Agranni22 Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 (endret) Jeg vurderer kjøp av audi a5 2.0 170 Diesel Har hørt mye dårlig om 1.8 motoren og litt mindre dårlig om 2.0 motoren. Er det så dårlige motorer at jeg burde styre unna? Ser nå på en 2.0 170D 2011 Endret 10. september 2023 av Agranni22 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 Ingen dieselmotorer i de årsmodellene er problemfrie, men VAG sin 2.0 er vel en av de som generer litt færre skrekkhistorier. Ihvertfall i forhold til hvor mange av dem som går rundt om kring. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 EGR er en gjenganger. Samme med common rail injektorer og svinghjul. Sjekk ut honest john, der står det mye god info. Generelt bør du ikke kjøpe tysk eller vag dersom du ønsker en feilfri bil eller bil som er rimelig i drift. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 (endret) Uansett hvilken bil du kjøper så bør du ha en liten buffer i reserve om du er avhengig av å ha bilen på verksted. Minst 15 tusen. Endret 10. september 2023 av Opelduude Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. september 2023 Del Skrevet 10. september 2023 Både egr og svinghjul koster vel 20 tusen hver ca hvis man skal bruke et kommersielt verksted. 15 tusen er jo en bra sum, men det koster vel fort 5 tusen for at et verksted skal åpne porten for deg i disse dager. Så pengene ruller fort med 1500,-+mva per time. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 Sett av minst like mye penger til reparasjoner... Lenke til kommentar
Penny Skrevet 11. september 2023 Del Skrevet 11. september 2023 A5 er vakker, men det finnes helt klart biler som vil volde førstegangskjøperen mindre bry. Jeg er selv en som gledelig kjøper biler som er langt fra Lexus-pålitelige, men da er jeg innforstått med hva jeg kjøper og har den økonomiske bufferen til å tåle det. Å kjøpe eldre Audi uten å ha den nødvendige betalingsvilje og betalingsevne kan bli en vond opplevelse. Jeg er litt usikker på om du har tungen i rett munn når det gjelder motor her, siden du nevner en på 1.8 og deretter sier du vurderer en 2.0 diesel. A5 ble levert med bensinmotorer (TFSI) på 1.8 og 2.0 liter, og i 2011 var disse ikke helt gode. 2.0 diesel (TDI) er imidlertid ikke i slekt med disse og har ikke de samme feilene, men den kan godt ha andre feil. Merk også at den styggeste feilen på 1.8/2.0 TFSI på mange biler ble håndtert ved at hele motoren ble byttet med en nyere versjon av samme motor uten denne feilen. En 2011 A5 2.0 TFSI er betydelig mindre skremmende hvis den noen få år gammel måtte få ny motor på garanti, nyere motorer har rett og slett ikke samme feil. 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. september 2023 Del Skrevet 14. september 2023 Har en Audi A5 selv og gikk igjennom mange av de tankene du måtte ha nå. Fra årstallet du nevner var det mye plager med oljeforbruk spesielt på 1.8 bensinern såvidt jeg husker. Diesel er nok et mer sikkert valg å gå for. Det var vell også noe motorhavari på 1.8 bensin. Andre kjente feil er haifinnen på taket til GPS antennen. Denne er dyr å bytte da du må ut med bakseter og ned med taktrekket. Men finnes billige DIY løsninger for de som er flink å gjøre ting selv. Speilene på flere VAG har en svakhet i limingen slik at de kan falle av. Men dette fikser man meget enkelt selv med epoksy lim dersom speilglasset er helt. Har selv en 3.0 diesel som har vært rimelig problemfri når det kommer til motor og drivverk. Det har dog vært utbytting av slitasjedeler. Bremseklosser framme på 120k km. Hjullager fremme begge sider 170k km Øvre og nedre bærebru framme 170k km Dette må man kunne forvente å måtte bytte på alle biler. Når du ser på brukte biler fra 2010-2012 vil du finne mange biler som er herjet med. Du bør unngå å kjøpe noe som helst som er trimmet pga hardt bruksmønster. Selv unngår jeg til og med chippede biler, uansett hvor mye folk påstar at chippingen er for bedre forbruk. Disse Dieselbilene har i utgangspunktet lav forbruk pga sitt aerodynamiske utforming. Min 3.0 bruker jeg ca 0.6 på mila ved blandet kjøring og enda lavere på landeveiskjøring. Service utgifter er fra 3-7k avhengig av hvor nøye man anvisning fra Audi. Oljebytte er bare 3k. Har du automatkasse kan komplett service variere fra 8-15k avhengig av hvor mange punkter på servicen man tar. Service intervall er 15k km for motorolje og 60k km for girkasseolje. Alt i Alt er dette meget pene biler som er veldig behagelige å kjøre. Har man kjørt japansk merker man fort at Audi er milevis forran på komfort og kjøreegenskaper. Dette gjenspeiles også i bruktprisen. Anbefaler også å gå for 3.0 da de holder seg bedre i pris og at mange av de går veldig langt. Har ofte sett flere 3.0 motorer som har gått 300k km til salgs. Har selv kjørt mange langturer med mye bagasje. Er man flere enn 2 blir det ofte trangt i baksete. Men man kjøper ikke Audi A5 pga av plass i baksete. Det er dog stor bagasjeromsplass, men det er vanskelig å laste inn pga av dybden i bagasjerommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå