trikola Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 10.00): Det høres ut som en fin drøm. Men konkret, hvordan vil dere få til dette? Å skru tiden tilbake til da biler var unødvendige og uoppnåelige for vanlige borgere. Mødrene var jo hjemmeværende, så 50% av transportbehovet var jo ikke-eksisterende pga det. Spent på om jeg får et saklig og konkret svar på dette. For dere har vel en gjennomtenkt løsning på dette? For det er vel ikke bare ideologi? Ekspander Strømmen var også mye billigere da. Og vi trengte også mindre: tross alt var det vel en betydelig del som fyrte med ved. Bare idyll da. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Nå må vi også betale 60 kroner i året for å ha bombrikka ca 180 000 000,- som skal gå til administrasjon/byråkrati det er galskap 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 10.00): Men konkret, hvordan vil dere få til dette? Å skru tiden tilbake til da biler var unødvendige og uoppnåelige for vanlige borgere. Mødrene var jo hjemmeværende, så 50% av transportbehovet var jo ikke-eksisterende pga det. Ekspander Flere busser, større tog. Utbygging av bedre nett for syklister og elektriske fremkomstmiddel. Billigere hus i nærheten av storbyer. Innføring av større avgifter om en enkeltperson kjører større biler. Utbygging av trikk eller elektrisk kontinuerlig transport i sirkler rundt storbyer. Til sist kan man også se på flyvende løsninger. 2 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 10.00): Men konkret, hvordan vil dere få til dette? Å skru tiden tilbake til da biler var unødvendige og uoppnåelige for vanlige borgere. Mødrene var jo hjemmeværende, så 50% av transportbehovet var jo ikke-eksisterende pga det. Ekspander Ja, det er rimeleg enkelt å svare på: Fortetting og 15-minuttersbyen, slik at tilboda er tilgjengelege i nærmiljøet. Det reduserer behovet for transport. Tilrettelegging for sykkel, gange og kollektiv. F.eks. Nederland har veldig stor sykkelandel, og det er ingen grunn til at vi ikkje skal kunne vri det i den retninga. Auka bruk av heimekontor reduserer transportbehovet for ein god del. Det er ikkje snakk om å skru tida tilbake, det er snakk om å tilpasse byen til menneska, og ikkje til bilane! For meir informasjon kan du lese programmet til t.d. MDG, som har jobba for slik politikk i Oslo og andre byar. 5 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 barfoo skrev (På 15.9.2023 den 8.37): Litt av poenget er jo at vi har organisert samfunnet rundt bil. Men bil er eit moderne fenomen; før 1960 fanst knapt biltrafikken. Konsekvensane var m.a. at folk budde nærare arbeidsplassen. Det er absolutt ingen som argumenterer for å fjerne bilen over natta. Poenget er å gjere det systematisk lettare å velje alternativ til bil, og litt verre å velje bil. Over tid vil det gjere at fleire tilpasser seg. Ekspander Det var også stort sett bare en i husstanden som jobbet, når det er flere så blir det med en gang vanskeligere at man skal bo nær jobben. Vi har også fått mer urbanisering på godt og vont. Mer urbanisering betyr mer produktive arbeidsplasser, men det betyr også at det ikke lengre er mulig for alle å bo nær der de jobber siden plassen er begrenset og en arbeidsplass tar mye mindre areal enn en bolig. Det er mer en bare transport som har endret seg. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Flere busser, større tog. Ekspander Det utvides konstant, så dette er å slå inn vidåpne dører. Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Utbygging av bedre nett for syklister og elektriske fremkomstmiddel. Ekspander Erfaringen så langt i oslo er at det har hatt godt som null effekt. Her må man i så fall inn med noe nytenkning, for det man har gjort så langt har ikke merkbart endret sykkelandelen. Det beste man kanskje kan si er at andelen er opprettholdt. Jeg mistenker at siden det å sykle eller andre åpne persolinge kjøretøy er såpass ubehageelig store deler av året at det blir aldri innarbeidet som noen vane for store deler av befolkningen og derfor blir det også et marginalt fenomen også i sommerhalvåret. Stort sett later man til å oppnå å