minimax Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 (endret) Vi har nettop fått oss en Toyota Yaris (siste modell: 4. generasjon/2020) og så langt virker den kjempefin! 👍 Det er en god del å lese seg gjennom brukerveiledningen og vi har prøvd å slå opp dette med "EV" knappen som brukerveiledningen sier at setter bilen i full-elektrisk kjøring (nyttig for eksos-fritt utslipp inni garasjer osv.). Det vi opplever er at den er så og si lydfri (går på strøm?) i en liten stund (1-2 min kanskje), så durer den ganske kraftig (bensinmotor startet?). Er dette vanlig? Det kan nevnes at vi nettop oppdaget at EV knappen har vært påslått helt fra vi hentet den hos bilforhandleren og på vei hjem (60 Km), så skal jeg gjette er det kanskje ikke meningen å ha denne i EV modus hele tiden, men kun når vi virkelig trenger det, og i dette tilfellet har hybridbatteriet gått nesten tomt, og dermed slår bensinmotoren seg på? Vi skal prøve å kjøre den med EV knappen av nå, så slå den på kun når vi skal parkere og se hva som skjer, men det store spørsmålet er om vi har gjort noe dumt og bilen kommer til skade ved å ikke ha slått denne av ved kjøring på motorvei og lange avstander? RETTELSE: oops! Det gikk visst litt fort i svingene her: det viser seg at "EV" ikke er slått på, men ser at bilen er i "ECO" modus. Kan dette være grunnen til at den først går musestille mens vi parkerer/kjører inn eller ut av parkeringshus i sakte fart, så plutselig begynner den å brumme? Mye å sette seg inn i. Endret 6. september 2023 av minimax Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 Det høres normalt ut. Denne bilen har veldig lite batteri. Det tar ikke lang tid før bensinmotoren starter. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 Hvor mye lading er det på batteriet? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 (endret) minimax skrev (På 3.9.2023 den 18.59): parkerer/kjører inn eller ut av parkeringshus i sakte fart Der går det stort sett elektrisk. I lavere hastigheter så lenge en ikke gir så mye "gass" at eco-måleren vsa. speedometeret går over det midterste merket i det hvite feltet. Såfremt det er nok strøm på batteriet da. Faktisk kan en kjøre elektrisk hele veien opp til ca. 80 km/t med Yaris, f.eks. når en ruller på flaten eller nedover slakke skråninger, og holde farten i EV-modus til batteriet er så lavt at det trenger lading. Igjen; så lenge en ikke drar på mer enn at måleren holder seg under midten av det hvite feltet. Det å komme seg opp i den hastigheten er noe annet. Elmotoren har ikke veldig mye kraft, men om en må så kan en langsomt (!!!) aksellerere elektrisk til rundt 80 på flat vei. Jeg leste forøvrig et sted at maks rekkevidde på batteri på Yaris skal være ca. 2km. Endret 7. september 2023 av xRun Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 RRhoads skrev (7 timer siden): Hvor mye lading er det på batteriet? Batteriet har en kapasitet på 0,76 kWh. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) ECO modus er vel at gasspedalen blir mer økonomisk og at aircon også er redusert. Endret 8. september 2023 av Svein M Lenke til kommentar
minimax Skrevet 8. september 2023 Forfatter Del Skrevet 8. september 2023 Takk for tilbakemeldinger. Nå har vi kjørt den en ukes tid og blitt bedre kjent med hvordan ting fungerer. Virker som hybridsystemet "lever sitt eget liv" og veksler mellom strøm/bensin uten noe bestemt mønster, men det er vel mange faktorer som bestemmer når den lader og når det ikke er nok strøm på batteriet til å kjøre elektrisk. Men det er tydelig at det elektriske har noe med bensinforbruket å gjøre da vi får opp en oppsummering på dashbordet om hvor økonomisk man har kjørt. Skal bli interessant å se hvor ofte vi må innom for å fylle på bensin. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Med bare 0,76 kWt batteri tror jeg ikke det blir den største besparelsen.. Hybrider ellers har vel vanligvis mellom 8-30 kWt batteri, og da vil man kunne spare litt på å kjøre elektrisk. Men du får jo litt igjen når du bremser da, istedenfor at all energi går i varme. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Men yaris er en veldig lett bil, på 1100 tallet. Oppgitt forbruk på 0.36. Men det er jo fortsatt en fossilbil selvsagt med de fordeler og ulemper det medfølger. Jeg tror det kan passe bra for de som har noe småkjøring samt enkelte langturer. Bilene er vel forholdsvis rimelige å kjøpe og eie samt god kvalitet og holdbarhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå