Gå til innhold

Ubetalt delbetaling

Gjest f6b7c...e65

Anbefalte innlegg

Gjest f6b7c...e65

Om jeg kjøper en telefon på finn som er kjøpt ved delbetaling og han ikke betaler inn vil da telefonen bli sperret selv om den har skifter eier?

Anonymous poster hash: f6b7c...e65

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e2673...cf1

Det var praksis når jeg jobbet for et teleselskap å stenge begge deler, helt til kjøper kunne bevise at mobilen hadde skiftet eier.

Anonymous poster hash: e2673...cf1

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (30 minutter siden):

Selve telefonen blir vel ikke sperret, men den som kjøpte telefonen opprinnelig vil få purring og til slutt inkasso

Joda, det kan skje. IMEI blir blokkert. Derfor kjøper jeg aldri telefon uten kvittering på at den er betalt 100%. Våre nye landsmenn har en tendens til å kjøpe masse telefoner på delbetaling, for å deretter selge dem for raske penger, spesielt her i byen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (1 time siden):

Joda, det kan skje. IMEI blir blokkert. Derfor kjøper jeg aldri telefon uten kvittering på at den er betalt 100%. Våre nye landsmenn har en tendens til å kjøpe masse telefoner på delbetaling, for å deretter selge dem for raske penger, spesielt her i byen. 

Sær praksis å videreselge mobiltelefoner må jeg si, men det er vel sånn det har blitt.

Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (4 timer siden):

Det funker ikke mange ganger, siden de fort mister kredittverdighet. 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (2 timer siden):

Har teleselskap lov til å låse mobiltelefon som er solgt på avbetaling? 

Jeg ville normalt ikke tenkt at telefonselger hadde noen rettighet i telefonen lengre når den først var solgt. 

Kommer ann på hvilken avtale du inngår med telefonselskapet når du kjøper/leier telefonen via dem. Telia har f.eks. en ordning hvor du leier telefonen i 24 måneder og kan overta den deretter, populært kalt avbetaling. I vilkårene står det i klartekst at de har rett til å blokkere telefonens IMEI i CEIR. Slik at telefonen ikke kan kobles opp mot GSM-nett i stor sett hele Europa.

Telenor og de andre operatørene har sikkert lignende vilkår.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...