Christian86 Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 Jeg har i lenger tid stusset på Fraktgaranti - Foto.no " Fraktgaranti av forsendelse: kr. 59,-. Dekker skade og tap. " dsv den dekker fraktskader. Men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor den markedsføres mot forbrukere all den tid risikoen er hos foto.no inntil levering skjer? Ei heller ligger det ved vilkår som beskriver eller antyder at den dekker noe mer enn hva en allerede har via gjeldende lovverk. Noen tanker? Lenke til kommentar
Soulitaire Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 «Når varen er overlevert transportør anses dette som levering.» Dette er det flere nettbutikker som skriver. Jeg vil tippe det ikke er holdbart om dette blir prøvd i retten. Jmf forbrukerkjøpsloven. § 14.Risikoens overgang … Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. … Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 1. september 2023 Del Skrevet 1. september 2023 (endret) Soulitaire skrev (57 minutter siden): «Når varen er overlevert transportør anses dette som levering.» Dette er det flere nettbutikker som skriver. Jeg vil tippe det ikke er holdbart om dette blir prøvd i retten. De fleste forhandlere tror jeg tar ansvar om noe skjer under frakt til kunde. Jeg har opplevd dette selv, flere ganger. Endret 1. september 2023 av Nukleosid 1 Lenke til kommentar
Soulitaire Skrevet 2. september 2023 Del Skrevet 2. september 2023 Vi snakker ikke om dem som tar ansvar. Vi snakker om foto.no og andre butikker som anser varen som levert når den er overlevert transportør. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2023 (endret) On 9/2/2023 at 4:25 AM, Soulitaire said: Vi snakker ikke om dem som tar ansvar. Vi snakker om foto.no og andre butikker som anser varen som levert når den er overlevert transportør. For ordens skyld. Etter fkjl §7 så har de ansvar inntil den er overlevert. Jeg leste ikke vilkårene deres sist, og så i dag at de har tatt dette ganske langt. "Foto.no tar ansvar for tapt/skadet gods gjennom en fraktgaranti på kr 59,- inkl. mva. Skal Foto.no AS bistå med hjelp ved synlig skade, må dette meldes inn Foto.no AS innen kl. 16:00 neste virkedag. Ved skjult skade må dette meldes Foto.no AS innen åtte virkedager. Dersom man har fraskrevet seg fraktgarantien, går risikoen for skade over på kjøper når varen blir overgitt til transportør. Kjøperen skal ved mottak av varer kontrollere at disse stemmer overens med ordrebekreftelse og senest innen to virkedager etter mottak reklamere eventuelt avvik." §14 som du viser til peker tilbake til §7. Slik at forståelsen må bygge på innholdet i §7 hvilket sier " Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren." - tingen er ikke overtatt av forbruker når feks posten eller postnord har varen. Iht kjøpsloven kunne man anført det, men ikke med forbrukerkjøpsloven hvor det skjedde en skjerpelse så vidt jeg leser. Humoren er at de sier de skal "bistå", og kravet er synlig skade. Minnes jeg rett så er det uansett sender som skal sende krav ved forsendelse, ikke mottaker, og selv om det ikke er synlig skade så kan feks en objektiv få en så kraft bump at noe annet skjer internt, så jeg undres jo virkelig på verdien av denne forsikringen. Jeg får håpe forbrukertilsynet ser på saken, da jeg sendte dem tips på dette. edit: som en digresjon - man kan jo undres om det de prøver seg på er en omvei via §8 og "Skal ikke selgeren tegne transportforsikring for tingen, må han eller hun når forbrukeren ber om det, gi de opplysninger som forbrukeren trenger for å kunne tegne forsikring." ? Endret 7. oktober 2023 av Christian86 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2023 Del Skrevet 7. oktober 2023 Grunnen til at det i § 8 vises til transportforsikring er at det kan avtales at tingen skal hentes hos selger, og det kan da hende at forbrukeren selger noen andre. Da går risikoen over på forbruker når forbrukers representant henter tingen. Da kan det trenges forsikring. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2023 Del Skrevet 7. oktober 2023 Foto.no sine vilkår er åpenbart ulovlige ja. Så lenge de tilbyr fraktalternativer så må de ta ansvar for tingen frem til den overlates til forbrukeren, som del av deres forpliktelser etter avtalen. 1 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå