DenKonkursen Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Hei sann! Beklager litt lengre tråd, på bunnen har jeg laget en kort oppsummering og der er spørsmålene mine. - For en stund tilbake drev jeg og en kompis et selskap med en grei omsetning. Vi drev nettbutikk, solgte varer, osv. Vi hadde da fått kjennskap til en lokal leverandør hvor vi begynte å handle med de for en del penger. Vi hadde et greit forhold under hele perioden og fikk kreditt nesten uten spørsmål. Vi var nyetablerte og unge og hadde ikke egentlig noe kredittscore eller lignende, men han som drev det firmaet kjente noen i slekten min. Jeg vet ikke hvorfor vi fikk så mye i kreditt, men de var veldig greie (på ett punkt hadde vi over 1MNOK i kreditt hos de for varer). Spol frem ett år frem i tid og vi ble svindlet ganske hardt av et milliardselskap i norge på nesten 4 millioner kroner. Enden på visa var at vi måtte slå selskapet konkurs da det ikke var mulig å drive videre lovlig eller forsvarlig. Ingen av kundene våre tapte penger, men vi hadde en del leverandørgjeld, blant annet med denne lokale leverandøren. Disse skyldte vi da opprinnelig 400K, men det ble fordeling av de pengene som var igjen i konkursboet, så det totale beløpet var 300k til slutt. Dagen vi slo selskapet konkurs ringte han til meg og håpte at vi ville gjøre opp for dette, han anså det som at han ga oss lån privat (- men, alle fakturaene til oss var til firmaet). Jeg ga han anbefalingen om å kreve igjen MVA for de utestående fakturaene, noe som skulle redusert kravet til 225k (slik jeg oppfatter det). Jeg var veldig uvel i en lang periode etter konkursen, og gjorde sannsynligvis noen dumme, spontane valg. Som: - Han ringte han meg og snakket om at de var veldig greie hele tiden og ga oss kreditt, og satset på at vi ville gjøre opp for det. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg sa, men jeg nevnte sannsynligvis at vi skulle prøve å gjøre opp for det men at vi ville trenge delbetaling, og at vi jobbet med å få opp et annet firma, og når det tjente penger kunne vi sikkert betale tilbake det vi skylder nå. Deretter fakturerte han et annet selskap jeg eier for 20k+mva og skrev bare noe helt generisk i fakturaen. Vi betalte denne. - Etter en stund, sendte han meg flere SMSer og spurte om penger. Jeg skrev på et punkt nylig etter konkursen: "Vi anser alt vi skylder som om noe vi skylder privat, så det blir selvsagt betalt, det håper jeg er ingen tvil om". Sett i etterkant var dette nok meget dumt, men jeg er ikke sikker på om dette utgjør et faktisk krav mot meg og kompisen min privat? Jeg spesifiserte videre at vi kom til å betale når vi fikk opp et annet selskap som tjente mye penger, men det var uvisst hvor mye tid det ville ta, og sa også dette når han ringte meg de neste gangene. - Han har de siste månedene nå sagt at han er lei av å bli skyldt penger og sa han kom til å fakturere hele summen på meg privat om vi ikke begynte å betale mer. Jeg ble da oppriktig irritert og sa at planen var som opprinnelig å betale når vi hadde mye penger gjennom et annet selskap. Det har vi ikke ennå men har jobbet hardt for å sette opp og komme i gang. I tillegg sa jeg at at det var selskapet som er konkurs som skyldte han penger. Og at jeg har lovd han privat at vi skal gjøre opp for oss når vi har penger, ikke automatisk er et gyldig krav mot oss privat, bare et løfte om å gjøre opp for oss når vi har mulighet. - Han fortsatte med å si at med bakgrunn i min SMS så skylder vi han faktisk penger privat, og at om vi ikke begynner å betale mer til han nå, vil han fakturere meg privat for hele resterende sum av det utestående (200k+). Da sa jeg at planen er som den opprinnelig var, å betale når vi har et annet selskap oppe og kjøre. Men, at om han truer med- eller fakturerer meg privat for denne, så er ikke det lov, men at jeg da ikke kommer til å fortsette med løftet mitt om å betale når vi har et annet selskap. -- TL;DR; Fikk mye kreditt gjennom en lokal leverandør. Vi ble svindlet og gikk konkurs, skyldte de 300k til slutt. Jeg sa vi kunne avtale å betale gjelden når vi hadde penger senere gjennom et annet selskap. Vedkommende truer nå med å fakturere meg privat for hele summen med grunnlag i dette løftet jeg ga til han privat. Spørsmålene mine er: 1) Kan han bruke min SMS som grunnlag for å fakturere meg 200k+ privat 2) Hva burde jeg gjøre videre mtp denne fyren nå? Ignorere? At jeg var en idiot, det er det ingen tvil om. Jeg ønsket bare å forsikre han om at vi hadde intensjoner om å betale tilbake når vi hadde penger selv siden de var meget hyggelige under hele forholdet vårt. Nå har han tatt dette og gjort det om til trusler mot meg. Per dags dato har jeg også veldig lite penger, så å betale 200' blir veldig mye for meg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 1) Ja. 2) Satse på foreldelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå