Gå til innhold

Lader fra Voldt.no?


SnusBoks

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å få en splett ny VW ID buzz som arbeidsbil i ny jobb, og trenger i denne sammenheng å ordne meg lading hjemme. 
Har pdd. 16A 3-fas ut i garasjen, og ønsker å lade på denne kursen. Har allerede kontakt montert på veggen, så jeg ønsker i utgangspunktet ikke fastmontert. 

Samtidig ønsker jeg en justerbar lader som orker opp til 32A, da jobben min innebærer reising til mye anleggsplasser med tilgang til 32A 3 fas. Det er vell også bedre for laderen i det lange løpet å gå på 50% styrke kontra 100%, om man skal tenke på levetid. 

Etter litt googling, kom jeg over voldt.no, som selger --DETTE-- produktet. Jeg forstår jo at kvalitet ikke er strøkent når prisnivået er som det er, men dette frister likevell mye. 

Nettsiden er opprettet i 2022, jeg finner ingen org nummer på den, og generelt sett veldig lite om den på nettet. Har derfor ikke lyst til å sende avgårde masse penger via paypal til disse folkene. Ser dog at de har adresse i Oslo, og jeg har mulighet til personlig oppmøte for å sjekke produkt, og gjøre opp på stedet. Har sendt de mail med spørsmål om dette. 

Spørsmålene mine er : 

1. Er denne laderen søppel, eller er den god nok til å lade en bil på 16A 3 fas på fast basis? 
2. Er det noen som har handlet herifra? 
3. Kan noen identifisere denne laderen, for å se om jeg finner omtaler om produktet andre steder på nettet, og eventuelle priser å sammenligne med? 

Og til slutt - Har dere andre anbefalninger å komme med som ligner dette produktet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (2 minutter siden):

Har du TN-nett i garasjen/huset, da? Rød, 5-polet plugg tilsier 400 V TN.

Jeg er 99% sikker på at det er rød 5 polet, men jeg ble faktisk litt usikker når du spørr slik. Jeg vet sikringene er merket med 400v, men jeg vet også at det like gjerne kan være 230 som går igjennom dem. 

Skal sjekke dette nærmere i morgen med en som er mer kyndig på feltet enn jeg er. 

Forresten kom jeg nå over --DENNE-- på samme nettsiden nå. Den pakken inneholder jo alt av overganger, så her har man jo en lader man kan bruke "overalt" med opptil 32A. Kanskje en bedre løsning... (?)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, SnusBoks said:

Jeg vet sikringene er merket med 400v, men jeg vet også at det like gjerne kan være 230 som går igjennom dem.

Da har du riktig system. 400V TN leverer også 230 V.

Om du - med 400V TN - har en blå kontakt i garasjen er denne ikke 3-faset.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (29 minutter siden):

Da har du riktig system. 400V TN leverer også 230 V.

Om du - med 400V TN - har en blå kontakt i garasjen er denne ikke 3-faset.

Jeg gikk ut for å sjekke, er en 4 polet blå kontakt merket 230V jeg har. Min far mener dette er 3 fas, men jeg er usikker. Skal ha elektrikker på befaring for å få flyttet kursen ut i garasjen fra ett sikringsskap til ett annet, dem kan nok måle og sjekke for meg regner jeg med. Sikringene er sånne brede, ikke sånne vanlige som du har rundt i huset. 

SLIK og SLIK

Endret av SnusBoks
Lenke til kommentar

Blå 4-pins er 3-fas 230V. Da tar bilen som regel bare 1 fase, max 7.3 kW ved 32A.
Firmaet Voldt finner du forøvrig i England og Nederland. voldt.nl og voldt.co.uk
Svadaen sitter løst: Det som skiller denne laderen fra andre ladekabler, er at laderen vi har utviklet, kan justeres fra 8A til 16A, noe som betyr at den kan lade elbilen eller ladestasjonen din opptil 11 kW i timen.
 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Hårek skrev (6 minutter siden):

Blå 4-pins er 3-fas 230V. Da tar bilen som regel bare 1 fase, max 7.3 kW ved 32A.
Firmaet Voldt finner du forøvrig i England og Nederland. voldt.nl og voldt.co.uk
Svadaen sitter løst: Det som skiller denne laderen fra andre ladekabler, er at laderen vi har utviklet, kan justeres fra 8A til 16A, noe som betyr at den kan lade elbilen eller ladestasjonen din opptil 11 kW i timen.
 

Ja kom akkurat over det at denne bilen ikke støtter 3 fas 230v lading. Det gjør ting vesentlig mye mer komplisert faktisk. Jeg har nemlig (etter hva jeg forstår) 16A 230v 3 fas ut i garasjen. Kan vell ikke trekke ut 32A 1fas av denne?

Lenke til kommentar
Hårek skrev (3 minutter siden):

Nei, da må du eventuellt oppgradere med ny kabel og sikring. Og det spørs om netteier tillater så høy 1-fas last.

Den oppgraderingen skjer ikke, da jeg ikke eier her, men kun leier. En kabel dimmensjonert til 16A 3 fas kan heller ikke kobles om til 32A 1 fas på noen måte, mot å ofre 3 fas i garasjen? 

Skjønner nå at jeg har en del spørsmål til stakkaren som kommer på befaring etterhvert 

Google spyttet ut DENNE overgangen. Teorien rundt dette kan jeg ikke, men siden denne visstnok gjør jobben, antar jeg det er mulig?

Endret av SnusBoks
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Går det an (uten transformator) å få 3 fas 230V i trekant (3+jord, blå kontakt) når man har 400V TN i sikringsskapet? I såfall lærer jeg noe nytt her.

Som sagt, ikke sikkert det faktisk er 400V selvom sikringen har rating som tåler 400V. Eller?

Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (1 minutt siden):

En kabel dimmensjonert til 16A 3 fas kan heller ikke kobles om til 32A 1 fas på noen måte, mot å ofre 3 fas i garasjen? 

Nei.
 

trikola skrev (4 minutter siden):

Går det an (uten transformator) å få 3 fas 230V i trekant (3+jord, blå kontakt) når man har 400V TN i sikringsskapet?

Det kan jeg ikke se er mulig. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, SnusBoks said:

Som sagt, ikke sikkert det faktisk er 400V selvom sikringen har rating som tåler 400V. Eller?

Åja, nå skjønner jeg. Nei: du har i Norge i en husholdning 400V TN kun om det står med et skilt/klistremerke på sikringsskapet. Sikringene dine er tillatt brukt der, men også i 230V IT som du nok har.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
trikola skrev (2 minutter siden):

Åja, nå skjønner jeg. Nei: du har i Norge i en husholdning 400V TN kun om det står med et stort klistremerke på sikringsskapet.

Ikke sikkert det er merket slik. Finn først om om du har IT eller TN. Hvis du har IT, vil du kunne lade med 32 A 2-fase, og får 7,3 kW. Svært få biler kan nyttiggjøre seg av 3-fas IT. For å lade med 11 kW eller mer, kreves TN.

Lenke til kommentar
1 hour ago, SnusBoks said:

Samtidig ønsker jeg en justerbar lader som orker opp til 32A, da jobben min innebærer reising til mye anleggsplasser med tilgang til 32A 3 fas.

 

12 minutes ago, SnusBoks said:

Og plutselig ble den planlagte elbilen en dieselbil isteden gitt.

Denne sammenhengen skjønner jeg ikke. Får du alternativ gratis diesel på anleggsplassene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...