Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bruktbil - privat/forhandler, lån etc?


Bambilynn

Anbefalte innlegg

Hei,

familie på fire må ha bil, men har lite avsatt til bil. Rundt 30-40k, så må nok ha lån uansett. Vi kan ikke ta opp mer enn 100 i lån.

Har bare kjøpt bil en gang tidligere, og bilen røk etter tre år da den ikke lenger var verdt å fikse. Er litt bekymret for å gå på samme smellen igjen.

Så, når en skal kjøpe bruktbil - best å kjøpe hos forhandler eller privat? Hvilke biler bør man unngå (type, km stand, o.l)? Er det noen andre lure ting å tenke på?

Bilen kommer til å bli brukt mest til kjøring til og fra jobb/barnehage, samt handling, men blir noen langturer innimellom. Må da kunne ha plass til bilstol og lang pappa, samt barnevogn.

Vi har ikke mulighet til å ha elbil.

Endret av Bambilynn
Glemte info
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Kjøp Toyota. For 140 tusen så hadde jeg vurdert en Auris stv hybrid. Toyota har de mest fornøyde kundene, ikke uten grunn. De har også den beste bruktbilgarantien på markedet såvidt jeg vet. Toyota relax som muliggjør garanti til bilen er 10 år gammel opptil 200 000 km. Ta uansett en NAF test av bilen før du kjøper. Liten betydning om du handler fra forhandler eller privat, får gjerne bedre pris privat. Bare pass på at bilen har aktiv relax garanti. Er overførbar til ny eier.

Bør være mulig å kjøpe en 2016 modell med dine forutsetninger, som kan gi deg litt ekstra trygghet med Toyota relax garanti frem til 2026.

Her har du til og med en 2017 modell innenfor budsjettet ditt; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=316682451

Toyota Auris hybrid tredje beste (av 218 modeller) i denne rangeringen når det kommer til driftsikkerhet; https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-bruktbilene-du-kan-stole-pa/120426

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Forhandler er ofte tryggest, men de prakker på lån og andre kostnader som fort kan kjøre bruktbilkjøpet dyrere. Det beste er å ordne lån på egenhånd i forveien. Forhandler vil ofte si at det tar lenger tid, det blir mere papirer etc. Men da sier du bare at du har masse tid og er flink med papirer etc. 

 

Ellers støtter jeg NAF test i den prisområdet. Ofte kan det være mange skjulte feil selv selger ikke vet om. En EU kontroll er ikke godt nok da det ikke settes av nok tid til å avdekke alle feil. 

De fleste moderne biler går 200k km, Men alle må bytte slitasjedeler. Veldig ofte kommer bremser på rundt 100k km og hjulager foringer etc etter va 120k- 180k km. Dette er vanlig å bytte på de fleste biler. Det er nok generelt tryggere med japansk og da spesifikt Toyota som er kjent for lite feil. 

 

Et tips kan være å forsikre med if, de har vell motor og drivverk til 200k km eller 10 år. 

Lenke til kommentar
morgan_kane skrev (8 timer siden):

Det er nok generelt tryggere med japansk og da spesifikt Toyota som er kjent for lite feil. 

Ja kanskje. En kompis hadde sin 10 år gamle trygge Toyota på EU-kontroll nettopp. Ingen tekniske feil på bilen, men undersiden var som "kjeks". Helt opprustet. Kunne plukke vekk karosseriet med fingrene. Det smuldret opp der man tok i det. Veldig skremmende. Hadde han kommet i en kollisjon med den bilen, så hadde utfallet ikke blitt bra. Den ble kondemnert.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Ja kanskje. En kompis hadde sin 10 år gamle trygge Toyota på EU-kontroll nettopp. Ingen tekniske feil på bilen, men undersiden var som "kjeks". Helt opprustet. Kunne plukke vekk karosseriet med fingrene. Det smuldret opp der man tok i det. Veldig skremmende. Hadde han kommet i en kollisjon med den bilen, så hadde utfallet ikke blitt bra. Den ble kondemnert.

Det var rart det ikke ble plukket opp på tidligere EU kontroll. Rust kommer ikke over natten.

Men alle biler ruster, og det er ikke bare toyota. Det er viktig med vintervask der det saltes mye. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at det å kjøpe bruktbil hos de store merkeforhandlerebene er det tryggeste. De har ting på stell og ordner opp hvis det skulle vise seg å være noe feil med bilen. 

De små semiseriøse brukbilsjappene er ofte helt håpøse å forholde seg til i etterkant av et kjøp. Da kan man like greit kjøpe privat og fraskrive seg all reklamasjonsrett og få lavere pris.

Lenke til kommentar

Det tryggeste er å kjøpe mest mulig lokalt. Skjer det noe så er det kjedelig å måtte kjøre 3 timer for og få klaget. 

I den prisklassen, så er det det dessverre mange tikkende bomber. Du kjøper en bruktbil uten garanti hvor mange av delene ofte er over middels slitt, så etter 100-150 tusen km så kan du fort ende opp med påkost på 20-30 tusen i form av bremser, støtdempere og øvrig hjuloppheng. Det er også ofte tid for regreimskift på biler som har det og det koster gjerne 10-12 tusen med dagens priser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...