veksle folk mellom kollektiv og sykkel, og da kan man jo spørre om man ikke likegodt kan primært bygge ut kollektiv. For sykkelinfrastrukturen som bygges mener jeg man gjør feilen å satse på kvantitet over kvalitet. Alt for mye sykkelfelt alt for lite sykkelvei. Det hadde sannsynligvis gitt mer uttelling å ta sikte på mindre antall kilometer men fullt ut separerte sykkelanlegg og heller ha blandet trafikk andre steder. Sykkelfelt blir gjerne hverken her eller der. De gir lite til ingen reell sikkerhet (ofte tvert i mot siden man lett skaper konflikter med trafikk som svinger til høyre i de) , og tenderer til å øke farten på biltrafikken. Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Billigere hus i nærheten av storbyer. Ekspander Det er ikke noe man kan vedta i noen videre grad. Boliger blir billigere av at enten: Færre vil bo der, eller man bygger (mye) mer boliger, noe som jo ikke er rett frem når man er i de tetteste bygde arealene alt. Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Innføring av større avgifter om en enkeltperson kjører større biler. Ekspander Man kan ikke skattlegge seg til velstand. Å gjøre ting verre for andre betyr ikke at du får det bedre selv. Du må ha en bedre plan enn bare høyere skatter. Det er alt svært dyrt å kjøre bil i byer i norge. Husk høye skatter alltid har en motsats. Alt av verdi man velger bort fordi skatter disincentiverer de er potensiell tapt verdiskaping. I.e. Tung skattlegging av transport fører raskt til at man velger bort å ta den jobben eller dra på den konserten, det betyr ikke automatisk at de istedet velger å gå sykle eller ta buss for å gjøre det samme. Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Utbygging av trikk eller elektrisk kontinuerlig transport i sirkler rundt storbyer. Ekspander Hvorfor sirkler? Hvorfor trikk? Utbygging av kollektivtransport skjer som sagt konstant. Jeg skjønner imidlertid ikke disse veldig spesifikke føringene dine. Hva skal de være gode for? Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Til sist kan man også se på flyvende løsninger. Ekspander Eh... ok? Hva spesifikt? 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 (endret) barfoo skrev (På 15.9.2023 den 13.27): Ja, det er rimeleg enkelt å svare på: Fortetting og 15-minuttersbyen, slik at tilboda er tilgjengelege i nærmiljøet. Det reduserer behovet for transport. Tilrettelegging for sykkel, gange og kollektiv. F.eks. Nederland har veldig stor sykkelandel, og det er ingen grunn til at vi ikkje skal kunne vri det i den retninga. Auka bruk av heimekontor reduserer transportbehovet for ein god del. Det er ikkje snakk om å skru tida tilbake, det er snakk om å tilpasse byen til menneska, og ikkje til bilane! For meir informasjon kan du lese programmet til t.d. MDG, som har jobba for slik politikk i Oslo og andre byar. Ekspander At man har alt i nærheten av 15 minutter er jo slik det er alt, sånn teoretisk sett, norske byer har mye både handel og næringsliv spredt utover byen. Med en gang man innser at hverken varer eller tjenester som hovedregel er kommoditeter innser man at bare fordi det er en rema 1000 i nabolaget så betyr det ikke at man ikke heller vil handle på meny lengre unna, eller at det at det finnes et lokalt vaskebyrå ved siden av betyr det ikke at man ikke heller søker seg på den ingeniørjobben man egentlig er kvalifisert for men som har kontor et annet sted. De som velger å betale for å bo i en større by har gjerne et ønske om å kunne bruke hele byen, ikke bare nærområdet dermed øker transportbehovet også når man distribuerer tjenester utover. Dette med 15 minutts by er en artifakt fra amerikanske nyurbanister som (med rette IMO) reagerer på typisk amerikansk byplanlegging hvor du kan ha en suburban utbygging hvor det er flere mil til næreste butikk, men dette overfører ikke til norge i noen særlig grad som problemstilling. Norske og euorpeiske byer har alt en struktur hvor man kan finne det meste i nærheten. Norske og europeiske byer er også langt mer tilgjengelige for fotgjengere enn amerikanske, så denne importen av 'talking points' fra disse som i hovedsak klager på amerikanske forhold er svært malplassert. Endret 15. september 2023 av sverreb 2 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Iki skrev (På 15.9.2023 den 10.46): Flere busser, større tog. Utbygging av bedre nett for syklister og elektriske fremkomstmiddel. Billigere hus i nærheten av storbyer. Innføring av større avgifter om en enkeltperson kjører større biler. Utbygging av trikk eller elektrisk kontinuerlig transport i sirkler rundt storbyer. Til sist kan man også se på flyvende løsninger. Ekspander Du drømmer du Baktus-bror... 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 barfoo skrev (På 15.9.2023 den 13.27): Ja, det er rimeleg enkelt å svare på: Fortetting og 15-minuttersbyen, slik at tilboda er tilgjengelege i nærmiljøet. Det reduserer behovet for transport. Tilrettelegging for sykkel, gange og kollektiv. F.eks. Nederland har veldig stor sykkelandel, og det er ingen grunn til at vi ikkje skal kunne vri det i den retninga. Auka bruk av heimekontor reduserer transportbehovet for ein god del. Det er ikkje snakk om å skru tida tilbake, det er snakk om å tilpasse byen til menneska, og ikkje til bilane! For meir informasjon kan du lese programmet til t.d. MDG, som har jobba for slik politikk i Oslo og andre byar. Ekspander Ja jeg skjønte det på retorikken at du og @Iki var fra MDG. Og det respekterer jeg fullt ut. Men jeg ser ikke at dere har noe særlig bakkekontakt. However, det er greit at dere jobber for at vi skal bevege oss i den retningen. Men det kan ikke skje så raskt og drastisk at vi legger landet øde i prosessen. Jeg ønsker dere lykke til. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 14.36): Ja jeg skjønte det på retorikken at du og @Iki var fra MDG Ekspander Er fra? Eg har aldri vore med i MDG og aldri stemt på MDG. Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 14.36): Men jeg ser ikke at dere har noe særlig bakkekontakt. Ekspander Jøss, difor du kjem med hersketeknikkar utan substans då? T.d dette innlegget som er reint forsøk på latterleggjering? Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 14.36): Men det kan ikke skje så raskt og drastisk at vi legger landet øde i prosessen. Ekspander Eg skreiv eksplisitt at det ikkje kan skje over natta. Eg har all forståelse for at det må skje over tid. Det har MDG og. Det du kjem med her er ein stråmann. Kort sagt får eg inntrykk av at du ikkje har stort anna å komme med? 3 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 sverreb skrev (På 15.9.2023 den 14.00): Det utvides konstant, så dette er å slå inn vidåpne dører. Ekspander Det er jo bra det. Da oppnår man resultater hurtigere. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 14.00): Erfaringen så langt i oslo er at det har hatt godt som null effekt. Her må man i så fall inn med noe nytenkning, for det man har gjort så langt har ikke merkbart endret sykkelandelen. Det beste man kanskje kan si er at andelen er opprettholdt. Jeg mistenker at siden det å sykle eller andre åpne persolinge kjøretøy er såpass ubehageelig store deler av året at det blir aldri innarbeidet som noen vane for store deler av befolkningen og derfor blir det også et marginalt fenomen også i sommerhalvåret. Stort sett later man til å oppnå å veksle folk mellom kollektiv og sykkel, og da kan man jo spørre om man ikke likegodt kan primært bygge ut kollektiv. For sykkelinfrastrukturen som bygges mener jeg man gjør feilen å satse på kvantitet over kvalitet. Alt for mye sykkelfelt alt for lite sykkelvei. Det hadde sannsynligvis gitt mer uttelling å ta sikte på mindre antall kilometer men fullt ut separerte sykkelanlegg og heller ha blandet trafikk andre steder. Sykkelfelt blir gjerne hverken her eller der. De gir lite til ingen reell sikkerhet (ofte tvert i mot siden man lett skaper konflikter med trafikk som svinger til høyre i de) , og tenderer til å øke farten på biltrafikken. Ekspander 1. Man kan ikke tenke på sykkelfelt, man må heller ha sykkelveier, hvor all biltrafikk blir fjernet. 2. De veiene kan være oppvarmet for å utvide brukstid, eventuelt plasser under tak / under bakken. 3. Man må subsidiere slik at folk får større ønsker om å kjøpe elektriske sykler og transportmiddel, fremfor biler. 4. Oppheve noe av sperrene man har på hastighet på dagens elektriske transportmiddel. For eksempel øke til 45 km/t på sykkelvei. 5. Tilrettelegging for parkering og lading av elektriske fremkomstmiddel, for eksempel vertikale garasjeanlegg. 6. Dette nettet burde bygges ut de nærmeste 150 km til byene. Dette vil dekke så å si hele sør-norge, med noe mindre dekning nordover. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 14.00): Det er ikke noe man kan vedta i noen videre grad. Boliger blir billigere av at enten: Færre vil bo der, eller man bygger (mye) mer boliger, noe som jo ikke er rett frem når man er i de tetteste bygde arealene alt. Ekspander 1. Man må bygge flere skyskrapere, med mindre leiligheter (~30 kvadrat) som staten har kontroll over. 2. Det bør gjøres ulovlig å leie / selge en leilighet man selv har kjøpt en lengre periode etter kjøpet, om det er nye boliger. 3. Det må også være ulovlig å kjøpe flere leiligheter i samme bolig, eventuelt innenfor et begrenset område, for å senke andelen utleiere som øker prisene. 4. Dagens boliger må rives / bygges om slik at det blir plass til flere personer per kvadratkilometer. 5. Tenk Tokyo, Japan, ikke Rio, Brasil. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 14.00): Man kan ikke skattlegge seg til velstand. Å gjøre ting verre for andre betyr ikke at du får det bedre selv. Du må ha en bedre plan enn bare høyere skatter. Det er alt svært dyrt å kjøre bil i byer i norge. Husk høye skatter alltid har en motsats. Alt av verdi man velger bort fordi skatter disincentiverer de er potensiell tapt verdiskaping. I.e. Tung skattlegging av transport fører raskt til at man velger bort å ta den jobben eller dra på den konserten, det betyr ikke automatisk at de istedet velger å gå sykle eller ta buss for å gjøre det samme. Ekspander 1. Høyere skatter og avgifter for unødvendigheter minsker ønsker rundt dette. For eksempel vil færre enslige kjøpe store SUV om prisen økes i forhold til størrelsen på familien som kjøper bilen. 2. Ved høyere skatter og avgifter på slike unødvenge ting vil staten få høyere budsjett for flere løsninger, hvilket kan føre til gratis transport på kollektiv. 3. Ved utbygging av kollektivtransport og sykkelveier vil ønsket om bruk av egne biler falle bort. 4. Igjen bør man se på Tokyo. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 14.00): Hvorfor sirkler? Hvorfor trikk? Utbygging av kollektivtransport skjer som sagt konstant. Jeg skjønner imidlertid ikke disse veldig spesifikke føringene dine. Hva skal de være gode for? Ekspander Rundveier rundt byene øker areal for by-bygging samt minsker behovet for å kjøre gjennom sentrum når man ikke trenger dette. Dette senker kødannelse, og fører til mer effektiv trafikk. Trikker går kontinuerlig, er billige i drift, samt er svært sikre i trafikken. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 14.00): Eh... ok? Hva spesifikt? Ekspander For eksempel dronetaxi, slik dem har begynt å teste ut i større byer allerede. Hanhijnn skrev (På 15.9.2023 den 14.36): Ja jeg skjønte det på retorikken at du og @Iki var fra MDG. Ekspander Aldri stemt mdg, aldri vært særlig interessert i deres politikk. Endte med å stemme høyre nå sist. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 1. Høyere skatter og avgifter for unødvendigheter minsker ønsker rundt dette. For eksempel vil færre enslige kjøpe store SUV om prisen økes i forhold til størrelsen på familien som kjøper bilen. Ekspander Altså diskriminering av "mindre attraktive" mennesker på datingmarkedet. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 4. Oppheve noe av sperrene man har på hastighet på dagens elektriske transportmiddel. For eksempel øke til 45 km/t på sykkelvei. Ekspander Mulig dette er bra, men å ha masse barn med enkel tilgang til raske el-sykler vet jeg ikke om er så lurt. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 2. De veiene kan være oppvarmet for å utvide brukstid, eventuelt plasser under tak / under bakken. Ekspander Det er en vanvittig energibruk. Regn litt på hva det koster å rydde en vei for snø ved oppvarming. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 4. Oppheve noe av sperrene man har på hastighet på dagens elektriske transportmiddel. For eksempel øke til 45 km/t på sykkelvei. Ekspander Det kalles moped. Det er gode grunner til at når man kjører en slik doning så trenger man førerutdanning. Å blande dette med syklende som holder mye lavere fart er neppe noe bedre enn å sykle i blandet trafikk forøvrig. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 1. Man må bygge flere skyskrapere, med mindre leiligheter (~30 kvadrat) som staten har kontroll over. Ekspander Hvorfor skal staten ha kontroll over de? Hva gjør skyskrapere med et bymiljø? Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 2. Det bør gjøres ulovlig å leie / selge en leilighet man selv har kjøpt en lengre periode etter kjøpet, om det er nye boliger. Ekspander Hva tror du du oppnår med dette? Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 4. Dagens boliger må rives / bygges om slik at det blir plass til flere personer per kvadratkilometer. Ekspander Og pokker ta alle som ikke vil bo akkurat som deg? Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 1. Høyere skatter og avgifter for unødvendigheter minsker ønsker rundt dette. For eksempel vil færre enslige kjøpe store SUV om prisen økes i forhold til størrelsen på familien som kjøper bilen. Ekspander Hven bestemmer hva som er unødvendig? Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 2. Ved høyere skatter og avgifter på slike unødvenge ting vil staten få høyere budsjett for flere løsninger, hvilket kan føre til gratis transport på kollektiv. Ekspander Mennesker tilpasser seg skatter, ofte på måter du ikke forutser og ofte på måter som er til skade for samfunnsøkonomien. Jeg regner det som minst like sannsynlig at staten vil ha mindre å rutte med om noen med slike tanker får styre for mye. Gratis kollektivtransport har forøvrig blitt påpekt av transportforskere som noe som mest sannsynlig vil redusere sykling og gange, men ha minimal påvirkning på biltrafikken. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 3. Ved utbygging av kollektivtransport og sykkelveier vil ønsket om bruk av egne biler falle bort. Ekspander Vis meg forskningen som viser dette. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): 4. Igjen bør man se på Tokyo. Ekspander Tokyo, virkelig? Tror du løsninger for en by på 14 millioner innbyggere, og 40 millioner i pendleavstand er på noen måte overførbare til noen norsk by? Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): Rundveier rundt byene øker areal for by-bygging samt minsker behovet for å kjøre gjennom sentrum når man ikke trenger dette. Ekspander Kilde? Meg bekjent er erfaringene med ringveier noe tvilsomme. Det var forøvrig ikke veier du snakket om før, men trikk. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): Trikker går kontinuerlig, er billige i drift, samt er svært sikre i trafikken. Ekspander Kilde på det? Meg bekjent er trikk svært tvilsomt økonomisk, og er noe man velger av nostalgiske grunner mer enn noe annet. T-bane er billig pr. passasjer når du har det riktige grunnlagget, men det er vanskelig å se noen fordeler med trikk over buss. Iki skrev (På 15.9.2023 den 17.45): For eksempel dronetaxi, slik dem har begynt å teste ut i større byer allerede. Ekspander Nøyaktig hvor er dette under utprøving (utover å lage enkeltstående konsept)? Hva er økonomien i de? Hvordan skal det skalere? 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 covah skrev (På 14.9.2023 den 9.57): Jeg tar tog til jobb hver dag. Det er ikke plass til flere på toget. Kapasiteten på banen er sprengt, så det er ikke plass til flere tog heller. For å få plass til flere mennesker på toget må derfor kapasiteten utøkes kraftig. Det er ikke gjort i en håndvending, selv om det både er ønskelig og nødvendig å gjøre det. Ekspander Løsningen på dette er rushtidsavgift på kollektivt. Dersom man også setter opp prisen kraftig for de som skal reise kort, så får man flere over på sykkel og gange. barfoo skrev (På 15.9.2023 den 13.27): Ja, det er rimeleg enkelt å svare på: Fortetting og 15-minuttersbyen, slik at tilboda er tilgjengelege i nærmiljøet. Det reduserer behovet for transport. Tilrettelegging for sykkel, gange og kollektiv. F.eks. Nederland har veldig stor sykkelandel, og det er ingen grunn til at vi ikkje skal kunne vri det i den retninga. Auka bruk av heimekontor reduserer transportbehovet for ein god del. Det er ikkje snakk om å skru tida tilbake, det er snakk om å tilpasse byen til menneska, og ikkje til bilane! For meir informasjon kan du lese programmet til t.d. MDG, som har jobba for slik politikk i Oslo og andre byar. Ekspander Ja sammenlign med et land som er flatt og ligger 100@ mil lenger sør. Å tilpasse byen til mennesker er å legge til rette for individuell transport med klimaanlegg. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 bzzlink skrev (På 15.9.2023 den 18.43): Ja sammenlign med et land som er flatt og ligger 100@ mil lenger sør. Ekspander Tja, Oslo er rimeleg flatt. Bergen har litt motbakker, men det finst elsykler som gjer at det i praksis vert rimeleg marginalt problem. Og for buss og bane er ikkje det veldig stort problem uansett. bzzlink skrev (På 15.9.2023 den 18.43): Å tilpasse byen til mennesker er å legge til rette for individuell transport med klimaanlegg. Ekspander Problemet er arealet det tar. Det er ikkje plass. Og det skaper utfordringer med lokal forureining som svevestøv. 1 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 geir__hk skrev (På 15.9.2023 den 18.04): Altså diskriminering av "mindre attraktive" mennesker på datingmarkedet. Ekspander Du trenger ikke være stygg for å være singel. geir__hk skrev (På 15.9.2023 den 18.04): Mulig dette er bra, men å ha masse barn med enkel tilgang til raske el-sykler vet jeg ikke om er så lurt. Ekspander Dette løser man jo på samme måte som med moped-lettmotorsykkel-tungmotorsykkel. Små barn trenger selvfølgelig ikke å oppnå 45 km/t, der kan man fint sette en aldersgrense. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Det er en vanvittig energibruk. Regn litt på hva det koster å rydde en vei for snø ved oppvarming. Ekspander Bare å få igang noen kjernekraftverk. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Det kalles moped. Det er gode grunner til at når man kjører en slik doning så trenger man førerutdanning. Å blande dette med syklende som holder mye lavere fart er neppe noe bedre enn å sykle i blandet trafikk forøvrig. Ekspander Utdatert syn på et fremkomstmiddel som enkelt fungerer i utlandet. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Hvorfor skal staten ha kontroll over de? Ekspander For å senke prisene. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Hva tror du du oppnår med dette? Ekspander Du fjerner utleiemarkedet som presser prisene opp. Da blir det billigere for folk flest, og man får ikke rikinger som kjøper opp bygninger for å bli enda rikere. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Og pokker ta alle som ikke vil bo akkurat som deg? Ekspander Pokker ta folk som ikke tilpasser seg slik at det blir mulig for folk flest. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Hven bestemmer hva som er unødvendig? Ekspander Dette må da gjøres av for eksempel politikere som ser på situasjonen. En enkelt person har ikke bruk for en bil med 7 seter. En enkelt person har ikke bruk for et hus på 500 kvadratmeter. Etc. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Gratis kollektivtransport har forøvrig blitt påpekt av transportforskere som noe som mest sannsynlig vil redusere sykling og gange, men ha minimal påvirkning på biltrafikken. Ekspander Med dagens situasjon ja, hvilket er grunnen til at man må endre mer enn bare prisen på å ta en buss. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Vis meg forskningen som viser dette. Ekspander https://www.drivesweden.net/en/news/lesson-tokyo-how-become-human-centric-city https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-07/how-amsterdam-is-closing-the-door-on-downtown-cars sverreb skrev (På 15.9.2023 den 18.12): Nøyaktig hvor er dette under utprøving (utover å lage enkeltstående konsept)? Ekspander Dubai, Israel, sørkorea, Tyskland, USA, Russland, Norge. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.01): Du trenger ikke være stygg for å være singel. Ekspander Sikkert en lur ting å si til mann 25 med litt magemål en fuktig kveld på byen 🤠 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): Utdatert syn på et fremkomstmiddel som enkelt fungerer i utlandet. Ekspander Hvor da? elmotorsykler krever førerutdanning i hele europa meg bekjent. For at man skal kjøre uten lisens må motortassistansen oppøre ved 27 km/h. Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): For å senke prisene. Ekspander Og hvordan skal så det foregå. Ting blir ikke billigere eller får mindre etterpørsel magisk av at staten driver butikken. Hvis du skal selge under markedspris betyr det bare at du erstatter en type kostnad for en annen siden hver bolig uansett bare bare så mye plass. Vi har vært her før og det førte bare til korrupsjon. Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): Du fjerner utleiemarkedet som presser prisene opp. Da blir det billigere for folk flest, og man får ikke rikinger som kjøper opp bygninger for å bli enda rikere. Ekspander Hvis du reduserer tilbudet på leiemarkedet går prisene opp ja, ikke ned. Med færre som er villige til å leie ut blir det dyrere å leie. Det er en del av grunnen til at leieprisene har gått masse opp nå. Staten endret skattereglene slik at det ble mindre gunstig å eie sekundærboliger, så nå fjernes en god del av de fra leiemarkedet ettersom eierne selger de. Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): Pokker ta folk som ikke tilpasser seg slik at det blir mulig for folk flest. Ekspander Hvem er folk flest? Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): Dette må da gjøres av for eksempel politikere som ser på situasjonen. Ekspander Og om de politikerne så kommer til at sykkel er unødvendig og f.eks innfører bompenger på sykkel, ville du da vært like fornøyd med en slik ordning? Forsiktig hva du ønsker deg. Du har ingen garanti for at alle fremtidige politikere er enig med deg i hva som er 'nødvendig' og 'unødvendig'. Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): En enkelt person har ikke bruk for en bil med 7 seter. Ekspander Hva vet du om det? Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): https://www.drivesweden.net/en/news/lesson-tokyo-how-become-human-centric-city https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-07/how-amsterdam-is-closing-the-door-on-downtown-cars Ekspander Jeg sa vis meg forskningen. Ikke avisartikler. Iki skrev (På 15.9.2023 den 19.22): Dubai, Israel, sørkorea, Tyskland, USA, Russland, Norge. Ekspander Du får bli mer spesifikk enn dette. Jeg har ikke hørt om at noen driver prøveprosjekter med persontransport via flyvende droner i norge. 1 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 15. september 2023 Del Skrevet 15. september 2023 sverreb skrev (På 15.9.2023 den 20.15): Hvor da? Ekspander Asia. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 20.15): Og hvordan skal så det foregå. Ekspander Ting blir automatisk billigere om enkelte ikke kan kjøpe opp markede for å øke prisene. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 20.15): Hvis du reduserer tilbudet på leiemarkedet går prisene opp ja, ikke ned. Ekspander Tilbudet skal økes, ikke senkes. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 20.15): Hvem er folk flest? Ekspander De som utgjør en større andel av befolkningen enn andre. For eksempel: folk flest i Norge har bosted. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 20.15): Og om de politikerne så kommer til at sykkel er unødvendig og f.eks innfører bompenger på sykkel, ville du da vært like fornøyd med en slik ordning? Ekspander Om vi hadde politikere som var flinke nok til at dem fant en så god alternativ løsning at sykler ble beregnet som unødvendige så hadde jeg jublet. sverreb skrev (På 15.9.2023 den 20.15): Hva vet du om det? Ekspander Alle vet dette. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå