Gå til innhold

Arv / lånte penger

Gjest 6e46d...d3f

Anbefalte innlegg

Gjest 6e46d...d3f

Er det noen glupe hoder her som kan svare på på følgende problemstilling.
Jeg har en datter og en sønn. Datteren har lånt ca 1 mill. gjennom de siste 7 årene. Litt nå og litt da.
kr. 400' i 2016
kr. 300' i 2020
kr. 250' i 2021
Lånet har vært gitt fra min boligkreditt konto, og datteren har stått for rentene. Lånet blir nok ikke nedbetalt i min levetid, slik at sønn må kompenseres ved arveoppgjør. Hva vil sønnen min ville kreve av boet før resterende skal deles. Jeg tenker da på bl.a. nåverdiproblematikk, og det at datteren min har betalt til enhver tid renter på utestående gjennom årene. Hpåer på et godt og begruunet svar.

Anonymous poster hash: 6e46d...d3f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hovedregel ved forskudd på arv virker å være at man ikke tar hensyn til inflasjon. 

Sånn jeg har forstått det så har du ikke gitt forskudd på arv til din datter men lån. Jeg går utifra at beløpet og rentene rapporters i deres begges selvangivelse.

Boet kan da kreve at datter tilbakebetaler lån (lånet trekkes fra i hennes oppgjør.)

F.eks når du dør så har du 4 000 000 i kontanter + at din datter skylder 1 000 000 tilsammen så har du 5 000 000, hvert barn skal ha 50% av 5 000 000 altså 2 500 000 hver.  din sønn får 2 500 000 utbetalt i kontanter, din datter får 1 500 000 i kontanter + sletting av lån på 1 000 000. 

Det er ingen regel som sier at din sønn må må kompenseres ved arveoppgjør, hvis du vil at det lånet som er gitt skal anses som gave så uttaler du bare det. Hvis du ønsker en spesiell løsning ved arv er det viktig at du tydelig tilkjennegir hva disse pengene din datter har fått skal anses som. og det å ikke uttale noe kan lage stor konflikt. 

Hvis du skal gjøre lånet til forskudd på arv eller gave så er det veldig viktig at du er tydelig på hva du gjør, hvis du ikke er tydelig så vil det anses som gave som ikke skal avkortes i arv. 

Endret av HW1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...