Gå til innhold

Opptjente renter på bankkontoen


ltdata

Anbefalte innlegg

Noe jeg ikke forstår.

Jeg har 2 kontoer hos Bank Norwegian.

1. Sparekonto

2. Sparekonto pluss

 

Den første hadde jeg ca 115k på en god stund og etterhvert stod det at opptjente renter var ca 13k. Det var ca i mai i år jeg så det.

Så senere opprettet jeg sparekonto pluss og overførte ca 75k til denne fra sparekonto. Slik at sparekonto har ca 50k.

Men nå så jeg at opptjente renter på sparekontoen hadde gått fra 13k til ca 700kr på denne kontoen.

Og det er dette jeg ikke forstår. Hvor har det blitt av de opptjente rentene?

Har banken gjort noe feil eller er det noe jeg ikke forstår. Regner med det er det sistnevnte. Men kan noen forklare for meg?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (1 time siden):

13k av 115k er over 10%, så det er nok feil. 700 fra januar til mai høres mer riktig ut.

Disse opptjente rentene er det kun for hvert år? Eller er det akkumulert over alle årene man har hatt penger på kontoen?

Disse 13k i opptjente renter så jeg sto der i juni i år. Jeg overførte 60k i juli til sparekonto pluss. Men i september så jeg at opptjente renter var 700. Så jeg skjønner ikke hvorfor 13k endret seg til 700kr i midten av året?

For jeg har tidligere over flere år hatt ca 800k - 1 million på denne kontoen.  Kontoen ble startet i 2015.

Lenke til kommentar

I kontoavtalen med banken står det som regel at renter godskrives konto ("kapitaliseres") én gang per år, som i praksis er minstekravet for innskudds- og sparekonti. I tiden mellom kapitalisering gir bankene regelmessig en oversikt over hvor mye du har tjent men som ikke er godskrevet deg. Dette kalles opptjente renter. Dette er et beregnet beløp. 

Kapitalisering skjer vanligvis 31.12. hvert år, slik at opptjente renter vil være det beløpet som er opptjent fra 1.1. inneværende år og frem til rapporteringsdato. 

Opptjente renter kan gå ned. Den vanligste grunnen til at opptjente renter går ned er kapitalisering. Da godskrives opptjente renter kontoen - saldo på konto går opp, og opptjente renter går ned. 

En annen grunn til at opptjente renter går ned er vilkårsbrudd. Er det et vilkår at saldo på konto er >X kr gjennom en hel periode vil det at saldoen går under X føre til at rentene settes ned. 

En tredje grunn er feilpunching i bankens datasystemer. En gang i tiden hadde jeg en bank som ved en feil satte debetrente lik kreditrente på kredittkortet mitt, slik at jeg fikk 22 % rente på positiv saldo på kredittkortet. Opptjente renter gikk naturligvis ned når banken fikk beskjed om dette. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
krikkert skrev (På 17.9.2023 den 13.24):

I kontoavtalen med banken står det som regel at renter godskrives konto ("kapitaliseres") én gang per år, som i praksis er minstekravet for innskudds- og sparekonti. I tiden mellom kapitalisering gir bankene regelmessig en oversikt over hvor mye du har tjent men som ikke er godskrevet deg. Dette kalles opptjente renter. Dette er et beregnet beløp. 

Kapitalisering skjer vanligvis 31.12. hvert år, slik at opptjente renter vil være det beløpet som er opptjent fra 1.1. inneværende år og frem til rapporteringsdato. 

Opptjente renter kan gå ned. Den vanligste grunnen til at opptjente renter går ned er kapitalisering. Da godskrives opptjente renter kontoen - saldo på konto går opp, og opptjente renter går ned. 

En annen grunn til at opptjente renter går ned er vilkårsbrudd. Er det et vilkår at saldo på konto er >X kr gjennom en hel periode vil det at saldoen går under X føre til at rentene settes ned. 

En tredje grunn er feilpunching i bankens datasystemer. En gang i tiden hadde jeg en bank som ved en feil satte debetrente lik kreditrente på kredittkortet mitt, slik at jeg fikk 22 % rente på positiv saldo på kredittkortet. Opptjente renter gikk naturligvis ned når banken fikk beskjed om dette. 

Tar opp denne igjen.

Fordi nå har sparekontoen stått på akkurat 50k i flere år, uten at det ser ut til at opptjente renter har blitt kapitalisert - noen gang. Jeg fikk et litt kryptisk svar fra banken som jeg kan komme med senere

Lenke til kommentar
ltdata skrev (4 timer siden):

Tar opp denne igjen.

Fordi nå har sparekontoen stått på akkurat 50k i flere år, uten at det ser ut til at opptjente renter har blitt kapitalisert - noen gang. Jeg fikk et litt kryptisk svar fra banken som jeg kan komme med senere

Renten har jo også vært 0 i mange av de foregående årene, så det kan være forklaringen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...