Gjest c0367...1b0 Skrevet 2. september 2023 Del Skrevet 2. september 2023 Kan noen som lyver/har løyet tidligere forandre seg til det bedre og aldri lyve igjen? Tror dere løgn er en form for manipulasjon? Noen som har konfrontert en løgner og personen nekter for det den har løyet om? Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 2. september 2023 Del Skrevet 2. september 2023 Helt avhengig av situasjonen... men av erfaring har jeg vært "venn" av en lystløgner i 15 år og han har ikke endret seg en dritt. Kjempeålreit type for det meste.... men det er ikke en kjeft som tror på det han sier. Han har heller ikke klart å ha dame i mer enn et par år om gangen. 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 (endret) 1 hour ago, Guest c0367...1b0 said: Kan noen som lyver/har løyet tidligere forandre seg til det bedre og aldri lyve igjen? De fleste av oss har vel løyet som barn for å slippe unna straff for et-eller-annet, men som voksen tror jeg aldri jeg har løyet. Tror årsaken er en blanding av moral og at jeg som voksen langt på vei gir faen i hva folk tenker, så da forsvinner en vesentlig grunn for å lyve. Nogen ganger kan folk bli sure av et ærlig svar, men så sier jeg bare at de ikke skal spørre hvis de ikke er klar på å høre svaret; enkelte ganger advarer jeg på forhånd og så trekkes spørsmålet gjerne.. Jeg tror dog at de fleste lyver i større eller mindre grad. En kollega viste meg en gang sin dating-profil som hadde gitt han gode resultater. Nesten ingenting var faktuelt korrekt. Bilder var fotoshoppet (redusert mage...) og hele profilteksten hadde han fått en kvinnelig kollega til å skrive får at det skulle appellere bedre til kvinner. Hva kan jeg si, det fungerte for han, men det var langt over grensen for hva jeg kunne finne på selv. Det lite erfaring jeg fikk fra kvinner jeg møtte på den måten var at også lite på de kvinnelige profilene stemte overens med virkeligheten og jeg mistet helt troen på den fremgangsmåten. Endret 3. september 2023 av tigerdyr 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 I det store og det hele forandrer ikke folk seg. 2 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Det er mange forskjellige løgnere. Alle lyver, hvis ikke for andre, så lyver de for seg selv. Men når du skriver lystløgner, faller vi in kategorien patologiske løgnere, altså sykelige løgnere. Også her finnes det undergrupper, veldig grovt skissert medfødt- og ervervet behov for å lyve. Det er ikke alle lystløgnere som er uhelbredelige, men der det er medfødt, er det overveiende umulig å endre seg. Lenke til kommentar
Gjest c0367...1b0 Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Skandinav skrev (1 time siden): Det er mange forskjellige løgnere. Alle lyver, hvis ikke for andre, så lyver de for seg selv. Men når du skriver lystløgner, faller vi in kategorien patologiske løgnere, altså sykelige løgnere. Også her finnes det undergrupper, veldig grovt skissert medfødt- og ervervet behov for å lyve. Det er ikke alle lystløgnere som er uhelbredelige, men der det er medfødt, er det overveiende umulig å endre seg. Patelogisk ja. Som dikter opp enkelte ting. F.eks lyve om å ha barn hos seg når de var med den andre forelderen. Dikte opp at en gammel mann døde. Og personen sto aldri på våre minnesider der de fleste står når de går bort i tidsrommet det gjaldt. Hvem dikter opp et dødsfall? Hva får folk ut av det? Hvordan mener du det er medfødt? At de har gjort det fra barnealder og alltid kommet unna med det? Tror du de har gjort det så mye at de ikke vet/tenker over at de lyver? Da må det vel være en diagnose. Og hva gjør man om man konfronterer løgneren med løgnen men de blånekter? Eller vrir det de sa til noe annet igjen. Ts Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Gjest c0367...1b0 Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Trontron skrev (13 timer siden): Helt avhengig av situasjonen... men av erfaring har jeg vært "venn" av en lystløgner i 15 år og han har ikke endret seg en dritt. Kjempeålreit type for det meste.... men det er ikke en kjeft som tror på det han sier. Han har heller ikke klart å ha dame i mer enn et par år om gangen. Vil du utbrodere litt? Hva lyver han om? Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 (endret) 2 minutes ago, Guest c0367...1b0 said: Og hva gjør man om man konfronterer løgneren med løgnen men de blånekter? Eller vrir det de sa til noe annet igjen. Man unngår dem systematisk, folk med sosiopatiske trekk pleier som regel å være plenty med trøbbel. Endret 3. september 2023 av Kakkelfant Lenke til kommentar
Gjest c0367...1b0 Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 tigerdyr skrev (12 timer siden): De fleste av oss har vel løyet som barn for å slippe unna straff for et-eller-annet, men som voksen tror jeg aldri jeg har løyet. Tror årsaken er en blanding av moral og at jeg som voksen langt på vei gir faen i hva folk tenker, så da forsvinner en vesentlig grunn for å lyve. Nogen ganger kan folk bli sure av et ærlig svar, men så sier jeg bare at de ikke skal spørre hvis de ikke er klar på å høre svaret; enkelte ganger advarer jeg på forhånd og så trekkes spørsmålet gjerne.. Jeg tror dog at de fleste lyver i større eller mindre grad. En kollega viste meg en gang sin dating-profil som hadde gitt han gode resultater. Nesten ingenting var faktuelt korrekt. Bilder var fotoshoppet (redusert mage...) og hele profilteksten hadde han fått en kvinnelig kollega til å skrive får at det skulle appellere bedre til kvinner. Hva kan jeg si, det fungerte for han, men det var langt over grensen for hva jeg kunne finne på selv. Det lite erfaring jeg fikk fra kvinner jeg møtte på den måten var at også lite på de kvinnelige profilene stemte overens med virkeligheten og jeg mistet helt troen på den fremgangsmåten. Å lyve for å ikke såre andre og for å framstille seg litt bedre er det vel en del av oss som gjør. Men ikke store grove løgner. Og ikke opplagte løgner. Ts Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Gjest c0367...1b0 skrev (16 timer siden): Tror dere løgn er en form for manipulasjon Ja. Gjest c0367...1b0 skrev (16 timer siden): Noen som har konfrontert en løgner og personen nekter for det den har løyet om? Ja. Jeg opplevde at ei jeg bodde med løy om at hun ikke hatt tatt mat og drikke fra meg, en annen i kollektivet og utleier. Hun kom også med en del historier om påstått sykdom hun mener hun har hatt. Det er helt tydelig at her har hun lest seg opp for å fremstå troverdig, men at hun også mangler medisinsk kunnskap fordi det er noen ulogiske brister i fortellingene hennes. Hun påsto for eksempel at hun har ble lam i beina etter trafikkulykke, men hun har helt helt normal gangfunksjon, har sensibilitet, ingen arr. Hun har barbert seg siden av hodet, og sier at det er fordi hun har underlivskreft. I følge henne selv så var hun ferdigbehandlet for mange år siden, men hun har brukt barbermaskin til å fjerne håret sitt på et veldig avgrenset område på hodet. (Har også vært borti pasienter som har framprovosert symptomer/spilt skuespill, løyet om sykdom, men som behandler er det ikke så taktisk å konfrontere løgn/fortelle at man mistenker dette til pasient, der vil man gjerne ha en annen, mindre direkte/konfronterende tilnærmingsmåte). Gjest c0367...1b0 skrev (16 timer siden): Kan noen som lyver/har løyet tidligere forandre seg til det bedre og aldri lyve igjen? Nei, og jeg gir ingen flere sjanser. Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 (endret) Den som lyver stjeler sa man før.....Er denne 'noen' en på Stortinget ? Endret 3. september 2023 av Medlem Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Jeg kjenner en person som har et sinn som er vant til å lyve. Dette er hovedsakelig for å unngå å stå til ansvar og for å fremstille seg selv (eller en venn/venninne av vedkommende) som bedre enn de er. Jeg har kjent personen i mange år og ser at løgnene er blitt færre, men jeg har også sett at personen svært sjelden er klar over løgnen idet den skjer. Det virker som at dette er så automatisert at hjernen spyr ut løgnen før personen i det hele tatt har tenkt seg om, og jeg tror at løgner personen skapte for mange år siden nå blir fortalt som sannheter, fordi de har vært der så lenge. Forbedringen jeg snakket om har tatt mange år, som sagt er det fortsatt ikke bra. Årsaken til dette må nesten være redusert selvbilde og en underbevisst oppfatning av at vedkommende ikke er bra nok i seg selv, det må utbroderinger til. Det er et element av selvbedrag, slik det sikkert er hos de fleste lystløgnere, og det kan hende dette henger sammen med forrige poeng. At setningen ikke er sann er mindre viktig enn at den høres bra ut, og å ta ansvar for at noe ikke er sant skader egoet så mye at det kan bare ikke skje. Jeg har aldri konfrontert verken henne eller andre direkte med slike løgner, fordi de ikke går ut over meg direkte. Jeg prøver heller å holde meg unna slike folk. De *kan* forandre seg, men man kan aldri vite hvem dette gjelder, og aldri vite hvor lang tid det kan ta. Å bygge opp selvbilde og intellektuell ærlighet kan ta veldig lang tid. Best å ikke bruke tid på løgnere. 3 Lenke til kommentar
Gjest c0367...1b0 Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Medlem skrev (25 minutter siden): Den som lyver stjeler sa man før.....Er denne 'noen' en på Stortinget ? Overhodet ikke. Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 (endret) Vel, som DumDum sier "Det finnes ikke piller mot møkkete vann" En gang løgner, alltid løgner Endret 3. september 2023 av Medlem Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 43 minutes ago, Krøvel Vellevoll said: Årsaken til dette må nesten være redusert selvbilde og en underbevisst oppfatning av at vedkommende ikke er bra nok i seg selv, det må utbroderinger til. Det er et element av selvbedrag, slik det sikkert er hos de fleste lystløgnere, og det kan hende dette henger sammen med forrige poeng. At setningen ikke er sann er mindre viktig enn at den høres bra ut, og å ta ansvar for at noe ikke er sant skader egoet så mye at det kan bare ikke skje. Der er du inne på noe vesentlig, forskjellen på de som mer eller mindre underbevisst lyver som en mestrings strategi, og de som da sitter og pønsker ut løgnene på en manipulativ og utspekulert måte. 1 Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Kakkelfant skrev (14 minutter siden): Der er du inne på noe vesentlig, forskjellen på de som mer eller mindre underbevisst lyver som en mestrings strategi, og de som da sitter og pønsker ut løgnene på en manipulativ og utspekulert måte. Ja, i begge tilfeller er det åpenbart et ustabilt sinn det er snakk om, men sannsynligvis har de i den sistnevnte gruppen langt større problemer. Fetteren min var sammen med en slik en, hun skapte en situasjon der folk trodde hun hadde kreft og måtte behandles i USA. Flere bidro med penger for at behandlingen skulle finne sted. Dette gikk over flere måneder før bobla sprakk, og det kom frem at hun hadde flere handlingsmønstre som er forenlig med bipolaritet og lignende. Om de som pønsker ut løgnene på en manipulativ og utspekulert måte alltid er helt bevisst det de gjør kan man jo spørre seg om. Hvis de er det kan de kanskje kalles psykopater. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 4 minutes ago, Krøvel Vellevoll said: Om de som pønsker ut løgnene på en manipulativ og utspekulert måte alltid er helt bevisst det de gjør kan man jo spørre seg om. Det er vel som alt annet, et spektrum med mye overlapping. Lenke til kommentar
Gjest c0367...1b0 Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Kakkelfant skrev (23 minutter siden): Der er du inne på noe vesentlig, forskjellen på de som mer eller mindre underbevisst lyver som en mestrings strategi, og de som da sitter og pønsker ut løgnene på en manipulativ og utspekulert måte. Men hva er egentlig å lyve på en manipulativ måte? Ting som gagner seg selv,for å oppnå noe? F.eks mannfolk og sex. At de sier det du vil høre og at de feks er intr i forhold for å stikke etter de har fått det,uavhengig av hvor lang tid? Eller andre taktikker?Hva med om det er i en datingsituasjon,og dere skal møtes og mor(bestemor)skal passe barna men falt på isen og skadet ankelen så kan ikke passe barna likevel så daten må utsettes. Virker dette troverdig eller løgn? Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Just now, Guest c0367...1b0 said: Men hva er egentlig å lyve på en manipulativ måte? Hva med falske voldtektsanklager for å oppnå omsorg for barna, eller påstander om tyveri for å torpedere en annen person i en jobbsøkerprosess? 6 minutes ago, Guest c0367...1b0 said: F.eks mannfolk og sex. At de sier det du vil høre og at de feks er intr i forhold for å stikke etter de har fått det,uavhengig av hvor lang tid? Eller andre taktikker?Hva med om det er i en datingsituasjon,og dere skal møtes og mor(bestemor)skal passe barna men falt på isen og skadet ankelen så kan ikke passe barna likevel så daten må utsettes. Virker dette troverdig eller løgn? Dette er tilfeller der det er vanskelig å si noe sikkert - det kan tenkes at vedkommende fant ut noe som ble en dealbreaker når forholdet ble mer intimt, eller at daten faktisk måtte utsettes. I slike tilfeller er det viktig å undersøke seg selv først, å observere sine egne reaksjoner og tørre stille seg selv vanskelige spørsmål. F.eks. hvorfor var min første reaksjon å mistenke løgn? Hvor kommer denne usikkerheten fra? Hva kan jeg gjøre med den? Det kan være vanskelig å beskytte seg mot løgn og manipulasjon, noe av det beste man kan gjøre er å ha tålmodighet mens man observerer - og i de tilfellene man er sikker, ta det man i amerika kaller "swift and assertive action", noe som i de aller fleste tilfellene betyr å ikke ha noe mer med personen å gjøre. Slik grensesetting er både sunt og gunstig i det lange løp. 1 Lenke til kommentar
Gjest c0367...1b0 Skrevet 6. september 2023 Del Skrevet 6. september 2023 Kakkelfant skrev (På 3.9.2023 den 19.35): F.eks. hvorfor var min første reaksjon å mistenke løgn? Hvor kommer denne usikkerheten fra? Hva kan jeg gjøre med den? Det kan være vanskelig å beskytte seg mot løgn og manipulasjon, noe av det beste man kan gjøre er å ha tålmodighet mens man observerer - Mulig det var pga abandonment issues og at man frykter det verste eller må finne en negativ grunn så man ikke blir såret. Men det er heller ikke bra. Har jobbet med meg selv ang dette. Håper jo at personen/folk er ærlige og troverdige. Anonymous poster hash: c0367...1b0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå