Gå til innhold

vurderer el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

sverreb skrev (2 timer siden):

Det vet jeg ikke. Den klart størte testen gjort i norge er NAFs som kjører over Dovre og Venabygdfjellet. Kritikken mot de er jo først og fremt at bilene ikke får noen kreditt for opnådde høydemeter. I.e. de bilene som klarer å rulle over kanten kan hente tilbake høyden og omsette den til mange mil mer rekkevidde sammenlignet med en bil som egentlig har nesten like mye rekkevidde men stoppet rett før en av toppene. Det gjør at den rekkeviddeforskjellen NAFs test oppgir i mange tilfeller er overdrevet.

Forskjellene blir større ja men det bekrefter realitetene i praksis. Er mer realistisk med litt røft terreng fremfor flatmark, med mindre du bor i danmark da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjetilkl skrev (2 timer siden):

Det trodde jeg også (innbiller meg at setevarmen min suger batteri) - Men så lærte jeg i vinter at et velkjent triks for å få bra vinterrekkevidde var å slå av varmeapparatet og sette setevarmen på fullt 😕

Strømtrekket fra setevarmen er så ubetydelig at det har ingenting å si på rekkevidden. Setter du derimot på varmeapparatet så kan du fort må trekke fra 2mil på en kald vinterdag.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Powertrainer said:

Forskjellene blir større ja men det bekrefter realitetene i praksis. Er mer realistisk med litt røft terreng fremfor flatmark, med mindre du bor i danmark da.

Nja, jeg vil ikke si det er veldig realistisk. Imgen planlegger med å gå tom så virkelige turer ender der de startet og dermed med en bil som har kjørt like mange høydemeter opp som ned. NAFs test kan bomme med mange titalls kilometer alt avhengig av hvor høyt oppe de stoppet sammenlignet med en reise i samme terreng med med start og stopp på samme høyde.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 timer siden):

Nja, jeg vil ikke si det er veldig realistisk. Imgen planlegger med å gå tom så virkelige turer ender der de startet og dermed med en bil som har kjørt like mange høydemeter opp som ned. NAFs test kan bomme med mange titalls kilometer alt avhengig av hvor høyt oppe de stoppet sammenlignet med en reise i samme terreng med med start og stopp på samme høyde.

Fordelen er en større sikkerhetsmargin på rekkevidden når "målgang" er på flere høydemeter enn man startet. Ikke nødvendigvis positivt for produsenten men fordelaktig for brukeren å vite.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 timer siden):

hvis jeg skal til annen by, så snakker vi 2 timer, omtrent 120 km. Da vil 300 km rekkevidde være kjekk å ha. 

Men hvis jeg skal reise til andre trakter, f.eks til Sverige, da snakker vi 6 timer, og omtrent 500 km. Det betyr en stopp. Vet ikke om det er mulighet å lade på strekka i Sverige, sikkert kjekt å undersøke på forhånd.

Vel, du kan sikkert hurtiglade i den byen, men ja, 300km er en grei rekkevidde.

Både Norge og Sverige er godt utbygd med hurtigladere, så det er ikke noe stress. Det finnes mange apper som holder kontroll på hvor de hurtigladerne befinner seg. Hvis ikke bilen vet det selv.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Et instrument for å sjekke tilstanden til 12V-batterier koster småpenger på f.eks. Ali eller eBay. Så jeg synes det er veldig rart at dette ikke allerede er innebygd i bilene. Det er bare snakk om en liten microkontroller og litt småkomponenter.

Er det ikke mer rart at dette ikke bare tas fra hovedbatteriet?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, kjetilkl said:

Mja, kunne vel vært løst med en skilletrafo til 12V .....

Krever en del elektronikk siden trafoer trenger AC. Samt at hvis drivbatteriet da går flatt så er man "proper fucked". Ingen måte å koble inn kontaktorene for lading.

De har nok gått for 12V batteri av en grunn. At det er det enkleste når veldig mye av utstyret går på 12V.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/14/2023 at 7:17 AM, Hanhijnn said:

Ja har skjedd meg EN gang. Det originale 12V-batteriet tok kvelden etter bare 11 år i min 2012 Nissan Leaf. For mye småkjøring. Akkurat som på bensin- og dieselbiler.

Sannsynligvis må det byttes i løpet av bilens levetid, så helt greit å gjøre det "forebyggende" på rundt 10 året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

benevnelser i bil med fossil drivsstoff kontra el-bil.

En fossilbil bruker vi benevnelsen hvor stor tank vi kan fylle. Hvor mye kan jeg lade en el-bil? 

En fossilbil fyller jeg bilen fulltank 70 liter omtrent 2 minutter, hvor lenge må man vente for å lade el-bilen til fulladet. En annen begrep jeg legger merke til og som jeg kanskje ikke har full ordforråd til, at det lades hurtiglading til 80%, og de siste 20 % går det saktere? hvorfor eventuelt? Så hvor lang tid tar det å lade en el-bil?

Når fyller fulltank på en 70 liters tank, så kan jeg kjøre 1400 km når jeg skal kjøre langt, og kommer "frem" på en tank. 

Hva med el-bilen?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

benevnelser i bil med fossil drivsstoff kontra el-bil.

En fossilbil bruker vi benevnelsen hvor stor tank vi kan fylle. Hvor mye kan jeg lade en el-bil? 

En fossilbil fyller jeg bilen fulltank 70 liter omtrent 2 minutter, hvor lenge må man vente for å lade el-bilen til fulladet. En annen begrep jeg legger merke til og som jeg kanskje ikke har full ordforråd til, at det lades hurtiglading til 80%, og de siste 20 % går det saktere? hvorfor eventuelt? Så hvor lang tid tar det å lade en el-bil?

Når fyller fulltank på en 70 liters tank, så kan jeg kjøre 1400 km når jeg skal kjøre langt, og kommer "frem" på en tank. 

Hva med el-bilen?

Jeg kan hente noen tall fra denne testen: Du får begge disse under 300.000 kroner – hvilken er best? - Norsk elbilforening

Der er en bil som heter Nissan LEAF Visia (39kWh)

Batterikapasitet (=Tankstørrelse) er oppgitt til 35 kWh netto og 40 kWh brutto.

35 kWh er altså hvor mye energi som du kan bruke fra fullt batteri til "tomt". De 5 kWh som er differansen på brutto og netto er buffer som du ikke får brukt. Disse bufferene er fordelt ved at en ikke får fylle batteriet helt fullt, og ikke tømme det helt tomt. 100% batteri fullt er altså 35kWh.

I testen der så ladet de LEAF fra en plass under 10% til 90% på 50 minutter og 45 sekunder. Så det er tiden det tok å lade.

Det oppgis ofte hurtiglading til 80% fordi hurtigladingen går ned i hastighet når batteriet begynner å bli fullt. Det går altså tregere etter 80% og ennå tregere over 90%. Av denne grunn er det lite praktisk å hurtiglade til mer enn 80-90%.

Forbruk. LEAF bilen i test har et oppgitt forbruk på 1.77 kWh/mil. 

Så om en bruker 100% av batteri på 35 kWh, så skulle rekkevidden bli: 35/1.77 = 19.77 mil.

Om en bruker 90% av batteri, 35*0.9= 31.5, så skulle rekkevidden bli: 31.5/1.77 = 17.80 mil.

Om en bruker 80% av batteri, 35*0.8= 28, så skulle rekkevidden bli: 28/1.77 = 15.81 mil.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har kjørt min Nissan Leaf i 11 år, 150 000 km ish tenker jeg. Særdeles billig bilhold, og bilen kommer til å falle fra hverandre før batteriet blir et problem.

Kjører til og fra jobb, og en del småturer. Svært besparende. 

Men, dette er ikke bilen for langkjøring, så man må vurdere behov, hvor langt skal man, hvor ofte kjører du langt, har du bare en eller flere biler? 

Jeg har en Tesla Model 3 og en Ford S-max i tillegg, til andre behov.

Men, om du kjører langt en gang i året, ca en uke, så kan det være det lønner seg å leie denne uka. Er jo tjenester på nett der du kan leie private biler, eks getaround.no. Tok en kjapp sjekk der og du får i Trondheim en Polestar til 4500 og en Tesla Model Y til 6200, eller en 7-seter S-max til 3200 for en uke.

Du sparer kjapt inn de pengene om du kjører en rimelig elbil med kort rekkevidde resten av året.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
stamkunde skrev (På 24.9.2023 den 8:51 AM):

benevnelser i bil med fossil drivsstoff kontra el-bil.

En fossilbil bruker vi benevnelsen hvor stor tank vi kan fylle. Hvor mye kan jeg lade en el-bil? 

En fossilbil fyller jeg bilen fulltank 70 liter omtrent 2 minutter, hvor lenge må man vente for å lade el-bilen til fulladet. En annen begrep jeg legger merke til og som jeg kanskje ikke har full ordforråd til, at det lades hurtiglading til 80%, og de siste 20 % går det saktere? hvorfor eventuelt? Så hvor lang tid tar det å lade en el-bil?

Når fyller fulltank på en 70 liters tank, så kan jeg kjøre 1400 km når jeg skal kjøre langt, og kommer "frem" på en tank. 

Hva med el-bilen?

Har nå nettopp kommet hjem etter 1600km høstferietur med familien i Model 3 gjennom Danmark og Sverige. Ladet stort sett på Teslas superchargere og en natt på hotellets saktelading. Velger man 250kW laderne så er hver ladestopp 20-30 minutter, legger man da en matpause til stoppen, som gjerne er naturlig å gjøre så venter man ikke på bilen. Ladet flere ganger over 90% pga stoppen med spising av rundstykker og et dobesøk tok lenger tid. 

Ladetid på hurtiglading varierer litt fra biltype til biltype, og temperaturen på batteriet. Tesla, og noen andre merker har forhåndsvarming av batteriet før hurtiglading slik at man får optimal hastighet uansett utetemperatur.

Hvis fokuset er på langturer så er Model 3 en drøm, og man kan nå få noen av de brukt for litt over 300 000. Hvis man sjelden drar på lange turer så er det mange biler som passer, vi har også hatt en Leaf 2012, fungerte supert til dagligkjøring og vi har også tatt den på langtur (330km) da den var nokså ny, men 10 år gammel så var gikk hurtiglading betydelig tregere. Den funket fint til den 11 år gammel ble kondemnert av en semi...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 24.9.2023 at 8:51 AM, stamkunde said:

En annen begrep jeg legger merke til og som jeg kanskje ikke har full ordforråd til, at det lades hurtiglading til 80%, og de siste 20 % går det saktere? hvorfor eventuelt?

Tenk deg at du skal fylle en sal med mennesker. Døren slipper inn mange og i starten er det flust med ledige plasser så alle får plass asap. Mot slutten så blir færre og færre plasser som er ledige og de som kommer sist må lete lenger og lenger etter ledig plass. En enkel forklaring på hvorfor lade effektiviteten faller etter som batteriet fylles opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å fylle et batteri er litt som å fylle en trykkbeholder. Etterhvert blir mot-trykket i beholderen større og da kreves det mer å fylle på resten.

Nå kunne man jo bare øke 'ladetrykket' noe voldsomt, men da kommer batterikjemien, temperatureffektene (og med dette levetiden til batteriet), kostnadene for ladeutstyret etc inn i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...