Gå til innhold

Hva slags ansvar har fotgjenger ?

Cypherzoo

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (4 timer siden):

Statens veivesen?? Pfft ... De hverken skriver lover, eller har mandat til å passe på at du og jeg følger dem. 

Nei, gå rett til kilden! Lovdata.

Har du lest paragraf 18.3?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747/§18#§18

Sitat

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.

Merk deg siste setning over. 

Loven er klinkende klar. Du har lov til å sykle på fortau, men da må du holde deg under 6 km/t (ved passering av gående).

Her er en utfordring til neste gang du er ute med bilen din: sett tripp-teller på 0, og se hvor langt du klarer å kjøre uten å overstige 6 km/t. Klarer du hundre meter? Kanskje to hundre? Neppe. Selv hadde jeg gitt opp lenge før femti meter. Er du klar over hvor sakte 6 km/t er?! Også på sykkel? 

I praksis er det ingen som sykler så sakte. I praksis er det forbudt å sykle på fortau der det kan gå folk. 

PS: min datter på fem år lærte seg å sykle uten støttehjul og med pedaler for tre dager siden. Tre dager. Hun holdt helt greit et tempo på mellom 9 og 10 km/t på flat mark i går, søndag. (Kontrollmålt med GPS hos en heseblesende far småjoggende ved siden av.) Var vi helt alene på fortauet på vår søndagstur? Nei. Absolutt ikke. Plenty av andre gående som vi måtte forsere.

Rent juridisk har hennes kriminelle løpebane med dette begynt. Vi snakker prosentvis store fartsovertredelser! Heldigvis for henne er den kriminelle lavalder langt høyere enn 5 år, så det gikk bra (denne gang?)!

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.

Du kan fint sykle over 6km/t bare ikke når du passerer fotgjengere.

https://www.nrk.no/norge/na-kommer-nye-sykkelregler_-_-mange-som-kommer-til-a-bryte-loven-1.15496477

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 timer siden):

Når folk sykler som idioter så er vel erfaringen den at bilisten får skylda og lappen inndratt 

Det har betra seg litt. Særleg etter at lastebilforbundet eller kven det var gjekk til sak og vant fram med at politiets "rutinemessige" førarkortbeslag var lovstridig og berre kunne gjennomførast når det var vurdert som stor fare for nye ulykker fram til ein eventuell dom på at førarkortet skulle beslagleggast.

Det eg likevel ser er at i alvorlege trafikkulykker så får bilisten ofte behalde førarkortet fram til saka er avgjort, medan førarkortbeslag skjer oftare ved mindre trafikkuhell.

Ein av grunnane til at det er slik er at utan dashcam eller liknande så er det ofte vanskeleg å presist anslå fart og køyrestil til  både bilist og syklist. Uhell som skjer i låg hastigheit har ofte ein større tendens til å bli vurdert som bilisten sin feilettersom bilisten har plikt til å kunne stoppe for ei kvar pårekneleg hindring, og den plikten slår hardare ut når bilisten køyrer i tilnærma gangfart enn dersom ein kolliderer i 60 km/t med ein syklist som kjem omtrent like fort frå venstre gjennom eit kryss.

Dubious skrev (15 timer siden):

Det er en større andel dårlige syklister enn det er billister, og det sier noe når det er mange færre syklister. 

Dette har nok i stor grad med opplæring å gjere. Syklistar skal også følge trafikkreglane men det er ikkje krav til å bevise kompetansen i motsetting til hos bilistar som må bestå både teoretisk og praktisk førarprøve for å få køyre.

I tillegg er heller ikkje trafikklovbrot utført av bilistar ei proioritert oppgåve for politiet. Det hender seg at politiet har kontrollar der dei bøtlegger syklistar som syklar på raudt lys og liknande, men eg har aldri høyrt om at politiet har hatt fartskontroll for å påsjå at syklistar følgjer 6 km/t regelen ved passering av gåande. (Eg veit at det har vært utført fartskontroll av elsparkesyklistar, men då opp mot hastigheitsbegrensninga på 20 km/t).

Lenke til kommentar

Dette er nok et eksempel på det jeg snakker om, jeg vil ikke gjøre bilistene til fiendene til andre trafikanter, men jeg mener det er en økende tendens til at enkelte bilister mener at de både er herre over veien, og et offer for de "uønskede" trafikantene, det er kort og godt enkelte som faktisk tror på denne propagandaen vi ser blant annet i denne tråden, noe som leder til situasjoner som denne, en avskyelig handling som det ikke er usannsynlig at skjer som en konsekvens av at bilisten ser på de andre trafikantene som mindreverdige eller på det ene eller andre viset ufortjent til å bruke den veien de bruker på lovlig vis.

https://www.vg.no/video/312152/bislett-blir-meid-ned-av-bil-motbydelig?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=dre-671b7e0d99ad7ea721e4b282&utm_campaign=overlay-main-desktop

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...