Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Til dere som tok kjøretimer uten å øvelseskjøre privat


Gjest 6c003...a9e

Anbefalte innlegg

Gjest 6c003...a9e

Hvor mange kjøretimer brukte dere på å ta lappen? (Altså hadde ingen øvelseskjøring privat, kun på kjøreskolen).

Har 32 dobbelttimer og enda ikke fullført trinn 3. Vet ikke hvor mange timer som er vanlig når man ikke har øvelseskjørt privat, men begynner å føle meg som et pengesluk med en svært så pirkete kvinnelig kjørelærer.

Anonymous poster hash: 6c003...a9e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg hadde det motsatte problemet med min mannlige lærer. Han var dyktig nok teknisk sett med virket som ha lot mye passere fordi det var mest pedagogisk og han ikke ønsket å lage en nevrotisk sjåfør. Har for så vidt kjørt uten noen skader eller problemer siden så det fungerte jo sånn sett. Erfaring er jo noe en bygger seg opp etter hvert når man kjører.

For meg virker det som det kan være lurt å bytte til en mannlig kjøreskolelærer. 35 timer for en gjennomsnittlig elev høres i overkant mye ut. Tror jeg selv lå på 15+ timer og da med kanskje 4-5 timer med privatkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6c003...a9e
vidor skrev (8 minutter siden):

Føler jeg hadde det motsatte problemet med min mannlige lærer. Han var dyktig nok teknisk sett med virket som ha lot mye passere fordi det var mest pedagogisk og han ikke ønsket å lage en nevrotisk sjåfør. Har for så vidt kjørt uten noen skader eller problemer siden så det fungerte jo sånn sett. Erfaring er jo noe en bygger seg opp etter hvert når man kjører.

For meg virker det som det kan være lurt å bytte til en mannlig kjøreskolelærer. 35 timer for en gjennomsnittlig elev høres i overkant mye ut. Tror jeg selv lå på 15+ timer og da med kanskje 4-5 timer med privatkjøring.

Ja, jeg har lagt inn noen forespørsler nå så får se om jeg får napp på noen andre kjøreskoler.

Har jo brukt 50.000 kr nå og er ganske lei.

Anonymous poster hash: 6c003...a9e

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har brukt veldig mye tid. Langt over minimumskrav i antall timer. Men ferdighetene dine har jo noe å si. Du skal ha 23 obligatoriske timer for å kunne komme til trinn 4. 5 av de timene er på trinn 3. 17 av timene er trafikalt grunnkurs, MEN: Du skal beherske kjøring i et variert miljø og kjøre tilnærmet selvstendig før du får sikkerhetskurs på bane (glattkjøring, 4 timer) og 1 time veiledning etter det. Så i praksis betyr det at du må ha mer enn det obligatoriske minimum. Har du vært på sikkerhetskurs, så er du egentlig ferdig med trinn 3.

Forutsatt at du faktisk kjører bra og selvstendig, ville jeg klaget eller eventuelt bare byttet kjøreskole. All obligatorisk opplæring skal være innmeldt, så du kan fortsette der du slapp.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 6c003...a9e skrev (På 17.9.2023 den 11:38 AM):

Hvor mange kjøretimer brukte dere på å ta lappen? (Altså hadde ingen øvelseskjøring privat, kun på kjøreskolen).

Har 32 dobbelttimer og enda ikke fullført trinn 3. Vet ikke hvor mange timer som er vanlig når man ikke har øvelseskjørt privat, men begynner å føle meg som et pengesluk med en svært så pirkete kvinnelig kjørelærer.

Anonymous poster hash: 6c003...a9e

32 dobbelttimer altså 64 timer er veldig mye. 

Har du sjekket at synet ditt er bra. 

Oppdaget selv/med kjørelærer at jeg burde hatt briller etter å ha hatt en del timer. 

Så vidt jeg kan huske så er det sjekk av synet på teoriprøven hvis du ikke har brillelapp. Men jeg tok desverre ikke teorien først sånn som jeg burde. 

Har du forresten tatt teorien enda?

Lenke til kommentar
Nedward skrev (10 minutter siden):

Du har brukt veldig mye tid. Langt over minimumskrav i antall timer. Men ferdighetene dine har jo noe å si. Du skal ha 23 obligatoriske timer for å kunne komme til trinn 4. 5 av de timene er på trinn 3. 17 av timene er trafikalt grunnkurs, MEN: Du skal beherske kjøring i et variert miljø og kjøre tilnærmet selvstendig før du får sikkerhetskurs på bane (glattkjøring, 4 timer) og 1 time veiledning etter det. Så i praksis betyr det at du må ha mer enn det obligatoriske minimum. Har du vært på sikkerhetskurs, så er du egentlig ferdig med trinn 3.

Forutsatt at du faktisk kjører bra og selvstendig, ville jeg klaget eller eventuelt bare byttet kjøreskole. All obligatorisk opplæring skal være innmeldt, så du kan fortsette der du slapp.

 

 

Hører mye synsing/gjetting på hva minimum av timer er og hva obligatorisk opplæring går ut på. Bare så det er klart, kjøretimer er ikke krav/del av den obligatoriske opplæring. Forvirrende? Enig.

Det er imidlertid via isolerte kjøretimer du lærer hva du skal kunne vise til av nivå overfor spesifikt trinnvurderingstimer i den obligatoriske førerkortopplæringen. 

Slikt sett er på mange måter den obligatoriske delen et sikkerhetsnett for trafikkskoler og St.vegvesen. Hvis man mener at man kan lære alt hjemme så greit nok, men hvis læreren ser klart at du ikke er på rett nivå av selvstendig kjøring skal den obligatoriske delen av opplæringen på en måte kunne brukes mot eleven, komme med forslag og info om hva som må forbedres og den eventuelle veien videre.  Lærer skal IKKE bare gå automatisk videre til de øvrige trinnene. (Disse beslutningene og ansvaret hviler på trafikkskolene og deres lærere.) Dette er innført i læreplan fra myndighetene.

Det er altså aldri opp til elev eller foreldre å kreve en eksamen(førerprøve.)

Slikt sett bør man se på de obligatoriske delene via kjøring/trafikkskole som en form for tentamen.

Og korrekt som du sier, uavhengig på hvilke og hvor mange forskjellige skoler du gjør disse obligatoriske delene skal disse innmeldes til St.vegvesen isolert. Hvis de godkjennes av lærer riktignok. Sikkerhetskurs på bane handler imidlertid ikke om å kunne vise til noen ferdigheter(Burning-nivå) på glatt bane.. 

(..selv om jeg siterer deg så ikke se på dette som noe korrigering, du er jo tross alt inne på noe vesentlig her.) Det er bare det at jeg vet litt om dette..derfor presiserer jeg.🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 8fd16...53b

Høres ut som et pengesluk.  Men ikke overvurder deg selv.

Du BØR vite om du er egnet til å kjøre på egenhånd eller trenger mer opplæring.

Skjønner mens jeg skriver at denne "bør" er jo bare for oss som faktisk er oppegående..Mange er ikke oppegående i trafikken..

Im out.

 

Anonymous poster hash: 8fd16...53b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...