tillegg til at de støtter opp om interne ideer i selskapet sitt som virker å fremme kreativitet i spill fremfor å fungere som pengemaskiner. Et selskap som Media Molecule ville ikke hatt livets rett hos Microsoft f.eks. Og de har allerede vist sin manglende interesse for VR. Det er derfor Sony sine studioer klarer på nytt og på nytt å skape nye spillserier og at Nintendo sine faste serier faktisk kan komme med nye spill hele tiden som faktisk føles NY og ikke bare som enda en oppfølger i disse seriene.

Alle konsollprodusentene er i bransjen for å tjene penger. De går kanskje frem på litt forskjellige måter, men de har utvilsomt det samme målet i spillbransjen.

Jeg tror du går i en litt klassisk innenfra-utenfra perspektiv felle her. Ut i fra innlegget ditt ser du ikke ut til å være klar over hva Xbox har tilført spillbransjen opp gjennom og hva de driver med i dag. Online gaming, achievements, indie-spill og Xbox accessibility controller er bare noen av tingene de har pionert og/eller definert siden de entret spillbransjen. Akkurat nå virker det som om Xbox eksperimenterer med cloud gaming (Kojima jobber med et cloud-basert spill for Xbox).

Spillmessig har Xbox slett ikke vært redd for å støtte opp om nye ideer som utviklerne brenner for. Altså, du kan se på noen av spillene som de har gitt ut de siste fem årene og hva som kommer ut i fremtiden. Sea of Thieves, Flight Simulator, Pentiment, Age of Empires IV, Forza Horizon 5, Psychonauts 2, Grounded, Gears Tactics, Halo Infinite, Hi-Fi Rush og Starfield. Towerborne, Avowed og Hellblade II neste år og Contraband, Everwild, Fable, South of Midnight +++ senere.

Det vitner om et selskap som ønsker å støtte ulike sjangre og nye IP-er. De hadde ikke kjøpt Compulsion, Ninja Theory, Obsidian, Inxile og Double Fine hvis de bare var ute etter å skape "pengemaskiner". Det er et hav av utviklere som hadde gitt mer mening om det var melking som var målet.

Rare har, til fansens store ergrelse, nesten bare lagd nye opplevelser for hvert spill. Men hadde de bare holdt seg til Banjo-Kazooie hadde de aldri lagd Sea of Thieves (som har blitt Xbox' største nye IP siden Gears of War).
 

Gringorilla skrev (5 timer siden):

 

Forutsatt at man føler grafikk er det eneste nye som hardware kan tilby. Men man kan fortsatt konkurrere i kontrollere, VR, nye måter å spille på, enkelhet i bruk, osv. Hardware er så mye mer enn bare specs. Xbox må bare få øynene opp for det.

Jeg ser for meg at hardware-produsenter fortsatt kunne lagd konkurrerende VR-headset i min konsollutopi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, Gringorilla said:

Men det har noe med MÅTEN Xbox skaffer seg eksklusiver på.

Har absolutt ingenting å si for sluttbruker.

9 hours ago, Gringorilla said:

Men det jeg virkelig håper på er at Xbox faktisk begynner å BIDRA til spillbransjen

Seriøst? 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...