Ludvig86 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Hey! Jeg lurte på om noen vet, evt. hvor jeg kan finne ut som oksygensensorene / Lambdasesnsorene er like før og etter katalysator på en 2012 Focus 1.0 Bensin? Må bestille en ny, men er usikker på om det spiller noen rolle. // Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Gå til en nettbutikk som selger bildeler og se hvilke sensorer som selges til din bil. Du vil se at de selger senorer som passer foran og sensorer som passer etter, men ingen som passer både foran og etter. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. september 2023 Forfatter Del Skrevet 11. september 2023 Takk for innspill! Ja såg det det nå 😄 Men har det noe å si at den er "oppvarmet" ? Ser det står på noen, men ikke alle. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 (endret) Nei, det er de som regel ikke. Den som sitter før katalysatoren er oftest dyrere enn den som sitter bak. For å slippe å klippe i bilens ledningsnett, så bør du kjøpe rett del, så det passer rett i kontakten. Det er kanskje like greit å skifte begge to samtidig da det regnes som slitedeler og de blir tregere jo eldre og høyere kilometerstand bilen har. Endret 11. september 2023 av Opelduude Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 11. september 2023 Forfatter Del Skrevet 11. september 2023 Takk for svar! Ja tanken er å skifte begge to samtidig. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Ludvig86 skrev (4 timer siden): har det noe å si at den er "oppvarmet" ? Ser det står på noen, men ikke alle. Det vil overraske meg om noen slike sensorer ikke er oppvarmet (til din bil). Noe annet å tenke på er at man bør sannynligvis kjøpe sensorer fra bosh/denso/ngk/ntk. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 12. september 2023 Forfatter Del Skrevet 12. september 2023 Men hva betyr det at de er «oppvarmet»? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. september 2023 Del Skrevet 12. september 2023 (endret) 2 hours ago, Ludvig86 said: Men hva betyr det at de er «oppvarmet»? Lambdasondene må være varme for å fungere. De kan enten ha varmeelektrode innebygd eller så er de avhengig av varme fra motoren før de fungerer. Endret 12. september 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 12. september 2023 Forfatter Del Skrevet 12. september 2023 sedsberg skrev (12 minutter siden): Lambdasondene må være varme for å fungere. De kan enten ha varmeelektrode innebygd eller så er de avhengig av varme fra motoren før de fungerer. Takk for svar 👌 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 20. september 2023 Del Skrevet 20. september 2023 Ludvig86 skrev (På 11.9.2023 den 7:27 AM): Hey! Jeg lurte på om noen vet, evt. hvor jeg kan finne ut som oksygensensorene / Lambdasesnsorene er like før og etter katalysator på en 2012 Focus 1.0 Bensin? Må bestille en ny, men er usikker på om det spiller noen rolle. // Må bestille ny sier du? Hva er feilkoden? det er en veldig klassisk amatør greie dette med å skifte lamdasensor Ikke meningen å virke ufin, men mange som diagnoserer feil her å begynner med å skifte lamda lamda sensoren lager feilkode pga avgass målinger som er på tull tur, den sniffer på avgassen i eksosen for å finne ut hvor mye oksygen innhold det er etter forbrenning. som oftest når den setter feilkode er det pga andre feil og påvirkninger. Som f,eks oljeforbruk, vacumlekasjer, osv. eneste tilfeller jeg har hatt der lamda må byttes, er når det er feil på oppvarming av sensoren. Dette gir igjen en egen feilkode. lamda sensoren får skylden for alt i en forbrennings motor, men det er skjelden den som har sviktet Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 2. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2023 MAtroxX skrev (På 20.9.2023 den 3.23): Må bestille ny sier du? Hva er feilkoden? det er en veldig klassisk amatør greie dette med å skifte lamdasensor Ikke meningen å virke ufin, men mange som diagnoserer feil her å begynner med å skifte lamda lamda sensoren lager feilkode pga avgass målinger som er på tull tur, den sniffer på avgassen i eksosen for å finne ut hvor mye oksygen innhold det er etter forbrenning. som oftest når den setter feilkode er det pga andre feil og påvirkninger. Som f,eks oljeforbruk, vacumlekasjer, osv. eneste tilfeller jeg har hatt der lamda må byttes, er når det er feil på oppvarming av sensoren. Dette gir igjen en egen feilkode. lamda sensoren får skylden for alt i en forbrennings motor, men det er skjelden den som har sviktet Hei! Takk for innspill og beklager sent svar. Feilkodene det er snakk om er "P0016" og "P0030" Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Første feilkoden tyder på en feilaktig avlesning av kam Aksel posisjon i forhold til veivsensor. Dette kan være feil på sensor, men mest sannsynlig ligger problemet på «timing « av register. Har noen byttet register reim på den nylig eller har den gått over km/tid i forhold til bytte intervall? Siste feilkoden tyder på at varmeelementet på første lamda/oksygen sensor er defekt, da er det bare på bytte den. Kan selvfølgelig måle selve sensoren før en byttet å legger ut penger på nye deler. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2023 MAtroxX skrev (3 timer siden): Første feilkoden tyder på en feilaktig avlesning av kam Aksel posisjon i forhold til veivsensor. Dette kan være feil på sensor, men mest sannsynlig ligger problemet på «timing « av register. Har noen byttet register reim på den nylig eller har den gått over km/tid i forhold til bytte intervall? Siste feilkoden tyder på at varmeelementet på første lamda/oksygen sensor er defekt, da er det bare på bytte den. Kan selvfølgelig måle selve sensoren før en byttet å legger ut penger på nye deler. Takk for innspill! Det er nok på høy tid med ett registerreim-bytte er jeg redd. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Har du register reim som går vått? Altså i oljen som en register kjede? hva er reg nr på bilen? Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2023 MAtroxX skrev (Akkurat nå): Har du register reim som går vått? Altså i oljen som en register kjede? hva er reg nr på bilen? Det stemmer. DP35515 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Denne reimen bør ikke overstige intervaller, å hvertfall ikke olje skift intervaller. register reimen din går i olje på denne bilen og avleiringer i oljen sliter ut reimen, kan slites fortere enn intervallene tilsier. feilkoden din på kam sensor er pga reimen er strekt seg og har blitt endret/forandret pga slitasje. Hvertfall om motoren på noe tidspunkter har arbeidet med høye temperaturer, som for eksempel ved kjølevannsproblemer eller tunge belastninger på varme dager det er veldig viktig at olje pumpe inntaket( sumpen i bunnpanne) blir rengjort ved register skifte, da alle rester av slitasje ligger igjen i det stål filteret som er der. Kan ende med dårlig oljetrykk til slutt 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2023 Olje (og filter) blir skiftet minst en gang i året. Men det kan se ut til at jeg bare må få byttet register-reimen på denne. Det er nok der problemet ligger vil jeg anta. Om ikke så burde det nok gjøres uansett. Jeg fant en lekkasje på en kjøleslange for litt siden som jeg byttet, men har aldri hatt problemer med høy temperatur. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Om kjølevann lekkasjen ga stort væske tap, kan Høyere temperaturer inntreffe uten at du ser det på instrument panel. om kjølevannet synker nokk til at det er mulig å få luft rom i kjølesystemet eller om en har en lekkasje som slipper ut væske og slipper inn luft, da kan temperaturen øke voldsomt. Intervallet på reimen er 10 år og 150.000km selv hadde jeg aldri risikert å ha så lange intervaller. Produsenten av bilen skriver høyest mulig år/km på slike servicer for å ha ett salgs objekt som er lettere å selge. dette er min mening hvertfall Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2023 Jeg fikk opplyst 10år/340K hos Ford. Men 10 år har jo gått. Kjølevæske-beholderen var aldri tom, men var nærmere "min" enn "max" merket. l Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Ludvig86 skrev (2 minutter siden): Jeg fikk opplyst 10år/340K hos Ford. Men 10 år har jo gått. Kjølevæske-beholderen var aldri tom, men var nærmere "min" enn "max" merket. l Du eller de mente nok 240.000km å ikke 340.000 personlig synes jeg dette er altfor lenge, har sett mange tilfeller dette intervallet resulterer i havari. intervallet jeg skrev er sikkert ikke i henhold til Fords service plan, men er min anbefaling for å ungå dyre utgifter med ett eventuelt havari Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå