:utakt Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) Jeg er i tenkeboksen. Leiligheten vår er ca. 65 kvadrat, 3 rom. Det er lenge siden det var pusset opp her, og jeg legger stadig merke til noe nytt som er slitt, blitt stygt, fått hakk og merker. Gulv, vegger, lister. Det nærmer seg egentlig tid for å pusse opp alt. Vi kan vurdere å la badet stå for nå, og ta det litt senere. Utfordringen min er at jeg kan ingenting om oppussing. Skal det gjøres noe her må jeg sette det bort, hvertfall hvis det skal bli pent gjort. Finnes det firmaer som tar på seg å pusse opp en hel leilighet som et samlet prosjekt? Hvor mye må man regne med å betale for noe sånt? Jada, hvor langt er et tau og sånn, men å sette 65 kvadratmeter i normalt pen standard. Ikke noe "wow". 500k? Vi bor her. Vi har ikke noe annet sted å være, og vi har ikke noe sted å gjøre av store møbler som sofa, seng og skap. Hvordan løser man det i praksis? Jeg er helt i villrede og trenger litt hjelp til å tenke på hvilke muligheter som finnes. Endret 8. september 2023 av :utakt Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Det er ikke problem å leie fagfolk til å pusse opp for deg. Du kan legge ut jobben på MittAnbud f.eks. Men det er mye å spare på å gjøre det selv. Som jeg pleier å si, så får du det til om idiotene på Luksusfellen får det til. Ta rom for rom og begynn med de minst kritiske rommene først. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Om du har fritid hvorfor ikke ta slikt selv? Da lærer du hvordan det gjøres også til neste gang. Men du trenger ikke gjøre alt selv. Ta det enkle og sett bort det vanskelige. Ja noen greier å gjøre alt selv. Men jeg er ikke en slik person selv, mest sannsynlig for at jeg ikke lærte slik da jeg var ungdom. Mye gjøres med et nytt strøk maling, og om gulvet er parkett kan en kanskje pusse det ned og lakke på nytt. Dette har jeg tenkt på selv men er garantert en jobb jeg setter vekk Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 For å sette i perspektiv så fikk jeg pris på å pusse opp et rom som tidligere var vaskerom i 2.etg (ikke betong gulv) med bytte av vindu, tak og gulv. Dette kom på 70.000kr. Dette rommet var ca 10 kvadrat. Om du fjerner vinduet, så kan du nok trekke fra 10k, men fortsatt dyrt. Endte opp med å gjøre jobben selv. Totalen kom på 50k inkludert alt materiell, seng, pc benk og garderobeskap. + jeg fikk mye mye lærdom. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Du vil nok bli veldig lei av å leve på en byggeplass i 6-12 måneder, tar fort så mye tid hvis du skal fikse alt. Man må velge, enten fikse ting selv og ta det litt etter litt, eller sette bort hele jobben, flytte ut et par måneder og flytte inn på nytt etterpå. Blir som en ny start for deg. Ting du kan gjøre selv riving kjøre bort materialer hente nye materialer male montere kjøkken eller skap på bad, garderober, møbler etc henge tapet Ting du bør sette bort eller få hjelp til forandre eller oppgradere strøm og datapunkt forandre på vann eller avløp ny membran og flis på bad tegne kjøkken eller bad nytt, mange smarte løsninger som finnes tegne ny planløsning hvis du skal rive alt i leiligheten, forskjellen på dårlig og god planløsning er enorm, handler mye om smart bruk av areal. 40 m2 som er godt utnyttet kan føles mer praktisk og stort enn 60 m2 dårlig utnyttet Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Dere må finne ut hvordan dere vil ha det, og så be om anbud på jobben. Dere må spesifisere at dere kanskje med unntak av noen få netter på hotell eller hos venner må bo der hele tiden. Det er viktig at dere velger et firma med gode referanser, og som tar på seg prosjektledelsen for alt som skal gjøres. Jeg tipper prisene nå er litt hyggeligere enn for bare to år siden, for det er i ferd med å bli stopp i mange nybygg og oppussinger grunnen strammere økonomi. Husk å få med en avtale om hvordan jobben skal betales, og få med at noe av summen holdes igjen slik at eventuelle feil i etterkant får litt kraft bak seg. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 Hvis du kjører safe med ferdigmalte mdf plater og ferdigmalte lister samt laminatgulv så greier du dette selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå