Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"EV kjøremodus" i Toyota Yaris (4. gen/2020 modell)


minimax

Anbefalte innlegg

Vi har nettop fått oss en Toyota Yaris (siste modell: 4. generasjon/2020) og så langt virker den kjempefin! 👍

Det er en god del å lese seg gjennom brukerveiledningen og vi har prøvd å slå opp dette med "EV" knappen som brukerveiledningen sier at setter bilen i full-elektrisk kjøring (nyttig for eksos-fritt utslipp inni garasjer osv.). Det vi opplever er at den er så og si lydfri (går på strøm?) i en liten stund (1-2 min kanskje), så durer den ganske kraftig (bensinmotor startet?). Er dette vanlig?

Det kan nevnes at vi nettop oppdaget at EV knappen har vært påslått helt fra vi hentet den hos bilforhandleren og på vei hjem (60 Km), så skal jeg gjette er det kanskje ikke meningen å ha denne i EV modus hele tiden, men kun når vi virkelig trenger det, og i dette tilfellet har hybridbatteriet gått nesten tomt, og dermed slår bensinmotoren seg på?

Vi skal prøve å kjøre den med EV knappen av nå, så slå den på kun når vi skal parkere og se hva som skjer, men det store spørsmålet er om vi har gjort noe dumt og bilen kommer til skade ved å ikke ha slått denne av ved kjøring på motorvei og lange avstander?

RETTELSE: oops! Det gikk visst litt fort i svingene her: det viser seg at "EV" ikke er slått på, men ser at bilen er i "ECO" modus. Kan dette være grunnen til at den først går musestille mens vi parkerer/kjører inn eller ut av parkeringshus i sakte fart, så plutselig begynner den å brumme? Mye å sette seg inn i.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minimax skrev (På 3.9.2023 den 18.59):

parkerer/kjører inn eller ut av parkeringshus i sakte fart

Der går det stort sett elektrisk. I lavere hastigheter så lenge en ikke gir så mye "gass" at eco-måleren vsa. speedometeret går over det midterste merket i det hvite feltet. Såfremt det er nok strøm på batteriet da.
Faktisk kan en kjøre elektrisk hele veien opp til ca. 80 km/t med Yaris, f.eks. når en ruller på flaten eller nedover slakke skråninger, og holde farten i EV-modus til batteriet er så lavt at det trenger lading. Igjen; så lenge en ikke drar på mer enn at måleren holder seg under midten av det hvite feltet.
Det å komme seg opp i den hastigheten er noe annet. Elmotoren har ikke veldig mye kraft, men om en må så kan en langsomt (!!!) aksellerere elektrisk til rundt 80 på flat vei. Jeg leste forøvrig et sted at maks rekkevidde på batteri på Yaris skal være ca. 2km.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.
Nå har vi kjørt den en ukes tid og blitt bedre kjent med hvordan ting fungerer. Virker som hybridsystemet "lever sitt eget liv" og veksler mellom strøm/bensin uten noe bestemt mønster, men det er vel mange faktorer som bestemmer når den lader og når det ikke er nok strøm på batteriet til å kjøre elektrisk.
Men det er tydelig at det elektriske har noe med bensinforbruket å gjøre da vi får opp en oppsummering på dashbordet om hvor økonomisk man har kjørt. Skal bli interessant å se hvor ofte vi må innom for å fylle på bensin.

Lenke til kommentar

Men yaris er en veldig lett bil, på 1100 tallet. Oppgitt forbruk på 0.36. Men det er jo fortsatt en fossilbil selvsagt med de fordeler og ulemper det medfølger. Jeg tror det kan passe bra for de som har noe småkjøring samt enkelte langturer. Bilene er vel forholdsvis rimelige å kjøpe og eie samt god kvalitet og holdbarhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...