Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Inspirerende bøker/taler for oss som ikke har selvtillit?

Gjest 532ac...96e

Anbefalte innlegg

Gjest 532ac...96e

Jeg prøver å fikse selvtilliten min, som er så og si ødelagt. Den har vært dårlig siden barndommen, og har bare blitt verre med årene. 

Har null følelse av verdi og føler et sterkt hat ovenfor egen personlighet og utseendet. Hatet er så sterkt at det går utover alt i livet mitt, alt ifra relasjonsbygging til jobbmuligheter. Har lite til ingen tro på egne evner. Ja, har hørt "fake it until you make it", men det hjelper bare til å opprettholde en fasade som er lett å gjennomskue av de fleste. 

Jeg vet ikke om jeg klarer å bli gammel med slike følelser for meg selv. Psykolog har hjulpet fint lite, dessverre. Vi har funnet roten til den dårlige selvtilliten min, men ikke funnet noe som faktisk fungerer og jeg savner å høre noe "mind blowing" som gjør at det går opp et lys for meg. Jeg skyr sosiale medier som pesten, nettopp fordi det ruinerer selvbildet og selvtilliten min enda mer. Jeg har prøvd alt av overfladiske tips. Fikse håret, bruke sminke, bytte stil, men jeg føler meg stygg og jævlig i alt. I utgangpsunktet ønsker jeg mer fokus på personlighet og livsglede fremfor utseendet. Utseendet mitt har jeg gitt opp, jeg vil bare føle meg verdt noe og kunne ha en hverdag hvor jeg ikke konstant betviler meg selv. Det hadde vært veldig fint å oppleve det å være glad i seg selv og gjøre gode ting for seg selv fordi en bryr seg om seg selv. 

Det jeg er på jakt etter er noe eller noen som kan inspirere meg. Et eller annet. Jeg vet ikke hva, bøker, podcast, taler (Ted talks?). Noen som "snakker mitt språk" og som har klart seg. Det hjelper ikke å snakke med andre om dette, for jeg tror ikke på alle løgnene de serverer meg om at jeg er bra nok/pen nok/smart nok/flink nok. 

Anonymous poster hash: 532ac...96e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring så handler personlig utvikling mer om selvbevissthet og sosialpsykologi enn "pep talks" og inspirerende historier.

Meditasjon, filosofi og podcaster om sosialpsykologi er en god start. Jeg er personlig en stor tilhenger av Stoisismen og Alan Watts sin tolkning av Taoismen. Det hjelper deg virkelig med å gå ut av hodet ditt, se på deg selv fra utsiden og forstå dine egne tanker og følelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...