Gjest 4de56...b83 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Jeg er tatt opp på en norsk privat høyskole der jeg ble akkreditert for tre fag som jeg da ikke skal ta. Jeg ser nå at høyskolen allikevel har fakturert meg for disse fagene, og lurer på om dette er lov? Jeg har forsøkt å lese i lover og regler uten hell. Fagene har en totalverdi av 45k. Anonymous poster hash: 4de56...b83 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 (endret) Akkreditering er jo noe helt annet, det dreier seg om myndighetenes godkjenning av lærestedet. https://www.akkreditert.no/hva-er-akkreditering/ Hvor vidt man må betale regningen det kommer vel i utgangspunktet litt an på hva som faktisk står i den avtalen man har skrevet under på. En annen problemstilling, det er om dette dreier seg om forbrukerrett, ved at det er en kommersiell kurstilbyder som selger kurs til "forbruker". Eer litt usikker på dette, men tror at også dette vil være å betrakte som forbrukerrett. Hvis det er tilfellet, (og det ser faktisk ut til å være tilfellet), så vil det være en god del flere rettigheter rundt angrerett, klagerett, krav til avtaleinngåelse, som faller gunstig ut for den som har kjøpt kurset, altså "forbruker". https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/privatskole/ Det skulle i første omgang være mulig å rådføre seg litt hos forbrukerombudet, og så eventuelt sende inn en klage. https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ Da skulle vel første steg være å sende klaget til kurstilbyderen og så en klage til forbrukerrådet. Det kan nok være en fordel å protestere mot faktureringen med en gang og uten tidsopphold. I dette tildellet så blir det vel å klage på selve avtaleinngåelsen, enten man for eskempel ikke ønsket å inngå en avtale, at man angret seg, eller at avtalevilkårene er urimelige. Endret 11. september 2023 av arne22 Lenke til kommentar
Gjest 0fda1...fd4 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Gjest 4de56...b83 skrev (1 time siden): Jeg har forsøkt å lese i lover og regler uten hell. Anonymous poster hash: 4de56...b83 Har du lest kontrakten du har tegnet med skolen? Om det er en seriøs skole vil det nok stå om dette i kontrakten. Kanskje skolen krever betalt for alle fag som er normalt i ta i løpet du kjører, uavhengig av om du tar dem eller ikke. Dette har nok skolen skrevet om i kontrakten (om skolen er seriøs vel og merke, Altså om det er en annen skole en BI) Anonymous poster hash: 0fda1...fd4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Gjest 4de56...b83 skrev (6 timer siden): Jeg har forsøkt å lese i lover og regler uten hell. Med frykt for å virke spydig: Har du lest avtalen? Det er sjeldan at du finn lovverk som overstyrer avtalefriheita, og ofte kokar det ned til ei vurdering av om avtalevilkåra er rimelege. Det fyrste du bør gjere er å ta kontakt med skulen for å be om ei forklaring på fakturaen. Kanskje er det ein feil og du får retta opp fakturaen med ein gong, eller så er fakturaen rett og skulen viser til sitt grunnlag for å kreve betalt, enten det er frå avtalen eller eventuelt lovverk. Så kan du etterpå vurdere om du er einig i at dette er eit legitimt krav eller om du vil bestride kravet. Ikkje bruk masse tid på noko som du raskt kan avklare med ein telefon eller epost. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Egenbetaling for studenter ved private høyskoler er ikke lovregulert. Det eneste lovkravet er at egenbetaling fra studentene skal benyttes "til den akkrediterte utdanningen og innenfor lovens formål", UH-loven § 8-3, og dersom høyskolen mottar statstilskudd skal egenbetalingen "komme studentene til gode", se også egenbetalingsforskriften § 4-1. Ved opptak til et studium ved en privat høyskole kjøper du en studieplass på et gitt studieløp, med alle de emner som inngår i studieløpet. At du ikke ønsker å benytte deg av alle elementene i studieløpet (fordi du ikke vil ha eller ikke trenger dem) betyr ikke uten videre at du slipper å betale for dem, like lite som du slipper å betale for burgeren din etter at den er bestilt. Forbrukertilsynet har publisert en veileder for privatskolers kontraktsvilkår. Her er det verdt å legge merke til (pkt. 3.3) at ved avbrudd er man ansvarlig for den undervisning man har hatt tilbud om å delta på, ikke den undervisning man faktisk har deltatt på. For at det skal være ulovlig å kreve betaling for tjenesten må situasjonen med andre ord være langt mer urimelig enn at man blir syk delvis ut i studieløpet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå