Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Comma Chameleon skrev (4 timer siden): Morsom teori, men har du beviser for at det FAKTISK gjør ting verre? Leser du ikke statistikk om vold og mentale utfordringer hos stadig yngre ? Jeg hevder ikke at roasting er den eneste «synderen» , men ett av områdene som kan endres med en litt mer bevisst holdning hos programskaperne. Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Inspector skrev (49 minutter siden): Man kan begynne med en offentlig debatt om hva som er som er ok / ikke ok signaler til barn og unge. I den debatten bør man også se på kortsiktige og langsiktige konsekvenser av dårlige signaler. Konkrete eksempler på mediaskapt voldsforherligelse, årsaker til mentale utfordringer osv hos stadig yngre , bør være selvsagte temaer Det høres ikke feil ut å ta tak i det på den måten. I den debatten skulle jeg også gjerne sett en diskusjon rundt hvem som har ansvaret for hva barn skal få se, og hva som egentlig er årsakene til mobbing. Jeg ville ikke blitt overrasket om roasting kun er en ny versjon av et gammelt problem, og har vanskelig for å tenke meg at mobbing reduseres av å fjerne ideen om roasting. Men det ville man kanskje funnet ut av gjennom nevnte debatt. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. september 2023 Del Skrevet 3. september 2023 Inspector skrev (2 timer siden): Jeg hevder ikke at roasting er den eneste «synderen» , men ett av områdene som kan endres med en litt mer bevisst holdning hos programskaperne. Nei men du hevder at det er en av synderne. Det har vi ikke noe bevis for 1 Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Inspector skrev (På 3.9.2023 den 16.33): Jeg hevder ikke at roasting er den eneste «synderen» , men ett av områdene som kan endres med en litt mer bevisst holdning hos programskaperne. Har lest litt om det tidligere, og da handlet det om at samtalene i TV-seriene gradvis ble frekkere. For eksempel har det gått fra "Silence!" til "Shut up" til "Shut it" til "Shut you piehole" til "Shut your f-ing piehole retard". "Please be silent" eller lignende var noe som ble brukt for 100 år siden. Har trolig skjedd mye før roasting ble funnet opp. Det ble gitt ut musikk som fikk merkelappen Parental Advisory, fordi språket ble regnet som upassende. Nå finnes vel ikke de merkelappene engang, det er mer fritt fram for røft språk. De som er eldre enn 40 blir sett på som en håpløs levning fra fortida. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Comma Chameleon skrev (På 3.9.2023 den 19.27): Nei men du hevder at det er en av synderne. Det har vi ikke noe bevis for Mener du også at fartsgrenser ikke har noe å si for skadeomfang eller at sikkerhetsbelter kun er for pyser ? Velferdssamfunnets lover og regler bunner i behov og fornuft. Der har media noe å lære…. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 (endret) Problemet er ikke roasting mellom venner. Problemet er at barna ikke forstår hvor mye det kan såre folk hvis det gjøres feil. Barna lærer seg ikke å snakke sammen på en ordentlig måte lenger, og ordbruken er preget av den ekstremt aggressive retorikken mange bruker på nett. Endret 4. september 2023 av Reg2000 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 9. september 2023 Del Skrevet 9. september 2023 Roast skjer med samtykke.. Hvis dagens ungdom ikke forstår det, så hjelper det ikke å lære de at "roast uten samtykke == mobbing", for da vil de bare kalle det de gjør "toasting" eller et annet ord.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar ali q skrev (På 9.9.2023 den 6:46 AM): Roast skjer med samtykke.. Hvis dagens ungdom ikke forstår det, så hjelper det ikke å lære de at "roast uten samtykke == mobbing", for da vil de bare kalle det de gjør "toasting" eller et annet ord.. Samtykke fra voksne deltagere er en ting, men grensene flytter seg hos seerne når reality-seriene applauderer ondskap: https://www.tv2.no/underholdning/ut-mot-norsk-underholdning-ikke-greit-a-mobbe/16388336/ Lenke til kommentar
ali q Skrevet 20. januar Del Skrevet 20. januar Inspector skrev (19 timer siden): Samtykke fra voksne deltagere er en ting, men grensene flytter seg hos seerne når reality-seriene applauderer ondskap: https://www.tv2.no/underholdning/ut-mot-norsk-underholdning-ikke-greit-a-mobbe/16388336/ Farmen Kjendis er ikke en roast.. 1 Lenke til kommentar
anonymjournalist Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Hei @Inspector! Jeg er journalist og jobber med dette temaet nå. Bakgrunnen er en rapport som viser at digital oppførsel som roasting og pranks har flyttet seg ut i skolegården. Samtidig øker mobbetallene. Ta gjerne kontakt med meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Enda en serie som sikkert viser frem veldig gode rollemodeller for våre unge og håpefulle: https://www.tv2.no/underholdning/reagerer-pa-mengden-alkohol-ekstremt/16507667/ Hvor korte og kyniske er skaperne av dette søppelet og hva blir det neste som må til for å skape blest rundt tv-programmer ? Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Inspector skrev (36 minutter siden): Enda en serie som sikkert viser frem veldig gode rollemodeller for våre unge og håpefulle: https://www.tv2.no/underholdning/reagerer-pa-mengden-alkohol-ekstremt/16507667/ Hvor korte og kyniske er skaperne av dette søppelet og hva blir det neste som må til for å skape blest rundt tv-programmer ? Kan du utdype? Eller driver du med clickbait? 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars "Slapp av da. Var bare en spøk!" - mobbere Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Inspector skrev (48 minutter siden): Enda en serie som sikkert viser frem veldig gode rollemodeller for våre unge og håpefulle: Folk må få lov til å se på den søpla de vil se på, om de i tillegg ikke greier å gi snørrungene sine oppdragelse så er ikke det tv programmene sin feil, det er foreldrenes. Jeg hater reality tv, men folk må få lov til å se på hva de vil uten at late foreldre med snotlings skal legge skylda for snørrungenes dårlige oppførsel over på televisjonen, oppdragelsen er deres ansvar ikke tv'n sitt. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) skaftetryne32 skrev (6 minutter siden): Folk må få lov til å se på den søpla de vil se på, om de i tillegg ikke greier å gi snørrungene sine oppdragelse så er ikke det tv programmene sin feil, det er foreldrenes. Jeg hater reality tv, men folk må få lov til å se på hva de vil uten at late foreldre med snotlings skal legge skylda for snørrungenes dårlige oppførsel over på televisjonen, oppdragelsen er deres ansvar ikke tv'n sitt. Lett å si, men vanskeligere å praktisere. Barn bruker timesvis foran skjermen hver dag og mange foreldre er glad til etter en lang arbeidsdag. Foreldre / voksne blir også påvirket av søppel og flytter grensene bevisst eller ubevisst for hva som er akseptabelt og ikke. Grensen mellom umoden/lett påvirkelig og erfaren/analyserende er dessuten svært individuell. Noen voksne blir aldri i stand til å skille mellom reality og realiteter. Endret 5. mars av Inspector Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Inspector skrev (Akkurat nå): Lett å si, men vanskeligere å praktisere. Barn bruker timesvis foran skjermen hver dag og mange foreldre er glad til etter en lang arbeidsdag. Lett å legge ansvaret over på noen andre, men det er åpenbart deres egen latskap sånn du fremstiller det, da burde de kanskje ikke få barn, om de ikke orker å gi dem en anstendig oppdragelse så er de ikke egnet til den jobben. Det er lett å legge skylda på bøker, radio, tv, internetten eller rock og/eller roll alt annet enn seg selv, men problemet er fremdeles foreldre som mater ungene sine med den dritten å gir faen i oppdragelsen. 1 1 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Problemet er vel fort at før fikk ikke de fleste unge tilgang til slikt innhold før vi var eldre og mer utviklet. Har sendt inn samtlige forslag til digdir med både forskere og lærere i ryggen at vi må ta aldersgrenser mer seriøst i Norge. Da vi har et veldig greit system og kan veldig enkelt løse det med MinID på alt som har med aldersgrenser å gjøre. Eneste unnskyldning vi får tilbake er at det blir for omfattende Ja det er omfattende her og nå, men sakte men sikkert vil vi få et bedre system som vil funke bedre enn det vi har i dag. Da ville de få som absolutt vil gjøre alt for å komme seg gjennom barrierer fortsatt få tilgang til ting. men majoriteten holder jo ikke på slik. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Lett å legge ansvaret over på noen andre, men det er åpenbart deres egen latskap sånn du fremstiller det, da burde de kanskje ikke få barn, om de ikke orker å gi dem en anstendig oppdragelse så er de ikke egnet til den jobben. Det er lett å legge skylda på bøker, radio, tv, internetten eller rock og/eller roll alt annet enn seg selv, men problemet er fremdeles foreldre som mater ungene sine med den dritten å gir faen i oppdragelsen. Her gjelder ikke enten eller. Både foreldre, skole, media og samfunn har hver sin del av ansvaret. Når en av partene driver kynisk ansvarsfraskrivelse på denne måten, blir sannsynligheten for negative langtidsvirkninger stor. Hvis konsekvensen blir at man velger å ikke få barn, har den bærekraftige velferdsstaten spilt falitt….. Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Foreldre skal ta ansvar for oppdragelse av sine egne unger, det er ikke samfunnets eller andres ansvar å fikse latskapen/idiotien til andre. Selv så bryr jeg meg ikke om roasting. Det har sin plass på samme måte i si at noen er feit og trenger å gå ned i vekt. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) DIYDari skrev (21 minutter siden): Problemet er vel fort at før fikk ikke de fleste unge tilgang til slikt innhold før vi var eldre og mer utviklet. Tja, der jeg bodde så fikk vi leid ultravold å video nasties på vhs fra vi var ca 7-8 år gamle, kjerringa bak skranken ga stort sett faen selv om hu spurte noen få ganger om vi fikk lov til å se på dette, vi sa bare ja i kor med pipestemmene våre, og det gikk greit. Blei da folk av oss, igjen vil jeg peke på oppdragelse, jeg fikk se på hva jeg ville på tv, men med en forståelse av at det er enkelte ting som skjer på tv som en ikke kan gjøre i det virkelige liv. Endret 5. mars av skaftetryne32 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå