Gå til innhold

2029 kan det bli innført en veibruksavgift på elbiler


Trestein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (31 minutter siden):
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hva skjer om bilistene forsvinner?

Ingen har sagt bilistene "forsvinner". Bare at de skal betale ørlite mer. Derav er hele scenarioet du skisserer så klart bare fri fantasi. Snakk om å krisemaksimere.

Men jeg legger sykkeldiskusjonen død her. Det er en elbil-tråd. Vet ikke hvorfor dere synes det er så relevant.

Mange yrkesgrupper er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp, og du vil likevel at prisene skal gå opp.

Da sier det seg selv at det etterhvert stopper opp. Er ikke bare å skru opp prisen, for folk må balansere inntektene sine med utgiftene, og akkurat nå går det feil vei på så mange fronter at storbyene etterhvert vil slite med å få arbeidstakere til viktige, men dårlig betalte arbeidere.

De jobber gjerne til tider da kollektivtransport er alt for dårlig eller knapt eksisterende. For at de bedre betalte skal få gode arbeidsforhold. Alt fra renholdere til helsefagarbeidere, renovasjon og veivedlikehold.

Allerede viser det seg at det er blitt vanskeligere for byene å få arbeidere i visse yrker pga at kostnadene er for høye, så da kan man fort tenke seg til hva som skjer når det blir enda dyrere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

Bommene har latterlig lav virkningsgrad

Jeg har flere ganger kommet med et annet forslag: Sett av en gitt sum, feks 1000 milliarder. Bruk dette til å finansiere vei, krev inflasjon + 2% tilbakebetaling. Staten spytter i tillegg inn en gitt sum hvert år. Da hadde det faktisk vært helt greit å betalt bompenger, i stedet for at en har en masse politikere som beriker seg rundtom det ganske land. Det samme kan gjøres for kollektiv, jernbane med mer.

Lenke til kommentar

 

RJohannesen skrev (6 timer siden):

Det er ca like stor andel av strømprisen som er avgifter som av dieselprisen. Sånn sett betaler elbiler like mye avgifter som dieselbiler. Forskjellen er stort sett at elbiler bruker mindre energi pr km, og dermed mindre avgifter pr km. Om det hjelper kan vi kalle elavgiften for veiavgift, eller avgiftene på drivstoff energiavgift.

LOL. Hvordan mindre blir mer med litt avansert mentalgymnastikk. Verken din eller min lommebok inneholder prosenter. Det som teller er hva man betaler i kroner og øre for å kjøre X km på vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Mange yrkesgrupper er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå opp, og du vil likevel at prisene skal gå opp.

Da sier det seg selv at det etterhvert stopper opp. Er ikke bare å skru opp prisen, for folk må balansere inntektene sine med utgiftene, og akkurat nå går det feil vei på så mange fronter at storbyene etterhvert vil slite med å få arbeidstakere til viktige, men dårlig betalte arbeidere.

De jobber gjerne til tider da kollektivtransport er alt for dårlig eller knapt eksisterende. For at de bedre betalte skal få gode arbeidsforhold. Alt fra renholdere til helsefagarbeidere, renovasjon og veivedlikehold.

Allerede viser det seg at det er blitt vanskeligere for byene å få arbeidere i visse yrker pga at kostnadene er for høye, så da kan man fort tenke seg til hva som skjer når det blir enda dyrere.

I tillegg så ER faktisk AS Norge avhengig av eksportinntekter (nei det holder ikke med gass og olje), for at vi skal kunne fortsette å beholde vår gode levestandard. Hvis vi bare fortsetter å skru opp kostnadsspiralen så fjerner vi vår egen konkurransedyktighet.

Det skjønner ikke de byråkratene som sitter i Oslo, De skjønner ikke at det er den eksportindustrien som er lokalisert rundt omkring i bygde-Norge som betaler million-lønna deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (16 timer siden):

De land som ikke har bom, hvordan finansierer de veg? Eller har de kanskje ikke veger der?

Bare for staten og slutte å sløse, så kan det også ordne seg. 

De landene som det er naturlig at vi sammenligner oss med har for det meste bommer eller lignende systemer for å betale for bruk av veien. Hvordan det er implementert og hva det koster varierer dog veldig.

Dog er jeg enig i at staten med fordel kan prioritere pengebruken bedre, det vil nok gjøre det mindre nødvendig å ta inn penger for bruk av vei.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 timer siden):

Kanskje det at normale mennesker ikke gidder å tråkke rundt på holka i 10 minus har mer med at det er holke og 10 minus enn mangel på sykkelstier.

Så plutselig så er man unormal viss man har vett nok til å bytte til piggdekk å kle seg etter været, det ekke så komplisert skjønner du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Så plutselig så er man unormal viss man har vett nok til å bytte til piggdekk å kle seg etter været, det ekke så komplisert skjønner du. 

Folk synes det er ubehagelig. At noe "går an" er stort sett ikke tilstrekkelig. 

Og sykkeltellerne viser at 80-90% av syklistene bruker et annet transportmiddel på vinterdager. Alle de vet om at det finnes piggdekk og tjukke klær.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Folk synes det er ubehagelig. At noe "går an" er stort sett ikke tilstrekkelig. 

Folk er late, denne befolkningen består ikke akkurat av vikinger lenger nei, heller enn å bevege seg litt vil de kjøre bil, men å være så slapp, og bruke så mye plass fordi en er så slapp å syte om prisen på sin egen slapphet å syklister generelt etterpå, det er vel egentlig det som er unormalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Folk er late, denne befolkningen består ikke akkurat av vikinger lenger nei, heller enn å bevege seg litt vil de kjøre bil, men å være så slapp, og bruke så mye plass fordi en er så slapp å syte om prisen på sin egen slapphet å syklister generelt etterpå, det er vel egentlig det som er unormalt.

Ja, det å risikere livet til Oscar(2) ved å sette ham på et bagasjebrett og tråkke avgårde på holka i stummende mørke er skikkelig "vikingaktig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (46 minutter siden):

Så plutselig så er man unormal viss man har vett nok til å bytte til piggdekk å kle seg etter været, det ekke så komplisert skjønner du. 

Vel, hvis du er foreksempel 50 år og har div. kroppslige skavanker er ikke sykkelbruk om vinteren fornuftig, så ikke alle er i stand til og sykle om vinteren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er ikke så nøye om det er normalt eller ikke, folk flest setter ikke helsa og livet i spill for å komme seg til jobb, og er været og føret ufyselig, så tar man normalt sett ikke bilen. SÅ kan man selvsagt krangle på om det er bedagelighet eller latskap, men faktum er at det stopper de fleste fra å sykle i den kalde delen av året.

Er ikke som i Rogaland eller Fredrikstad og deromkring, at vinteren sjeldent går under null grader C. 20 minus, eller 5 minus og snøstorm, da får du ikke folk flest til å sykle, okke som. Og folk flest risikerer ikke kroppen når det er såpeglatt ute.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (4 minutter siden):

Vel, hvis du er foreksempel 50 år og har div. kroppslige skavanker er ikke sykkelbruk om vinteren fornuftig, så ikke alle er i stand til og sykle om vinteren.

Ahh, det klassiske "ikke absolutt alle kan sykle, derfor kan INGEN sykle".

Hint: Det finnes folk som heller ikke kan kjøre bil. Enten på grunn av handicap, skader, alder, mangel på lappen, bil osv. Ser aldri "ikke alle kan kjøre bil!!" som argument..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

folk flest setter ikke helsa og livet i spill for å komme seg til jobb, og er været og føret ufyselig, så tar man normalt sett ikke bilen.

Enig. Hele vinteren oppfordret politiet, vegmyndigheter, Oslo kommune osv. bilister om å ikke kjøre pga store mengder snøfall og glatte veier. Masse bilulykker. Så er det ufyselig føre kan man ikke kjøre. Disse dagene gikk det derimot veldig fint å sykle. :)

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nautica skrev (3 minutter siden):

Vel, hvis du er foreksempel 50 år og har div. kroppslige skavanker er ikke sykkelbruk om vinteren fornuftig, så ikke alle er i stand til og sykle om vinteren.

I MDGs propagandaplakater om sitt drømme-Oslo så er det ikke en gamlis å se. Et frampek som det kalles. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...