Gå til innhold

Problemer med ny Shuttle.

Litraphy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

don't give up David'san. Mitt instinkt sier at det er noe du har oversett i biosen med hensyn til harddiskoppsett ((og eventuelt oppstart (boot først fra pata, ikke sata)tviler på det utfra hva jeg har lest av dine meldinger i denne tråden)).

Gå gjennom innstillinger for ide og sata med manualen som referanse

har du FB61S03A bios?

har du riktig oppsett i:

standard cmos features:

ide channel 0 master, der står den disken du har klargjort for install av winxp

ide channel 1 master, der står cdrom

Ide adapters:

auto

advanced bios features:

harddisk boot priority: der står den disken du har klargjort for install av winxp

(regner forresten med at du slo av bios write protect når du flasha biosen :green: )

first boot device: der står den disken du har klargjort for install av winxp

integrated peripherials:

on-chip primary/secondary pci ide: enabled

ide primary master...udma: auto

on-chip serial ata: disabled

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Tror jeg vet hva feilen kan være..

I shuttlen er det bare en 200w psu.. :/

Hvis du har et skjermkort som krever mye strøm? Eks: Radeon 9800 eller lignenede?

Dek akn nemmelig være at ikke alle komponentene dine får nok strøm, slik at pcen henger seg og ikke vil starte opp i starten.

Leste på en side at det var en måte å tweake dette på.. Husker desverre ikke hvor eller hvordan..

Prøv kanskje å koble fra cdrom hdd og eventuelt pc i kort du har koblet til samt alle usb enheter, å se om den starter da...

PS: Har ikke lest noen av de andre postene, kunn den første.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har hatt "lignende" problem under installasjon på to forskjellige maskiner med nyere geforce-kort i. Maskinen begynner kopieringen av filer og så henger alt seg. I begge tilfellene hjalp det å sette inn et gammelt pci-grafikkort og begynne installasjonen på nytt. Forsøk å disable onboard-grafikkortet og prøv med et annet kort. Det er ikke sikkert at det _må_ være et pci-kort.

Håper du finner ut av problemet dit..

Edit: med nyere mener jeg geforce3/4..

Endret av applet
Lenke til kommentar
Kjøper ny S-ATA disk i dag, siden jeg trengte det uansett. Håper på at det vil fikse problemene. :) Skal si i fra hvis det gjør det ;)

Å kjøpe ny SATA disk er ikke en fullgod løsning, dersom det er sånn at det SKAL fungere med en PATA disk. Du unngår egentlig bare problemet, uten å finne en løsning på deg. Men jeg forstår din frustrasjon.

_

johanf

Lenke til kommentar

Nei nei! Du misforstår. Den disken jeg brukte til windows fra før av var en gammel IBM. Den har lagd ulyder leeeenge nå. Så nesten forventa at den ville ta kvelden snart. Derfor kjøpe jeg nå en S-ATA disk.

Alt funker forresten strålende nå. Jeg er oppe og kjører med min nye maskin! Takk for alle tips.. You've been wonderful :thumbs:

Endret av DavidH
Lenke til kommentar

Hei!

Kunne du oppdatere oss om hvor langt du kommer nå?

Er det slik at du ikke får bootet fra winxp cd'n?

evnt får du bootet fra xp cd'n om du ikke har koblett til harddiskene? (altså bare koblett til cd spillere/dvd brenneren)?

Om maskina booter fra cd'n når du ikke har harddisker koblett til:

Et tips kan da være å sette i kabelen til harddisken etter at biosen har søkt etter "devices", da tror maskina at det bare er cd spiller i maskina og ikke vite om noen fu**a hardisk partisjon..

siden windows installeringen søker en gang til etter på etter komponenter som harddisk ol.... vil maskinen først oppdage harddisken din inne i selve windows xp installerings programmet. og du kan formatere og installere så mye du vil!

(Håper jeg ikke har misforstått no' her, iforhold til hva som er problemet ditt)

uCtaudio

Endret av uCtaudio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...