Gå til innhold

Vente 1 måned med siste restskatten


Gjest 2e11a...a29

Anbefalte innlegg

Gjest 2e11a...a29

Hei,
 

Jeg klarer ikke å finne en løsning som garanterer at jeg får betalt siste del av restskatten før neste måned.

Standard restskatt fra 2022, delt i to avdrag, første del betalt i august og andre del med forfall nå i september.

Desverre også noen andre store regninger denne måneden, mest fryktet er utbedringer etter eu-kontroll på bilen. Må også godkjennes denne måneden. Har ikke time før senere, men trenger bilen til næring. Har heller ikke råd til å betale dagsavgift på prøveskilt, så EU-kontroll tror jeg iallefall ikke jeg kan snike meg unna.

Da gjenstår det å vente en måned med restskatten, evt. betale halvparten / det jeg har råd til, men beholde en liten buffer, og så betale resten 30 dager senere, i oktober.

Hvor raske er de til å reagere? Blir det mer pes enn ekstra renter?

Trenger ikke tips om å låne av venner / familie, kredittkort / forbrukslån, forskudd på lønn, eller andre måter å skaffe pengene på.

 

Anonymous poster hash: 2e11a...a29

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en tredve ar siden, ringte jeg kemneren og sa at jeg hadde problemer og om de kunne utsette betalingen, to maaneder, da ville det ordne seg. Da fikk jeg skryt for at jeg ringte, det sparte baade meg og de for problemer. Saa det gikk fint.

For en 15 aar siden, hadde jeg det samme problemet. Da fikk jeg beskjed om at hvis det ikke ble betalt, saa ville de gaa inn paa kontoen min og trekke beloepet og ta et gebyr, paa 1800 kr, for aa gjoere det.

Det er jo en stund siden, vet ikke hvordan,de moeter deg naa.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Gjest 2e11a...a29

Det står veldig tydelig at man må ha en svært god grunn for å få utsatt - typ alvorlig sykdom osv. Det har jeg ikke. Har bare vært dust med penger.

Anonymous poster hash: 2e11a...a29

Lenke til kommentar

Det er tre normale konsekvenser av å betale for sent, 1. renter, 2. gebyr for utleggsforretning (1 504 kr) . 3. faktisk utleggsforretning hvor de låser beløp på konto/tar penger fra konto. 

de beregner ca 10% forsinkelsesrenter (søk aktuell sats)  per år, så å utsette med 35 dager gir ca 1% mer å betale. Rentene bergenes fra første dag det mangler betaling, men de vil automatisk avskrive beløp under 50 kr, og beløp over 50 kr hender det at de husker på, men det er ofte de lar være å gjøre noe med småbeløp fram til du f.eks skal få tilbake noe, hvor de motregner, (de sletter nok også en del rentekrav som er over 50 kr, men jeg har ikke noen ide om hvordan dette fungerer) 

Skatteetaten sender alltid (etter min erfaring) ut varsel om tvangsinndrivelse med 14 dagers betalingsfrist for å unngå gebyr for utleggsforretning, Det er varrierende hvor lang tid det tar før de sender dette varselet men jeg kan aldri huske å ha sett dette før 7 dager etter opprinnelig forfall, jeg vil gjette på at vanlid tid er ca 14 dager etter forfall før du får varsel om tvangsinndrivelse. 

Hvis du betaler innen 14 dager fra du får varsel om tvangsinndrivelse så slipper du gebyr for utleggsforretning.

I praksis kan man så å si alltid betale 21 dager etter opprinnelig forfall uten å få andre konsekvenser enn renter.

Hvis du også sitter over fristen for varsel om tvangsinndrivelse så vil skatteetaten sende ett nytt varsel med gebyr på 1504 kr, (i tilegg til renter) og at de da har satt en dato for utleggsforretning, (datoen hvor de beslaglegger konto), denne datoen er som regel 14-21 dager fram fra dette varselet. 

Skatteetaten er etter min erfaring mer hissige på store beløp enn små beløp. 

Edit: merk dette er erfaring som for stor del gjelder andre krav fra skatteetaten som mva eller arbeidsgiveravgift, jeg tror ikke det er noen stor forskjell i behandlingen av inndrivelse av disse og restskatt. 

Endret av HW1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette kommer nok helt an hvem du møter i telefonen når du ringer. Men ring, vær ydmyk og beklagende, og klarer du å betale inn noe på fristen, så sier og gjør du det.

De har ingen mulighet til å inngå noe avtale om utsettelse eller oppdeling med deg, men det er en saksbehandler som evt setter i gang prosessen videre manuelt, og det er der du kan ha en mulighet.

Men da må du ringe dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...