Gå til innhold

Kjøpe fritidsbolig i holding selskap eller avslutte selskap?

Gjest 44c7e...0fd

Anbefalte innlegg

Gjest 44c7e...0fd

Tenker på å utnytte muligheten til å kjøpe fritidsbolig i nærmere fremtid. Det legges utrolig mye ut om dagen og jeg håper på å utnytte muligheten for å få fatt på en rimelig fritidsbolig i dagens marked.

Egenkapital ønsker jeg å hente i fra ett holdingselskap jeg har med litt penger i.

Jeg ser to muligheter:

Avslutte holding å betale en stor del skatt før jeg får pengene på konto, men kan da kjøpe eiendommen privat.

Mulighet to:

Kjøpe fritidsboligen i holding selskapet evt starte ett eiendomsselskap om det er bedre. Leier da boligen til meg selv for å dekke lån og utgifter.

Den åpenbare fordelen med mulighet to er jo å slippe skatt og ha mer egenkapital.

Men er ulempene så mye større at jeg bør unngå mulighet to?

Setter pris på alle svar!

Anonymous poster hash: 44c7e...0fd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bør sjekke ut skattereglene på det der. Jeg er ikke noen ekspert på området, men jeg ville tro at du ville bli kraftig fordelsbeskattet om du betaler under markedsleie for fritidsboligen. Du vil vel fort også måtte betale skatt for omsettningen i holdsselskapet også.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Guest 44c7e...0fd said:

Mulighet to:

Kjøpe fritidsboligen i holding selskapet evt starte ett eiendomsselskap om det er bedre. Leier da boligen til meg selv for å dekke lån og utgifter.

Den åpenbare fordelen med mulighet to er jo å slippe skatt og ha mer egenkapital.

Men er ulempene så mye større at jeg bør unngå mulighet to?

Glem det. Her er det mange skattefeller. I tillegg er det på trappene ny skatt (google "monsterskatt"). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ad «monsterskatt».  Jaja her svarer Avgiftspartiet virkelig til navnet sitt 26% av anskaffelseskost for hytte/bolig (som antas leid ut), 104% for båt/taxibåt osv som beskatning av privat fordel ved å eie noe via selskap.  Riktignok utsatt pga mange protester om urimelige regler, men at Vedum i det hele tatt lanserte det…

Det var vel heller ikke i valgflesket til Ap ? 

Burde vært angrefrist på stemmesedler !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...