Gå til innhold

Oppgjør ved separasjon


Gjest 26c2f...29c

Anbefalte innlegg

Gjest 26c2f...29c

Hei, jeg trenger noen råd her i forbindelse med et samlivsbrudd. Vi har bodd fra hverandre i en god stund, hvor tanken har vært å prøve å komme tilbake til hverandre. Nylig bestemte min partner seg for å avslutte forholdet, og i den forbindelse ble jeg presentert et budsjett med økonomien for perioden. Vi har hele veien hatt delt økonomi, men nå må jeg tilbakebetale min «overskytende» del av forbruket denne perioden (jeg tjener minst). Vi leaser også en bil, og min partner mener at vi skal dele denne utgiften på to fremover. Jeg er uenig, jeg ønsker å kjøpe en rimeligere bil og overlate leasingbilen til min partner (den står i vedkommedes navn). Hva tenker dere om et slikt oppgjør? 

Anonymous poster hash: 26c2f...29c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 26c2f...29c skrev (44 minutter siden):

Hei, jeg trenger noen råd her i forbindelse med et samlivsbrudd. Vi har bodd fra hverandre i en god stund, hvor tanken har vært å prøve å komme tilbake til hverandre. Nylig bestemte min partner seg for å avslutte forholdet, og i den forbindelse ble jeg presentert et budsjett med økonomien for perioden. Vi har hele veien hatt delt økonomi, men nå må jeg tilbakebetale min «overskytende» del av forbruket denne perioden (jeg tjener minst). Vi leaser også en bil, og min partner mener at vi skal dele denne utgiften på to fremover. Jeg er uenig, jeg ønsker å kjøpe en rimeligere bil og overlate leasingbilen til min partner (den står i vedkommedes navn). Hva tenker dere om et slikt oppgjør? 

Anonymous poster hash: 26c2f...29c

hva er partners begrunnelse for at dere skal dele på leasing bilen fremover? 

"delt økonomi" kan tolkes på to måter, "delt" som i felles, altså noe dere har hatt sammen, eller "delt" som i noe dere har hatt hver for dere.

Har dere hatt separat eller felles økonomi?

 

Lenke til kommentar

Det klare utgangspunktet er at "merforbruk" ikke skal betales tilbake. Tilbakebetalingsplikt krever et særlig grunnlag, typisk skriftlig avtale om dette. Så på dette punktet ville jeg sagt "takk for tilbudet, men nei takk". 

Når det gjelder bilen så utgangspunktet det samme, om det ikke finnes noen avtale som gjør deg ansvarlig for bilen, så har ikke du ansvar. Men her er det nok litt lettere å argumentere for at du har påtatt deg ansvaret gjennom å være med på å anskaffe bilen, og oppføre deg som om den er felles. Men det er en litt komplisert situasjon hvor dere jo ikke eier noe, og det er vanskelig å si om du har krav på at eksen overtar bilen alene, eller om du har krav på at dere leverer tilbake bilen og deler på tapet, evt. om du har krav på å prøve å overdra leasingavtalen til en tredjepart (debitorskifte). Begge de to sistnevnte løsningene vil nok påføre dere et tap, særlig i dagens marked. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...