Gå til innhold

Hvordan fikser vi fruktbarheten?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, skaftetryne32 said:

Hvorfor skal single uhm singles ut ? De har da ofte dårlig nok råd fra før av, hvordan skal de få råd til å stifte familie om de skal skattes til relativ fattigdom ? 

Da skal ikke singles ut, de skal betale normal skatt, mens de som bidrar med sine egne penger til neste generasjon skal betale lavere skatt.

Om de har dårlig råd så får de finne seg en bedre jobb eller redusere kostnadene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (44 minutter siden):

Da skal ikke singles ut, de skal betale normal skatt, mens de som bidrar med sine egne penger til neste generasjon skal betale lavere skatt.

Om de har dårlig råd så får de finne seg en bedre jobb eller redusere kostnadene.

Har tenkt litt i samme baner, men jeg tror det må monne skikkelig for at det skal være verdt det.
I tillegg må det være forutsigbart og vare over tid. 

Hva tenker du om et forslag som dette: 
- 1 barn: 5% lavere inntektsskatt i 18 år
- 2 barn: 10% lavere inntektsskatt i 18 år
- 3 barn: 15% lavere inntektsskatt i 18 år
- 4 barn eller flere: 20% lavere inntektsskatt i 18 år

Gjelder begge foreldre og det insentiverer til å delta i yrkeslivet. Det er litt radikalt, men med dagens fødselsrate må det antagelig radikale tiltak til. 

Noen logiske brister i dette forslaget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ælg skrev (23 minutter siden):

Har tenkt litt i samme baner, men jeg tror det må monne skikkelig for at det skal være verdt det.
I tillegg må det være forutsigbart og vare over tid. 

Hva tenker du om et forslag som dette: 
- 1 barn: 5% lavere inntektsskatt i 18 år
- 2 barn: 10% lavere inntektsskatt i 18 år
- 3 barn: 15% lavere inntektsskatt i 18 år
- 4 barn eller flere: 20% lavere inntektsskatt i 18 år

Gjelder begge foreldre og det insentiverer til å delta i yrkeslivet. Det er litt radikalt, men med dagens fødselsrate må det antagelig radikale tiltak til. 

Noen logiske brister i dette forslaget?

Jeg synes det virker som et relativt bra forslag 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, skaftetryne32 said:

Akkurat, da får de med flere unger enn de kan betale for gjøre det samme. 

Det kan du mene, men ikke klag om det fører til at fruktbarheten faller, fordi mange er ikke interessert i å få barn om det fører til en reduksjon i deres levestandard.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, ælg said:

Har tenkt litt i samme baner, men jeg tror det må monne skikkelig for at det skal være verdt det.
I tillegg må det være forutsigbart og vare over tid. 

Hva tenker du om et forslag som dette: 
- 1 barn: 5% lavere inntektsskatt i 18 år
- 2 barn: 10% lavere inntektsskatt i 18 år
- 3 barn: 15% lavere inntektsskatt i 18 år
- 4 barn eller flere: 20% lavere inntektsskatt i 18 år

Gjelder begge foreldre og det insentiverer til å delta i yrkeslivet. Det er litt radikalt, men med dagens fødselsrate må det antagelig radikale tiltak til. 

Noen logiske brister i dette forslaget?

Høres ut som en god ide. Personlig foretrekker jeg skattefradrag, fordi det er familier med lav inntekt som trenger det mest og skattefradrag hjelper også familier med høyere inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Det kan du mene, men ikke klag om det fører til at fruktbarheten faller, fordi mange er ikke interessert i å få barn om det fører til en reduksjon i deres levestandard.

Jeg klager ikke. Jeg tror uansett det er bedre å redusere kostnadene til de unge å single som vil ha familie, fremfor middelaldrende som ikke får lån etter å ha fått mer unger enn de greier å huse, som du selv sier finn en bedre jobb, eller reduser kostnadene, det burde ikke være et problem virker det som. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, skaftetryne32 said:

Trengte de ikke bedre betalt jobb da ? Eller et kurs i å redusere sine kostnader ? 

Poenget er ikke denne individuelle familien. Individuelt så må de akseptere hvordan Norge fungerer og godta lavere levestandard eller få færre barn.

Men som samfunn må vi gjøre mer om vi skal unngå at fruktbarheten faller.

 

Quote

Jeg klager ikke. Jeg tror uansett det er bedre å redusere kostnadene til de unge å single som vil ha familie, fremfor middelaldrende som ikke får lån etter å ha fått mer unger enn de greier å huse, som du selv sier finn en bedre jobb, eller reduser kostnadene, det burde ikke være et problem virker det som. 

Så hvem skal ta vare på de unge single når de blir gamle. Forventer du at de fleste kvinner vil ofre seg for samfunnet og gi dem barn som kan pleie dem når de blir gamle.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
On 28.3.2024 at 12:11 PM, leticia said:

Det er flest menn i lederstillinger. Det er 62 prosent menn blant ledere, mot 38 prosent kvinner

Blant politikere og toppledere er det 73 prosent menn og 27 prosent kvinner. Andelen kvinner som var styrerepresentanter i aksjeselskaper (AS) var 20 prosent i 2024. Kun 17,5 prosent av daglig ledere av aksjeselskap (AS) er kvinner.

Hvorfor fokuserer man i denne sammenheng kun på toppstillinger og eliten? Hvordan ser kjønnsfordelingen ut i andre enden?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Så hvem skal ta vare på de unge single når de blir gamle.

Vel det er jo poenget mitt, skal de få råd til å ha unger så må noe skje for de unge, jeg tror det er ingen som egentlig vil betale 12000 i måneden for et bøttekott bare fordi de går på skole i et bynært strøk. Skal de komme ut av skolen med gjeld så blir det naturlig for mange å utsette det å få barn. Om det bygges studentboliger f.eks som gir unge muligheten til å spare opp litt penger så blir det fort enklere, det samme gjelder i for seg de unge i jobb, skal de loppe seg totalt på bokostnader så frister det ikke med enda en utgiftspost, jeg tror det få som tenker at de skal få barn for å lette på skatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, skaftetryne32 said:

Vel det er jo poenget mitt, skal de få råd til å ha unger så må noe skje for de unge, jeg tror det er ingen som egentlig vil betale 12000 i måneden for et bøttekott bare fordi de går på skole i et bynært strøk. Skal de komme ut av skolen med gjeld så blir det naturlig for mange å utsette det å få barn. Om det bygges studentboliger f.eks som gir unge muligheten til å spare opp litt penger så blir det fort enklere, det samme gjelder i for seg de unge i jobb, skal de loppe seg totalt på bokostnader så frister det ikke med enda en utgiftspost, jeg tror det få som tenker at de skal få barn for å lette på skatten. 

Hva er det som gjør deg så sikker at unge vil spare opp pengene for å få barn? Hva om de vil heller spare opp penger for seg selv?

Problemet i Norge er ikke mangel på penger i seg selv, men at man må redusere sin levestandard for å kunne få barn. Du vil bare gjøre vondt verre om du gir penger til single uten barn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at enten kommer det til slutt en kulturell motreaksjon når barn blir veldig sjeldne - slik at det blir "inn" å få barn - men spørsmålet er om det da allerede er for sent.

Eller så tror jeg det vil bli løst ved teknologi. Enten AI og roboter, eller kunstige livmødre. Eventuelt må nasjonalstater begynne å lage sine egne barn som vokser opp i statlige barnehjem, ved å be om eller kreve DNA-donasjoner av borgerne sine.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Hva er det som gjør deg så sikker at unge vil spare opp pengene for å få barn? Hva om de vil heller spare opp penger for seg selv?

kanskje de vil det, men om de starter voksenlivet med gjeld så er det mindre sjanse for at de vil få barn, unger koster penger.

 

Camlon skrev (2 minutter siden):

men at du må redusere levekostnadene for å kunne få barn. Du vil bare gjøre vondt verre om du gir penger til single.

Ikke gi penger, aldri sagt det, redusere levekostnadene for studenter blant annet. Single har en tendens til å finne en partner, skal de ha råd til barn så må noe gjøres. 

Gi skattelette til de med unger hva fører det til ? Kommer de til å få flere unger da ? Ikke nødvendigvis. Og om de unge kan skaffe seg bedre jobb så kan vel jaggu en eldre mer erfaren gjøre det samme, jeg ser ikke forskjellen.

og hvor skal vi ta pengene fra ? Nesten fristet til å sitere maggie thatcher om sosialisme. 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Brother Ursus said:

Jeg tror personlig at enten kommer det til slutt en kulturell motreaksjon når barn blir veldig sjeldne - slik at det blir "inn" å få barn - men spørsmålet er om det da allerede er for sent.

Om barn blir veldig sjeldne, så vil trolig det motsatte skje. Det blir inn å være singel og fri. Vi ser allerede dette skje i Sør Korea, hvor politikerene begynner å få panikk men single unge ignorerer problemet og håper det blir løst av seg selv.

 

Quote

Eller så tror jeg det vil bli løst ved teknologi. Enten AI og roboter, eller kunstige livmødre. Eventuelt må nasjonalstater begynne å lage sine egne barn som vokser opp i statlige barnehjem, ved å be om eller kreve DNA-donasjoner av borgerne sine.

Teknologi kan ikke løse dette problemet. Problemet vil tilslutt bli løst av evolusjon. De som ikke får barn fører ikke sine gener eller kultur videre og en mer familievennelig kultur vil ta over. Det kan potensielt føre til et katastrofalt befolkningskollaps, men det har vi opplevet før under svartedøden og menneskenheten klarte seg.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, skaftetryne32 said:

kanskje de vil det, men om de starter voksenlivet med gjeld så er det mindre sjanse for at de vil få barn, unger koster penger.

Det er ingen grunn til å ha stor gjeld før man starter voksenlivet i Norge, så har de masse i gjeld så er det fordi de har levet livet og brukt masse penger. Vi får ikke flere barn ved å gi penger til single med et høyt forbruk. Det vil bare føre til enda høyere forbruk.

Og ja, unger koster penger. Det betyr at hvor mer man reduserer kostnaden, hvor lettere er det å få barn.

 

Quote

Gi skattelette til de med unger hva fører det til ? Kommer de til å få flere unger da ? Ikke nødvendigvis. Og om de unge kan skaffe seg bedre jobb så kan vel jaggu en eldre mer erfaren gjøre det samme, jeg ser ikke forskjellen.

og hvor skal vi ta pengene fra ? Nesten fristet til å sitere maggie thatcher om sosialisme. 

Det fører til at man kan få barn før man har etablert seg, fordi bankene vil gi like mye lån til de med og uten barn.

Pengene vil bli hentet fra de som ikke har barn og de som har voksne barn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Pengene vil bli hentet fra de som ikke har barn

Som dermed ikke får råd til å ha barn. Høres ut som en ond sirkel. 

 

Camlon skrev (3 minutter siden):

Det er ingen grunn til å ha stor gjeld før man starter voksenlivet i Norge

Om man skal utdanne seg så er det nok det. Det er de heldige som kan låne penge av ressurssterke foreldre som kan kjøpe seg leilighet, og ofte selge med profitt, men ikke alle har anledning til det. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, skaftetryne32 said:

Som dermed ikke får råd til å ha barn. Høres ut som en ond sirkel. 

Det er mange som får barn med høy gjeld og ikke en krone i banken, så det er feil at det er økonomisk umulig å få barn. De fleste har råd, men de ønsker ikke barn fordi de vil ha bedre levestandard for seg selv og fremtidelige barn.

Med skattefordeler vil de ikke lenger vil oppleve en reduksjon i deres levestandard hvis de får barn og de trenger ikke å kjøpe en bolig før de får barn. 

 

Quote

Om man skal utdanne seg så er det nok det. Det er de heldige som kan låne penge av ressurssterke foreldre som kan kjøpe seg leilighet, og ofte selge med profitt, men ikke alle har anledning til det. 

Unge single uten barn trenger ikke å kjøpe en leilighet, og har de kjøpt en leilighet så er de ikke i gjeld fordi leiligheten er verdt mer enn deres lån.

Om 2 unge single med en leilighet hver ønsker å få barn, så kan de selge leilighetene, og bruke det som egenkapital for en felles bolig. De vil faktisk være i en bedre situasjon enn noen som ikke har et lån.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er ikke kun økonomi det handler om heller.  Idag har vi flere ivf-behabdminger enn provoserte aborter, som ligger på ca 13000 i året, det tyder på at mennesket som ønsket barn ofte prøver altfor seint.

Vi må gjøre grep som gjør at man velger å få barn mens man er yngre, idagr er det ikke bare at folk velger å få få barn, mange får ikke de barna de ønsker seg heller

Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Det er ikke kun økonomi det handler om heller.  Idag har vi flere ivf-behabdminger enn provoserte aborter, som ligger på ca 13000 i året, det tyder på at mennesket som ønsket barn ofte prøver altfor seint.

Vi må gjøre grep som gjør at man velger å få barn mens man er yngre, idagr er det ikke bare at folk velger å få få barn, mange får ikke de barna de ønsker seg heller

Og litt av grunnen til at folk venter så lenge er at alt må være i boks før man får barn. Man skal utforske verden, få seg karriere, bygge opp egenkapital, finne seg en fast partner, kjøpe bolig og så få barn.

Med skattefordeler så gjør man det mulig å snu rekkefølgen. Man får barn når man er ung og sprek, kjøpe bolig og forbedrer karrieren når barna blir større og leve livet når barna blir voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...