Gå til innhold

Tips til sparing


Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tjent litt for lite og brukt litt for mye. Nå er endelig gamle synder ute av verden, og selv om jeg føler jeg kommer seint i gang så er jeg i hvert fall nå i gang.

Har i dag nesten 100 000 kr på en sparekonto satt av til oppussing av leiligheten. I tillegg har vi andre sparekontoer med mindre beløp tiltenkt uforutsette ting som når bilen må på verksted eller oppvaskemaskinen ryker. Har 1,4 mill i boliglån (+ 6500 kr i felleskostnader i måneden). Hun har ca 30 000 kr igjen på studielånet. Vi er begge 35 år og har 3 barn (2 år, 7 år, 12 år). 

De to eldste ungene har ca 30 000 kr hver på sparekonto. Yngste har ca 15 000 kr.

Legger vi SIFOs budsjett sammen med boligutgifter og nedbetaling på lån har vi 5 000 kr igjen å spare hver måned. Da er det ikke regnet med at vi skal dra på ferier, eller at vi sikkert bruker mer enn SIFO mener vi burde på mat.

Det viktigste for meg er at ungene får en mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet når den tid kommer. Samt at en finere/større bolig på sikt ikke hadde vært dumt.

Jeg startet i dag med sparing i aksjefond med en månedlig innbetaling på 2 000 kr, men så kom jeg på at jeg ikke aner hva jeg holder på med. Oppussingskontoen skal mest sannsynlig brukes innen et år eller maks to, så den er det vel ikke mye poeng i å gjøre noe med..?

Tips og råd tas imot med stor takknemlighet.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du kan flytte sparepengene som snart skal brukes til et pengemarkedsfond. Det gir litt bedre avkastning enn bankkonto og er praktisk talt like sikkert mtp. avkastningen.

2) Når det gjelder barna så er det en smakssak. Jeg og kona sparer til våre i indeks, som står på en såkalt investeringskonto (basicly livsforsikringskonto) i mitt navn, men med kona som mottaker dersom jeg skulle dø. Vær klar over at disse pengene vil være en del av ditt bo ved skilsmisse. Det samme ved dødsfall (med mindre det er en såkalt livsforsikring). Fordelen med å ha det i deres navn og ikke barna er at du kan vente til dem faktisk trenger pengene og vet hvordan de skal bruke dem, istedenfor at de får alt når de fyller 18.

3) Til dere selv så er det egentlig det samme som med barna. Det er egentlig hva dere føler for og hvilken tidshorisont dere har. Bankkonto, aksjefond, rentefond, betale ekstra på lån osv.

4) Det er sikkert ikke dumt å spare litt ekstra til pensjon. Det er noe gunstigere å sette pengene på pensjonskonto mtp. skatt. Framfor å bare ha dem på aksjesparekonto. Ulempen er at de er låst og at du tar en risiko med framtidig endring av skatteregler. Per dags dato er det 15 000 i skattefradrag for årlig innskudd og ved uttak beskattes det likt som pensjon istedenfor aksjeavkastning.

Ved langsiktig sparing i aksjefond så er det typ et indeksfond med lave kostnader som er veien å gå. Typisk bør forvaltningskostnadene være 0.2% eller lavere. Så er det noen som tar alt inn i en globalt indeksfond, noen fordeler mellom global, Europa, osv. Det er egentlig en smakssak. Du kan jo lese litt rundt på nett om emnet. Det er skrevet mye om det. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for tips.

I dag fikk jeg helt uventet 250 000 kr + 15 000 kr til hver av ungene.

Går dette inn på aksjefondet, eller betaler vi ned på lånet? Lånet har per i dag en effektiv rente på 5,33 %.

Og burde jeg egentlig bare droppe det forvaltede aksjefondet til fordel for et billig indeksfond?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (1 time siden):

Takk for tips.

I dag fikk jeg helt uventet 250 000 kr + 15 000 kr til hver av ungene.

Går dette inn på aksjefondet, eller betaler vi ned på lånet? Lånet har per i dag en effektiv rente på 5,33 %.

I dag ville jeg nedbetalt huslånet. Ellers så har vi det meste av våre penger her: https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/ Husk å bruke høyre siden til valg av parametere. 

Bufferkonto ca. 100K i tillegg.

Edit: har sett på nettet at det kan komma reduksjon av rentefradrag ved neste Statsbudjsett, 22% ned til 20%. Kan være rykter men men.

Finland har trappet ned rentefradrag på lån og er 0 i år.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jarmo skrev (17 minutter siden):

Edit: har sett på nettet at det kan komma reduksjon av rentefradrag ved neste Statsbudjsett, 22% ned til 20%. Kan være bare rykter men men.

Ikke overraskende. Fradraget var på 28 % etter skattereformen, og har blitt redusert ettersom årene har gått. Dette virker begge veier, så de som har renteinntekter (eller annen kapitalinntekt) får redusert beskatningen for disse tilsvarende.

Lenke til kommentar

Det å ha penger i et indeksfond er som regel mye billigere og mindre risiko enn å holde på med aksjer selv. Selv har jeg valgt en mellomløsning der jeg satser på stockpickere som gjør at jeg slipper å forvalte ting seg. En kombinerer sånn sett aktiv forvaltning mot litt betaling heller enn å følge et indeksfond slavisk. Jeg valgte Odin-fondene til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...