Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gressklipper går ikke automatisk fremover


stamkunde

Anbefalte innlegg

Opplevde at gressklipperen ikke selv trekker seg fremover på gresset, så hva kan ha skjedd?

Den starter etc. Men når jeg presser inn gassen, så må jeg dytte den fremover. 

Det er en ordinær gressklipper som jeg går etter. 

Noen med erfaring der ute?

Merke: Honda

Modell: GCV 160

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dr. Brodsky skrev (Akkurat nå):

Ikke demonter motoren.

Det er mest sannsynlig en wire som har røket/hoppet av, for mye gress/drit samlet opp ett eller annet sted som gjør at det blir for mye motstand for hjulene, et tannhjul som er ødelagt/ikke har kontakt eller at det finnes en funksjon for å sette hjulene i fri og du har vært borti dette ved et uhell.

 

 

Det som skjedde var at jeg plasserte gressklipperen for lavt inntil gresset foran. For man kan justere både foran og bak for å senke/heve gressklipperen fra gresset. Jeg tenkte ikke over det før det var for sent. 

Jeg har fjernet det som kan fjernes under og rundt hjulene av gress. Men likefullt går den ikke fremover "av seg selv".

Når jeg presser gass, så kommer wiren dit den skal. Det virker for meg at dette er drivreim. 

Da må jeg vel skru av motoren?

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (3 minutter siden):

Ikke demonter motoren.

Det er mest sannsynlig en wire som har røket/hoppet av, for mye gress/drit samlet opp ett eller annet sted som gjør at det blir for mye motstand for hjulene, et tannhjul som er ødelagt/ikke har kontakt eller at det finnes en funksjon for å sette hjulene i fri og du har vært borti dette ved et uhell.

 

 

ja, kan godt være tannhjul som er ødelagt, men usikker hvor jeg skal se etter det. 

Lenke til kommentar

GCV160 er motoren, ikke klipperen. Klipperen vil ha et annet navn, HRH-ett eller annet for eksempel.

På de Hondaklipperne jeg har eid er det en skjult drivreim som ligger under et deksel ved venstre bakhjul.

Reima kan være av, men det kan også være slakke i reim, stramming, wire osv. Du må åpne og prøve deg fram, start med å "trykke inn hjuldriften" og se hva som burde ha skjedd, så er det bare å jobbe seg fram fra håndtak til bakhjul. 

Enkelt forklart er det et hjuldriftshåndtak, fra dette går det en wire. Når du trykker inn vill wire flytte på et hjul som strammer drivreim og som så skaper fremdrift. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

GCV160 er motoren, ikke klipperen. Klipperen vil ha et annet navn, HRH-ett eller annet for eksempel.

På de Hondaklipperne jeg har eid er det en skjult drivreim som ligger under et deksel ved venstre bakhjul.

Reima kan være av, men det kan også være slakke i reim, stramming, wire osv. Du må åpne og prøve deg fram, start med å "trykke inn hjuldriften" og se hva som burde ha skjedd, så er det bare å jobbe seg fram fra håndtak til bakhjul. 

Enkelt forklart er det et hjuldriftshåndtak, fra dette går det en wire. Når du trykker inn vill wire flytte på et hjul som strammer drivreim og som så skaper fremdrift. 

du sier noe vesentlig, takknemlig for det, der du understreker at motoren er gcv 160. 

At du forteller meg at klipperen har definisjonen HRH bidrar veldig, for det er det jeg ser ofte, HRH.

Takk for veldig forklarende beskrivelse hvor drivreim er. Det vil hjelpe meg veldig til å søke videre. 

Lenke til kommentar

Ikke noe problem, men jeg aner ikke hvilken klipper du har, så jeg skriver generelt. 

HRS serien har eksempelvis et annet system, jeg tror de har drivreim festet til rotoraksling ut til venstre bakhjul, men der gjemt under deksel på undersiden. Men jeg har aldri eid en slik. Jeg tror du må demontere fra undersiden på disse. Men, funksjonelt mener jeg det skulle være ganske likt. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

hvis den er skjult, betyr jeg må demontere venstre hjul?

Nei.

Izy er navnet på en serie klippere i den rimeligere enden av skalaen til Honda. Disse har ganske enkle girkasser og det er stort sett å sjekke at drivreima og wiren for drift er i orden.

Kjennes wiren for drift normal?

Hva er den fullstendige modellbetegnelsen på klipperen (f.eks. HRG465C SDE)? Det står på et klistremerke på karosseriet rett foran det svarte dekselet for oppsamleren.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...