Gå til innhold

Musk og Starlink sin rolle i Ukraina


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg har aldri hatt inntrykk av at Musk er noen filantrop. Tvert imot brukte han vel krigen først og fremst til å promotere Starlink. For så å både jekke opp prisen, og nekte dem å bruke det til det som var ment.

Det er vel knapt noen som støtter Ukraina utav ren filantropi. Det er ikke mye tvil om at USA i hovedsak støtter Ukraina for å svekke Russland. Men hvilken betydning har egentlig motivet? Støtte er støtte. Og man kan så klart diskutere hvordan støtten har utviklet seg over tid (det er en egen tråd for det), men uansett hva man tenker rundt det er det ikke noe tvil om at SpaceX/Musk har støttet Ukraina med titalls millioner dollar i utstyr og tjenester.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 timer siden):

Tipper Musk følte på presset de siste dagene når han og SpaceX risikerte etterforskning fra senatet og kongressen for delaktighet i krigsforbrytelser.

Javel, men han gjør jo det rette her gjør han ikke? Så han skal ha noe cred for det. Synes ikke man skal angripe ham selv når han gjør noe riktig.  

Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hatt inntrykk av at Musk er noen filantrop. Tvert imot brukte han vel krigen først og fremst til å promotere Starlink. For så å både jekke opp prisen, og nekte dem å bruke det til det som var ment.

Han responderte (raskt) på en direkte forespørsel fra Ukraina om hjelp. Mener du at han burde latt være å hjelpe?

Han jekket opp prisen fordi det var gratis i utgangspunktet, og han hadde allerede tilbudt tjenesten gratis langt ut over de tre månedene han opprinnelig hadde lovet. En tilbyder av en tjeneste bør få betalt. Eller skal alle våpenprodusentene også bli tvunget til å donere det meste?

  

 

Serpentbane skrev (7 timer siden):

Svaret "vi har ikke noe valg" og "jeg vet ikke" som indikeres ved å bare slå ut armene uten å si noe er to veldig forskjellige utsagn.

Den siste viser svakhet og usikkerhet, den første viser en form for oppgitthet som spiller på følelser om at man tvinges til kamp og må vinne, selv om man egentlig ikke har lyst til å krige denne krigen som er tvunget på dem. 

Begge deler er et uttrykk for håpløshet og oppgitthet. Det er egentlig ikke to veldig forskjellige utsagn.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Dette er nok ganske nøyaktig den responsen Putin ønsker ved å kalle Musk "outstanding". Russland ønsker ikke noe mer enn å spre splid innad i Ukrainas støttespillere. At Musk som har gjort veldig mye for Ukraina straffes for det gleder utvilsomt Putin.

Det er mulig, men vi skal ikke glemme at Musk gjennom tidsrommet denne krigen har vart har gjennomgått en veldig endring utad hva angår politisk ståsted, ytringer og potensielt handlinger.

Om dette er virkelige endringer, eller om han bare har tydeliggjort hvor han står skal jeg ikke spekulere i, det samme gjelder eventuelle andre motiver, men det er åpenbart at han i stadig større grad åpent følger og fronter høyresiden i amerikansk politikk. 

Endringene i Twitter/X kan man argumentere for den ene eller andre veien, "Freedom of speech" er jo et flott konsept å fronten, men det er ikke å legge under en stol at ikke bare har Musk gjort det enklere for den Amerikanske høyresiden å uhindret presentere sin alternative virkelighet, og åpenlyst bedrive hatefulle ytringer, men han har selv gjentatte ganger personlig frontet disse tingene ved å dele slike ting. Dette inkluderer eksempelvis promotering av Tucker Carlsons nye kanal, og flere andre inndirkete og direkte anti Ukraina poster og kanaler, eller i det miste anti støtte til Ukraina. 

Så vi har en situasjon der Musk og SpaceX støttet Ukraina, og dette kostet dem penger. Men så har denne vellviljen altså forvitret etter hvert som Musk har fulgt den politiske høyresiden mot en stadig dreining mot en anti Ukraina holdning. 

Så på en side har man det positive som ble gjort, som spiller en stor og viktig rolle for Ukraina, men dette overskygges på mange måter av sener tids handlinger og utsagn. Og man skal på ingen måte undervurdere makten Musk har over folk, og hvordan selv subtile hint kan resultere i katastrofale følger for Ukrainsk støtte, særlig i en amerikansk politisk kontekst. 

Dette er mine personlig meninger, og jeg var en stor tilhenger av hva Musk har vært med å drive fram, ting som har påvirket verden positivt. Men denne makten kan altså også være ødeleggende.

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 minutt siden):

Begge deler er et uttrykk for håpløshet og oppgitthet. Det er egentlig ikke to veldig forskjellige utsagn.

Jo. Den ene viser kun usikkerhet. 

Den andre viser at de har en hard kamp, men en hard kamp Russland ikke har noe annet valg enn å vinne. En kamp de vil vinne. Oppgittheten som vises kan nesten like mye være over spørsmålet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hatt inntrykk av at Musk er noen filantrop.

Jeg ville ikke kalt ham filantrop nei. Derimot så har han altruistiske motiver i mye av det han gjør. Tesla handler om å gjøre transport fornybart. SpaceX handler om å gjøre menneskeheten multiplanetarisk. Donasjoner av Starlink til Ukraina handler om å gjøre en nasjon bedre i stand til å forsvare seg mot en aggressor. 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kahuna said:

Dette er et viktigere poeng enn mange her inne tenker over. Verdien for Ukraina av å ha Starlink tilgjengelig kan knapt overvurderes. Så viktig er det. At Putin nå tilbyr Musk en klam omfavnelse er på linje med at russerne sier at sanksjonene ikke virker, samtidig som de krever at sanksjonene lettes før de inngår ny kornavtale. Russerne er kun ute etter å så splid i vesten. De hater Musk oppriktig for hjelpen han har gitt Ukraina. 

Folk bør se på Musk som på USA, altså være tekknemlig for hjelpen de har gitt, samtidig som man godt kan være litt utålmodig og ønske seg mer, raskere.

Kloke ord, og du får også frem en av metodene russerne bruker for å herje med vestlige hjerner. Og det koker så fort over når det blir mye følelser, bare å se tilbake på det som er skrevet om musk og hans bidrag i Ukraina denne tråden. Jo flere som blir ytterliggående og polariserende i slike ting, jo bedre for putin, og russerne har jo troll som lever av å plante gnister og holde hatet gående.

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, uname -i said:

Så om man kritiserer Musk for å spre russisk propaganda og sabotere ukrainske millitæroperasjoner så er man Putin-tilhenger for Putin liker at vesten krangler?

Igjen veldig polariserende å diskutere musk i denne tråden. Du hopper umiddelbart til verst tenkelige scenario, selv om jeg egentlig tipper du skjønner veldig godt at det ikke var ment slik. 

At russland bruker troll til å skape splid er godt dokumentert. Og de bruker nok alt de kan inkludert musk om de føler det bidrar. Selv om du kanskje svinger til ett ytterpunkt når det gjelder musk er det historikk nok i brukeren din til at folk lett kan sjekke om du er troll eller ei, du kan med andre ord puste rolig og trenger ikke føle deg truffet. 

  

4 hours ago, uname -i said:

Noen av de ivrigste forsvarerne her bør innse at Elon Musk ikke er den personen de trodde når de for noen år siden kjøpte Tesla av ham.  I stedet for lire av seg disse mentale krumpspringene hvor pluss er minus og opp er ned.

Musk har vel overrasket noen og enhver kanskje spesielt siden krigen i Ukraina startet, og kanskje burde han ha hatt noen til å godkjenne tweets....nei vent han hadde jo det men så slapp han fri og da ble det støy igjen. 

Om musk faktisk har slukt både agn, snøre og søkke fra Kreml aner jeg ikke, kanskje har han det men da får vi huske på at han er ikke den eneste. Og selv folk som går inn for å være gode mennesker klarer jo ikke det til enhver tid. Så om musk det syndige mennesket tråkker feil får vi nesten bare akseptere det. Også får vi være glade for at det kom til en løsning med starlink. Sett i retrospekt kunne kanskje avtalene med starlink og US gov kommet  på plass før Ukraina skulle senke krigsskip. 

Men han burde hatt en moderator, så kan mene hva som helst hjemme under eget tak. 

Det sagt må det jo være temmelig spesielt å havne i slik situasjon, for starlink og spacex er jo ikke bare to selskaper. De er også musk sine selskaper. Og opp i alt må han jo faktisk tenke på selskapene, aksjonærer, bedriftsstyrene og ikke minst fremtiden i selskapene. Glad ikke jeg trenger å ta avgjørelser av det kaliberet for å si det slik. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Så om man kritiserer Musk for å spre russisk propaganda og sabotere ukrainske millitæroperasjoner så er man Putin-tilhenger for Putin liker at vesten krangler?

Jepp. Glad du forstår.

Poenget er at Kreml hater Musk på grunn av hjelpen han har gitt Ukraina ved å gi tilgang til Starlink på et kritisk tidspunkt. Kreml søker da å så splid mellom Ukraina og Musk. Siden Musk allerede er en kontroversiell figur er det relativt lett å finne folk som lar seg bruke for å angripe Musk. Som at du selv bruker den verste varianten av historien, nemlig at Musk grep inn dirkete i en pågående operasjon. At Krim ikke hadde dekning i utgangspunktet på grunn av sanksjonene mot russland er en mulighet du tydeligvis velger å se bort fra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

og kanskje burde han ha hatt noen til å godkjenne tweets....nei vent han hadde jo det men så slapp han fri og da ble det støy igjen.

Dette begynner å bli veldig off-topic, men han hadde aldri noen som måtte godkjenne tweets generelt. De eneste han måtte be om godkjenning på var tweets som gikk direkte på visse ting angående internet ting i Tesla som ikke var kjent i markedet eller lignende. Begrensningen var svært smal. Han kunne skrive fritt ut over dette.

  

Kahuna skrev (1 time siden):

Jepp. Glad du forstår.

Poenget er at Kreml hater Musk på grunn av hjelpen han har gitt Ukraina ved å gi tilgang til Starlink på et kritisk tidspunkt. Kreml søker da å så splid mellom Ukraina og Musk. Siden Musk allerede er en kontroversiell figur er det relativt lett å finne folk som lar seg bruke for å angripe Musk. Som at du selv bruker den verste varianten av historien, nemlig at Musk grep inn dirkete i en pågående operasjon. At Krim ikke hadde dekning i utgangspunktet på grunn av sanksjonene mot russland er en mulighet du tydeligvis velger å se bort fra.

Jeg kan ikke si jeg føler meg brukt når jeg sier min ærlige mening om idiotiske ting Musk har gjort. For det er ikke mangel på slike ting.

I tillegg har han gjort mye bra, men det betyr ikke at han ikke fortjener veldig mye tyn for det gale han har gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Kreml søker da å så splid mellom Ukraina og Musk. Siden Musk allerede er en kontroversiell figur er det relativt lett å finne folk som lar seg bruke for å angripe Musk. 

Elon Musk lot seg overbevise av Kreml om å stenge ned Starlink-nettverket over Krim, men de som lar seg bruke er de som kritiserer Musk for den handlingen? OK, da vet vi at det faktisk er noe det går an å mene.

Du hadde jo forresten enda en grunn til at Musk aldri kan kritisereres, nemlig at en nærmest forståelig reaksjon ville være at han stengte ned hele Starlink-nettverket på trass.  Det er også fine greier. Alle i verden burde reagere på den måten om de blir kritisert.

Jeg lurer på, er den logikken din over anvendbar på andre mennesker eller er de mentale C-momentene spesialkonstruert akkurat for din ukritiserbare Elon Musk? Det var forøvrig et retorisk spørsmål.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

Elon Musk lot seg overbevise av Kreml om å stenge ned Starlink-nettverket over Krim, men de som lar seg bruke er de som kritiserer Musk for den handlingen?

Starlink var aldri åpent over Krim. De som lar seg bruke er de som tviholder på den versjonen av historien der han aktivt grep inn og stengte ned dekningen over Krim.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Forfatteren Walter Isaacson, som blant annet står bak biografien om Steve Jobs fra 2011, har tirsdag sluppet en oppsiktsvekkende biografi om Tesla-gründeren Elon Musk.

Men boka hadde en omfattende feil. Det erkjenner den anerkjente forfatteren selv.

Nå opplyser forlaget som har gitt ut boka, Simon & Schuster, til CNN at «framtidige utgaver av boka vil bli oppdatert».

 

https://www.dagbladet.no/bok/ny-biografi-med-graverende-feil/80202235

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...