Gjest 815e5...cec Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Hei! Jeg ønsker litt råd og bistand ift min lillesøster som jeg mistenker ikke har det så bra og jeg vet ikke hva jeg bør gjøre. Får å begynne så starter min bekymring med at hun sakte men sikkert har trukket seg mer og mer tilbake fra livet jo eldre hun blir. Når vi var tenåringer så levde hun som meg og var utadvendt og gjorde det ok på skolen. Men gravis mens hun har blitt eldre har hun gjort det stadig dårligere og dårligere i livet og jeg blir mer og mer bekymret. Nå er hun i midten av tjueårene, bor fortsatt hos far og gjør i praksis ingenting. Hun har aldri hatt en jobb og bruker mesteparten av dagen på å sove. Hun har ingen diagnoser som jeg vet om, men hun lever ikke bra og er sjeldent i godt humør. Nå begynner pappa å bli mer og mer sliten av at hun ikke gjør noe og at han må hjelpe henne med alt, og jeg ender opp med å hjelpe til iblant. Jeg har forsøkt å gi henne tips og råd til å søke på jobber og melde seg på kurs hos nav, men hun følger aldri opp mine råd. Nå ønsker pappa å kontakte advokat og få henne uføretrygdet slik at hun kan få stønad og hjelpe til med å betale ned på huset hans. Jeg sitter jo da her som en slags tredjepart og vet ikke hvor mye jeg skal blande meg inn. Jeg vil at min søster skal gjøre det bra i livet og være lykkelig, men vet ikke om det er så lurt for meg å bry meg så mye om hennes liv. Hva burde jeg gjøre, burde jeg fortsette å prøve å overtale henne til å søke jobb og hjelpe far. Eller burde jeg la livet gå sin gang og ikke blande meg inn? Anonymous poster hash: 815e5...cec Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) Kanskje deres far skal kaste henne ut, og på den måten tvinge henne til å ta litt ansvar for eget liv? Endret 8. september 2023 av ProphetSe7en 1 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) Gjest 815e5...cec skrev (43 minutter siden): Nå ønsker pappa å kontakte advokat og få henne uføretrygdet slik at hun kan få stønad og hjelpe til med å betale ned på huset hans. På hvilket grunnlag? Det er litt av en prosess å bli uføretrygdet, hva skal en advokat bidra med her? Hun må igjennom NAV karusellen, men hvis hun har problemer med psyken så må dere starte der og forsøke å få henne til å søke hjelp først. Så han har ikke noe problemer med at hun bor der så lenge hun betaler for seg? Det høres ut som han gjør henne en bjørnetjeneste, ingen ønsker å bo hjemme med far resten av livet, hun må søke hjelp hvis det er helsemessige årsaker til dette. Endret 8. september 2023 av Uderzo Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Siden du lufter din bekymring på helseforumet, er det nærliggende å tro at du mistenker en helsesvikt hos din søster, selv om du ikke kjenner til diagnoser. Også fordi far snakker uføretrygd, som jo også gir et hint om at far mistenker helsesvikt forran latskap. Det er fastlegen som er første stasjon her. Men din søster må selvfølgelig selv ha et ønske om hjelp. Hvis hun ikke ønsker dette, er det likeval en god ide å dele deres bekymring med fastlegen, så får det bli hens oppgave å vurdere veien videre. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Det er fastlegen som hun må gå til for å finne ut om det er noe helsemessig, også om det er psykisk. Jeg forstår det slik at hun har gått arbeidsledig. Har må da ha kontakt med NAV. De har forskjellige mulige tiltak. Jeg synes du skal ha kontakt med henne, se om du forstår hva som er problemet. Det er viktig at hun er i aktivitet både trening og at hun gjør ting ellers. Hun har kanskje dårlig råd noe som er tyngende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå