Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ule/pile lyd ved oppstart av kald motor(diesel)


dan83

Anbefalte innlegg

Hei, når bilen min har stått en stund(2 døgn+) uten at jeg har brukt den, så har det hendt ett par ganger at det kommer en sånn ule/pipe lyd fra motoren, som bare varer i ca 1 min omtrent. Ikke fryktelig høyt, men høyt nok til at det høres godt. Bruker bilen stort sett hverdag og da kommer ikke den lyden, som sagt bare skjedd når den har stått en stund.

Hva kan dette være? Noe reim av slags som kan være litt løs eller noe? Og eventuelt pris på å fikse noe slikt?

Er snakk om rav4 2013 modell. Den har ikke registerreim, men kjede, hvis det skulle være av relevant informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre hvis du er komfortabel med litt enkel skruing er å ta av hele multireima før du starter etter den har stått lenge. Er lyden borte da, men kommer tilbake etter du har montert den igjen så er du på godt spor. Da er det enten reima eller noe som blir drevet av reima.

Å starte bilen noen sekunder uten reima skal ikke være skadelig.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Det du kan gjøre hvis du er komfortabel med litt enkel skruing er å ta av hele multireima før du starter etter den har stått lenge. Er lyden borte da, men kommer tilbake etter du har montert den igjen så er du på godt spor. Da er det enten reima eller noe som blir drevet av reima.

Å starte bilen noen sekunder uten reima skal ikke være skadelig.

ok, forstått det slik at det ikke koster all verdens å skifte en slik reim? Hvor vanlig er det at de kan "ule" litt ved oppstart?

Bilen har ikke gått fryktelig langt, ca 110 000km

Og haster det å få byttet den eventuelt? 

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...