Gå til innhold

Digitalt bakkenett for TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det snakkes så mye om et digitalt bakkenet for TV for tiden. Når er den gamle TV-antenna utdatert? Og videospilleren med kun coax-inngang? Og TV-kort med coax-inngang (for antenne eller kabel-TV) ?

Du må nok fremdeles ha TV-antenne. Eneste forskjellen er at det blir lagt ett digitalt bakkenett mellom senderne, og du vil få en tuner under tv'n din, og enten sylskarpt eller intet bilde.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønnt så er litt av cluet med "bakkenett" at det skal ligge i bakken helt frem til hver husstand.

Jeg har også skjønnt at man ikke vil få nytte av det "sylskarpe" bildet om man bare har en vanlig gammel TV siden det er mange ting i de gamle TV'ene som ikke er bra nok for å lage et skikkelig skarpt bilde. (bla tunder-delen, punktavstanden, og nøyaktigheten til elektronstrålen) Signalet kan sikekrt konverteres ned til det gamle coax-signalet via en box, men det er vel et annet interface de primært tenker for overgang mellom mottager-box og TV?

PS. Et lite bi-spørsmål: Er det HDTV (1280x1024 ?) de mener med "sylskarpt bilde" ?

Lenke til kommentar

Spør du meg skulle den norske stat bare lagt inn et FETT sett med kabler inn i alle norske hjem til kommunikasjonsbruk de neste 100årene (ihvertfall lagt rør så det er lett å skifte) Få slutt på det forpulte selskapet telenor og ALT som heter utleie av kabler og kommunikasjonsoverføringsmateriell. Er så lei av det evige tullet.

:yes:

Endret av Insomniac
Lenke til kommentar

Det digitale bakkenettet innebærer signaler som sendes fra de senderene vi i dag får signal fra. Det blir sendt i UHF. Man må fortsatt ha antenne som vanlig, og en digital tuner. Ut fra denne digitale tuneren er det selvfølgelig SCART. Men jeg ville bli overrasket, og det ville bli månelyst hvis det ikke er en UHF modulator(?) innebygget. På den måten kan man bruke akkurat det samme utstyret man bruker i dag for å se på TV, pluss tuneren da.

Bildet skal vel bli like bra eller bedre en det man har nå.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit at Telenor ble privatisert, men synes ikke noe særlig om at de fikk med all infrastrukturen (kabler og sentraler over alt landet rundt) på kjøpet uten konkurranse, anbud eller leie-avtaler fra staten.

Men: bruk stemmeretten neste gang folkens og stem frem de med gode løsninger på slike ting (og andre ting dere mener å ha peiling på)

Lenke til kommentar
PS. Et lite bi-spørsmål: Er det HDTV (1280x1024 ?) de mener med "sylskarpt bilde" ?

Hadde det enda vært så vel. Men de mener vel bare at man blir kvitt eventuelle problemer med snø og reflekser. TV standarden blir fortsatt den samme gamle (snart 60 - 70 år gammel?). 16:9 er eneste lille forbedringen vi får på lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...