Gå til innhold

Hacket mobil

Enn80

Anbefalte innlegg

Gravitass skrev (4 timer siden):

Nei, men man kan gjøre diverse tiltak for å være ekstra sikker. Om man gjør det på rette måten så kan det bli veldig bra! Mobil er mye sikrere enn PC. 

Jeg ser at du er vant til android fra før. Da har du mange muligheter. Om du vil ha mye mer kontroll på mobilen din enn det som er vanlig, så kan jeg anbefale å kjøpe en Google Pixel telefon og deretter installere GrapheneOS (GrapheneOS fungerer bare på Pixel-telefoner). Nå vet jeg ikkje om du er teknisk anlagt, men dette er veldig enkelt å gjøre, det eneste du trenger er en USB-kabel, en PC, og guiden for å installere. Det er superenkelt og er gjort på en halvtime. 

Sikkert mange som kommer til å stusse på dette, men GrapheneOS er det sikreste android opreativsystemet (ja det er et OS, ikke en ROM. Her er det ingen Root involvert). 

Hvorfor anbefaler jeg GrapheneOS?

- Det er veldig sikkert. Du får de nyeste sikkerhetsoppdateringene hver måned, og alle android versjoner i minimum 5 år. 

- Utviklerne har et ekstremt fokus på sikkerhet, så de har utviklet mange teknologier for å beskytte brukeren. 

- Du har full kontroll på alt som skjer på telefonen. Du kan deaktivere tilganger som ikke er mulig på andre telefoner. Å skru av GPS betyr faktisk at GPS er avskrudd, i motsetning til andre telefoner. Det samme gjelder mikrofon, kamera og andre sensorer. 

- Du kan velge å bruke telefonen uten Google, men man kan bruke Google og laste ned apper som en hvilken som helst annen android telefon. Jeg har gjort det, og har aldri hatt noen problemer, inkludert BankID, mobilbank, Vipps. 

- Du kan velge akkurat hvilken tilgang apper skal ha til dine data (Storage Scopes). Og det samme med kontakter (Contact Scopes).

Det er en million andre ting jeg kunne nevt, og jeg har sikkert mistet alle som er i denne tråden allerede 😅

Men hovedpoenget er: Om du vil ha full kontroll over din egen telefon og ha sikkerhet i høysetet, så finnes det ingen andre alternativer enn GrapheneOS. 

https://grapheneos.org/

Skal du være ekspert og anbefale slikt til folk som ikke aner hva dette er og innebærer så bør du også informere om baksiden og utfordringene knyttet til å gjøre dette.

Eksempelvis er det på ingen måte like intuitivt og strømlinjeformet som OOBE på standard OS. En vanlig bruker vil kjapt merke ut at man må finne ut hvordan man får apper til å fungere, hvordan man får notifications til å fungere, det faktum at Pay ikke fungerer osv. Hva er det du må gi avkall på i brukeropplevelse og funksjonalitet.

Ja, det meste er mulig, men hvis du ikke forteller hele historien blir det bare useriøst. Og det du beskriver som enkelt og rett fram, det er fort bare enkelt og rett fram for deg. Kanskje se ant målgruppen.

I tillegg kan det legges til at Community og desverre utviklerne selv, tidvis fremstår som "hostile", og sliter med å kommunisere med brukerbasen på en folkelig måte med mindre det er snakk om lovord. Det var i alle fall tilfellet tidligere om de ikke har fått flere nye til å håndtere Community.

For all del, jeg disser ikke prosjektet, mange gode funksjoner og poenger, men målgruppe. Som du skrev, du har sikkert mistet alle i denne tråden allerede. Jeg tror ikke nødvendigvis det er riktig, men jeg er ganske sikker på at du har mistet mange, og i alle fall TS. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...