Gå til innhold

effektiv rente


Gjest f04cb...e9c

Anbefalte innlegg

Gjest f04cb...e9c

Ved lån som har man noe som  heter effektiv rente og nominell rente. 

Det jeg etterspør er når man har en sum i lån på 66.000 kr med effektiv rente på 20%, hva betaler man egentlig i måneden?

Anonymous poster hash: f04cb...e9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f04cb...e9c skrev (29 minutter siden):

Ved lån som har man noe som  heter effektiv rente og nominell rente. 

Det jeg etterspør er når man har en sum i lån på 66.000 kr med effektiv rente på 20%, hva betaler man egentlig i måneden?

Anonymous poster hash: f04cb...e9c

Umulig å si uten mer detaljer, men generelt sett betaler du alt for mye..

Lenke til kommentar

Rent matematisk så kan du finne en månedrente ved MånedsRente=1+EffektivÅrsRente/12^(1/12)-1 du finner da at måneds renten er 1,53% altså at du må betale 1010 kr hver måned i all evighet for å vedlikeholde dette lånet. 

 

Du vil sannsynligvis få ett avvik sammenlignet med en korrekt beregning via den nominelle renten og månedsgebyret, fordi forutsetningen til banken når de beregner effektiv rente er at lånet skal betales tilbake, så forholdet mellom månedsgebyr og renter vil variere over lånets løpetid, mens i min beregning så vil dette forholdet alltid være likt. 

 

Lenke til kommentar
Gjest f04cb...e9c
kremt skrev (1 time siden):

Hva er løpetiden, og er det annuitets eller serielån?

det er ingen løpetid, men benyttet kredittkort, og da er det omtrent 20 % effektiv rente. 

Anonymous poster hash: f04cb...e9c

Lenke til kommentar

Det er ikke noe fast løpetid på kredittkort, da er det eneste faste "månedsbeløpet" det er meningsfullt å snakke om rentene. Da har du regnestykket litt oppi her som sier at det er ca en tusenlapp i mnd i renter. Dersom det betales mindre enn det i måneden, går dette beløpet opp. Betaler man inn mer går det ned.

Hvis man synes dette er forvirrende eller vanskelig å komme frem til bør man nok ikke bruke kredittkort. 20% rente er en snarvei til fattigdom.

Lenke til kommentar
Gjest f04cb...e9c
MailMan13 skrev (1 time siden):

Det er ikke noe fast løpetid på kredittkort, da er det eneste faste "månedsbeløpet" det er meningsfullt å snakke om rentene. Da har du regnestykket litt oppi her som sier at det er ca en tusenlapp i mnd i renter. Dersom det betales mindre enn det i måneden, går dette beløpet opp. Betaler man inn mer går det ned.

Hvis man synes dette er forvirrende eller vanskelig å komme frem til bør man nok ikke bruke kredittkort. 20% rente er en snarvei til fattigdom.

ja, ser den, derfor ønsker jeg i grunn å refinansiere. Ser at pengene går løpsk. 

Anonymous poster hash: f04cb...e9c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...