Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie under sykemelding

Gjest 1b9f9...2c1

Anbefalte innlegg

Gjest 1b9f9...2c1
Jeg har nå vært 100% sykemeldt siden starten av 2023, og er det fremdeles. Dette blir ikke bra, så lege har sagt at vi må søke AAP.
Jeg vet når sykemeldings perioden min er over, men jeg har fremdeles 4 uker ferie igjen av feriedagene for dette året som ble opptjent i fjor.

Har forstått det slik at jeg kan ta de feriedagene for å forlenge sykemeldings perioden, stemmer det?

Jeg har lønn av arbeidsgiver under sykemeldingsperioden i form av fast månedslønn, dermed blir jeg trukket for 25 feriedager på lønn i juni måned da feriepengene kommer, hvilket vil si at uansett når på året jeg tar ferie, så har jeg fremdeles fullt betalt om jeg er på jobb eller er sykemeldt.
Arbeidsgiver får sykepengene fra Nav, og jeg har lønn fra arbeidsgiver.

Når jeg tar ferie i sykemeldingsperioden og fortsatt er 100% sykemeldt, så vil jeg da fremdeles ha lønn fra arbeidsgiver, men arbeidsgiver får ikke sykepenger fra Nav de dagene jeg tar ferie slik jeg og arbeidsgiver har forstått dette.

Er det korrekt?

Dette er jo noe jeg ser kan gjøres når kravet om sykepenger kommer fra Nav, da skal jeg svare at jeg har hatt ferie i de respektive dagene.

Jeg er fortsatt 100% sykemeldt for jeg venter på en operasjon som skal utføres senere i høst og vil fortsatt være sykemeldt i ferien, men vil sykepengene automatisk starte opp igjen når jeg har tatt de feriedagene?

Så et tilleggsspørsmål.
I.o.m. at jeg har fullt betalt fra arbeidsgiver i dette året, så opparbeider jeg meg feriepenger og feriedager gjennom hele 2023, som gjelder for 2024.
Både arbeidsgiver og jeg mener at jeg da kan ta ut de 25 feriedagene vinteren 2024, og forlenge sykemeldings perioden enda lenger.

Kan dette gjøres på denne måten?

Grunnen til spørsmålene er at under sykemelding så har jeg som skrevet fortsatt 100% lønn fra arbeidsgiver, men når sykemeldings perioden er over så er AAP kun 66% av lønnen jeg har hatt i årene før jeg ble sykemeldt.

Dermed er det ett ønske at sykemeldings perioden kan gjøres litt lenger for min del, men både jeg og arbeidsgiver vil jo selvfølgelig at dette skal gjøres etter riktige regler, slik at vi ikke gjør noe galt overfor Nav.

Er dette noe som kan gjennomføres, eller er dette noe vi ikke skal begi oss ut på?

Anonymous poster hash: 1b9f9...2c1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1b9f9...2c1 skrev (54 minutter siden):
Jeg har nå vært 100% sykemeldt siden starten av 2023, og er det fremdeles. Dette blir ikke bra, så lege har sagt at vi må søke AAP.
Jeg vet når sykemeldings perioden min er over, men jeg har fremdeles 4 uker ferie igjen av feriedagene for dette året som ble opptjent i fjor.

Har forstått det slik at jeg kan ta de feriedagene for å forlenge sykemeldings perioden, stemmer det?

Jeg har lønn av arbeidsgiver under sykemeldingsperioden i form av fast månedslønn, dermed blir jeg trukket for 25 feriedager på lønn i juni måned da feriepengene kommer, hvilket vil si at uansett når på året jeg tar ferie, så har jeg fremdeles fullt betalt om jeg er på jobb eller er sykemeldt.
Arbeidsgiver får sykepengene fra Nav, og jeg har lønn fra arbeidsgiver.

Når jeg tar ferie i sykemeldingsperioden og fortsatt er 100% sykemeldt, så vil jeg da fremdeles ha lønn fra arbeidsgiver, men arbeidsgiver får ikke sykepenger fra Nav de dagene jeg tar ferie slik jeg og arbeidsgiver har forstått dette.

Er det korrekt?

Dette er jo noe jeg ser kan gjøres når kravet om sykepenger kommer fra Nav, da skal jeg svare at jeg har hatt ferie i de respektive dagene.

Jeg er fortsatt 100% sykemeldt for jeg venter på en operasjon som skal utføres senere i høst og vil fortsatt være sykemeldt i ferien, men vil sykepengene automatisk starte opp igjen når jeg har tatt de feriedagene?

Så et tilleggsspørsmål.
I.o.m. at jeg har fullt betalt fra arbeidsgiver i dette året, så opparbeider jeg meg feriepenger og feriedager gjennom hele 2023, som gjelder for 2024.
Både arbeidsgiver og jeg mener at jeg da kan ta ut de 25 feriedagene vinteren 2024, og forlenge sykemeldings perioden enda lenger.

Kan dette gjøres på denne måten?

Grunnen til spørsmålene er at under sykemelding så har jeg som skrevet fortsatt 100% lønn fra arbeidsgiver, men når sykemeldings perioden er over så er AAP kun 66% av lønnen jeg har hatt i årene før jeg ble sykemeldt.

Dermed er det ett ønske at sykemeldings perioden kan gjøres litt lenger for min del, men både jeg og arbeidsgiver vil jo selvfølgelig at dette skal gjøres etter riktige regler, slik at vi ikke gjør noe galt overfor Nav.

Er dette noe som kan gjennomføres, eller er dette noe vi ikke skal begi oss ut på?

Jeg tror du blander AAP og dagpenger som er to forskjellige ting. 

Dagpenger/aap er ikke noe jeg kan så mye om men jeg svarer likevell. 

Arbeidsgiver skylder feriepenger for det du har arbeidet i 2022 (eller i ditt tilfelle tilbakebetaling for trekk i fastlønn som arbeidsgiver har gjort), samt det du har arbeidet i 2023 og arbeidsgiverperioden (16 dager) samt de første 48 dagene av perioden som arbeidsgiver får refundert fra nav, Eventuelt mer hvis det er tariffavtale eller annen avtale som sier at arbeidsgiver skal betale dette. 

Arbeidsgiver får kun refundert feriepenger til 48 sykepengedager, så hvis arbeidsgiver dekker mer enn dette så må arbeidsgiver betale dette selv. 

Hvor mye arbeidsgiver skylder deg er på alle måter likt, og jeg vil tro det er vanlig at arbeidsgiver utbetaler dette når du går over til dagpenger, (man blir som regel oppsagt når man har vært ett år sykemeldt. arbeidsgiver skal betale alle feriepenger ved oppsigelse) 

Hvis du utsetter oppstarten av dagpenger for å få ferie så vil du ikke få noen sum utbetalt fra arbeidsgiver som sluttoppgjør. 

Jeg vil normalt sett tro at det er mye bedre å få dagpenger + sluttoppgjør enn å utsette oppstarten av dagpenger, du vil da måtte vente mer tid på penger.   

Så vidt jeg vet så er den vanlige grunnen til å avvikle ferie som sykemeldt at man skal gjøre noe som gjør at man ikke kan få sykepenger, (reise på ferie til utlandet.)

Lenke til kommentar
Gjest 1b9f9...2c1

Jeg blander nok ikke AAP og dagpenger.

Jeg er som nevnt 100% sykemeldt i dag og har vært det siden januar dette året, og kommer heller ikke til å bli friskmeldt i det hele tatt. 

Så veien videre etter hva min fastlege sier er at jeg må søke om AAP, som vil (om det blir et positivt vedtak) fortsette når sykemeldings perioden opprinnelig er slutt i løpet av januar 2024.
Jeg tok 5 feriedager i starten av 2023 før jeg ble sykemeldt midt i januar 2023 og har da 4 uker igjen av feriedagene, som er opparbeidet i 2022. 
Jeg skal ingen steder i det hele tatt, men jeg ønsker å ta ut de resterende feriedagene for å utvide sykemeldings perioden min. Slik at jeg har 100% lønn i 4 uker lenger i 2024 (de feriedagene jeg tar nå høsten 2023), fordi jeg har lønn fra arbeidsgiver i sykemeldings perioden, men arbeidsgiver får ikke sykepengene fra Nav i de dagen jeg tar ferie.
For et evt AAP vedtak gir bare 66% lønn av det jeg har tjent de tre foregående årene, før jeg ble sykemeldt (altså 2020, 2021 og 2022). Og det er kun derfor jeg ønsker å ta mine feriedager.

Når det gjelder feriedagene for 2024 jeg nevnte (opptjent nå i 2023), så er jo det kun ett spørsmål om det er slik jeg beskrev i startinnlegget det fungerer.
Om både arbeidsgiver og jeg bommer på det, så tar jeg de selvfølgelig ikke ut.
Da får de heller bli utbetalt sammen med feriepengene jeg har opparbeidet i 2023 som sykemeldt, så lenge arbeidsgiver betaler lønn i sykemeldingsperioden.
Men da må jeg søke om AAP tidligere, for det er ca 16 ukers behandlingstid for tiden i Nav for søknad om AAP.

Lenke til kommentar

Ja, du kan forlenge perioden med 100% lønn ved å ta ut restferien.

Det er ingenting som heter opptjening av ferie (selv om mange bruker det begrepet) så en eventuell avvikling av ferie for 2024 vil også medføre feritrekk i 2024.

Nå skriver du ikke noe om du jobber offentlig eller privat, men ansatte i det offentlige har rett på midlertidig uførepensjon ved (mener det er minimum 20%) innteksreduksjon på grunn av sykdom. Dette er penger som utbetales fra pensjonsleverandør (spk/klp) og som kommer i tillegg til aap. Denne kan senere gjøres omtil fast dersom du blir varig ufør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1b9f9...2c1
nVIDIAsucks skrev (39 minutter siden):

Ja, du kan forlenge perioden med 100% lønn ved å ta ut restferien.

Det er ingenting som heter opptjening av ferie (selv om mange bruker det begrepet) så en eventuell avvikling av ferie for 2024 vil også medføre feritrekk i 2024.

Nå skriver du ikke noe om du jobber offentlig eller privat, men ansatte i det offentlige har rett på midlertidig uførepensjon ved (mener det er minimum 20%) innteksreduksjon på grunn av sykdom. Dette er penger som utbetales fra pensjonsleverandør (spk/klp) og som kommer i tillegg til aap. Denne kan senere gjøres omtil fast dersom du blir varig ufør. 

Da er det i hvert fall i orden med tanke på de resterende feriedagene nå i 2023.

Skrev vel i det første innlegget både feriedager og feriepenger, men det er et feil begrep ser jeg.
Jeg opptjener feriepenger for 2024 nå i 2023 selv om jeg er sykemeldt, pga 100% lønn under sykemelding fra arbeidsgiver.

Så du mener at om jeg tar ferie i 2024, så vil lønnen for de feriedagen bli trukket fra feriepengene?

Jeg jobber i det private, men vi har en innskuddsbasert pensjon som også inkluderer en uførepensjon og fortsatt sparing til pensjon frem til mnd før jeg fyller 67 år, eller jeg evt blir friskmeldt.
Dette krever selvfølgelig at jeg får et positivt AAP vedtak.

Lenke til kommentar
Gjest 1b9f9...2c1 skrev (3 minutter siden):

Så du mener at om jeg tar ferie i 2024, så vil lønnen for de feriedagen bli trukket fra feriepengene?

Ikke nødvendigvis fra feriepengene, men de må trekkes et eller annet sted slik. Begge løsninger er gjennomførbare, men økonomisk vil sluttresultatet for deg være det samme i begge tilfeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1b9f9...2c1
nVIDIAsucks skrev (1 minutt siden):

Ikke nødvendigvis fra feriepengene, men de må trekkes et eller annet sted slik. Begge løsninger er gjennomførbare, men økonomisk vil sluttresultatet for deg være det samme i begge tilfeller. 

Takk for info 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...